Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 11 van 11

Question EXIF: tijd aanpassen

Vorig weekend is het me dus overkomen. Van zomeruur naar winteruur en vergeten dat op mijn camera ook aan te passen.

Ik gebruik een MacBook Pro en na even de search functie te gebruiken hier op het forum heb ik gebruik gemaakt van PhotoInfo om de tijd in de exif aan te passen.

Dit leek perfect te werken, want als ik de exif daarna terug lees met PhotoInfo, dan is de tijd idd aangepast, althans, zo lijkt het voor PhotoInfo, want als ik hetzelfde "aangepaste" exif bestand dan bekijk met Finder, dan is echter alles gewoon zoals het was. Niet echt een oplossing dus, want Lightroom importeert het dus nog steeds met de foute tijd.

Dan maar een andere weg proberen. Na importeren in Lightroom (bij Catalogusinstellingen gebruik ik de optie -> EXIF data- of tijdwijzigingen naar oorspronkelijke RAW bestanden schrijven) pas ik de Metagegevens in batch weer aan met één uur minder. Gevolg, in Lightroom lees ik nu de juiste tijd bij metagegevens, maar via Finder blijf ik gewoon de oorspronkelijke tijd lezen.

Is er dan echt geen manier om die tijd in de EXIF definitief aan te passen naar de correcte wintertijd zonder dat Finder, en dus ook mogelijk andere bewerkingsprogramma's hier over gaan struikelen in de toekomst.

Heeft iemand hier een oplossing voor? Zelfde ervaring mee gehad?

Op het werk kan ik wel op een Windows pc, dus als het daar wel kan, dan moet ik ze daar maar eens aanpassen... en de volgende keer gewoon beter opletten bij de tijdsomschakeling.
    D700, glass and a passion to capture light.

Standaard Re: EXIF: tijd aanpassen

Je kan er ook geen probleem van maken of beter opletten bij het wisselen van de tijd als je dit zo vreselijk belangrijk vindt.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Futuliteiten leren relativeren zou'k zeggen. Er zijn ergere dingen in 't leven:rolletjes:
    "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lin.vdb Bekijk bericht
    ... Er zijn ergere dingen in 't leven:rolletjes:
    Bedoel je vetrolletjes? Vind ik niet zo erg hoor.
    Vriendelijke groet,

Jos

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
    Bedoel je vetrolletjes? Vind ik niet zo erg hoor.
    oei, Jos, mijne smiley was nog niet wakker zeker met dat winteruur

Nu mag ik dat natuurlijk niet gaan corrigeren hé anders weet de rest niet waarover we aan 't zeveren zijn
    "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

@linvdb: Daar zal je alvast wel gelijk in hebben, maar ja, perfectionsime is de aard van het beestje hier, zal wel slijten met de jaren.
    En ja, dan ook nog leergierig, dus het was alvast leuk om weten waarom iets wel / niet lukt en waar het nu net mis loopt.

Mocht iemand nog een oplossing weten, graag dan.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lin.vdb Bekijk bericht
    Futuliteiten leren relativeren zou'k zeggen. Er zijn ergere dingen in 't leven:rolletjes:
    Ik zal niet doorvragen over die rolletjes, dat laat ik wel aan Jos over.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Liberty Bekijk bericht
    maar ja, perfectionsime is de aard van het beestje hier,
    toch niet zo perfectionistisch, want dan had je op zondag je cameratijd versteld......
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Het programma shootShifter is de oplossing. Kan ook twee verschillende camara's aanpassen.

Albert
    Juniormember maar reeds van af 1952 met fotografie bezig. Nu een oud bakske LC1 en recent DP2.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
    toch niet zo perfectionistisch, want dan had je op zondag je cameratijd versteld......
    Het ruikt er naar dat je perfectionisme aan het verwarren bent met onfeilbaarheid. Dat laatste laat ik over aan de man die die bestseller schreef, je kent het misschien nog niet maar je kan het alvast gratis afhalen in bijna elke hotelkamer.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Albert.m Bekijk bericht
    Het programma shootShifter is de oplossing. Kan ook twee verschillende camara's aanpassen.

Albert
    Bedankt Albert Dat was nu de reactie waar ik op zat te wachten!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Liberty Bekijk bericht

Is er dan echt geen manier om die tijd in de EXIF definitief aan te passen naar de correcte wintertijd zonder dat Finder, en dus ook mogelijk andere bewerkingsprogramma's hier over gaan struikelen in de toekomst.

Exiftool
    http://www.sno.phy.queensu.ca/~phil/exiftool/

er bestaan genoeg GUI apps voor, maar ik gebruik liefst via command lijn

exiftool -createdate+=3 -modifydate+=3 a.jpg b.jpg
    Add 3 hours to the CreateDate and ModifyDate timestamps of two images.

Labels voor deze discussie

Regels voor berichten