Ga terug   Belgiumdigital forum - Digitale fotografie > Fotografie Technisch > Software

BDSizer 3.3.1 (resize software)

Discussie gesloten

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 26 november 2008, 09:21
Havezet's schermafbeelding
Havezet Havezet is offline
Senior Member

Standaard BDSizer 3.3.1 (resize software)

Wat is BDSizer?

Vaak stellen internetforums bepaalde eisen aan de foto’s die geplaatst worden. Zij moeten voldoen aan bepaalde criteria inzake afmetingen (in pixels) en grootte (in bytes).
Zo mag hier op BD bijvoorbeeld, de langste zijde van een foto niet langer zijn dan 900 pixels. De bestandsgrootte mag de 400KB niet overschrijden.
Voor vele mensen was (en is) het verkleinen van foto’s een hindernis. Daarom besloot ik een tooltje te maken om die bewerking te vereenvoudigen. BDSizer was geboren.

Het programma BDSizer is dus ontwikkeld om foto's voor te bereiden voor het plaatsen op allerlei internetforums. In BDSizer kunnen alle parameters probleemloos ingesteld worden. Dit werktuigje maakt het eenvoudig om een foto voor BD klaar te stomen en voorkomt een terechtwijzing door de moderators.

Natuurlijk kunt u BDSizer ook gebruiken om foto's voor te bereiden voor uw eigen website, of voor photo sharing sites zoals FlickR, ZenFolio, etc..

Hoe kom ik aan BDSizer?

Wil je BDSizer gaan gebruiken dan kun je het hier downloaden:
http://www.idimagersystems.com/FreeW...zerV3_BETA.exe

Dit is een installatieprogramma dus na het downloaden dit bestand in Windows simpelweg uitvoeren en de instructies van het installatieprogramma volgen.

Hoe BDSizer gebruiken?

Als je BDSizer voor het eerst start dan wordt het volgende scherm getoond:

Er zijn die regio's in dit scherm:
1. Het "controlepaneel" aan de linkerzijde
2. Het "fotopaneel" in het midden
3. Het "EXIF paneel" aan de rechterzijde.

Om snel een enkele foto voor te bereiden, klikt u op de link "Load Photo(s)" uit het linker controlepaneel. Er wordt een dialoog geopend waarin u uw foto kunt selecteren. Dat is dus de foto die u wilt resizen. Het is hier ook mogelijk om meteen meerdere foto's te selecteren.

Heeft u uw foto eenmaal geselecteerd, klik dan op de Open knop om de foto in BDSizer te laden.

Eventueel kun u nu weer op de link "Load Photo(s)" klikken om andere foto's aan de lijst toe te voegen.

Resizen

In het controlepaneel gaan we nu naar de sectie "Resizing". Geef eventueel op hoe groot u de uiteindelijke foto wilt hebben. Dit is dus waar u de grootte opgeeft die door het forum wordt opgelegd. Voor BD is dat maximaal 900 pixels.

Dan kunt u een resize methode opgeven. Iedere methode heeft zo zijn voor en nadelen. Wilt u niet experimenteren, kies dan voor de Smart methode. Dit is een snelle en goede "algemene" resizemethode.

Smart resize:
In deze mode zal idimager de foto's resizen volgens een gemiddelde berekening. Het geeft mooie verkleiningen maar is minder geschikt voor foto's waarbij je veel dicht op elkaar staande fijne lijntjes hebt zoals bijv. fijne takken van bomen of een krijtpak. Probeer echter altijd eerst smart resize. Het is snel en geeft een zeer mooi resultaat.

Lanczos3:
Bij de Lanczos3 methode worden de foto's herberekend op basis van deze algemeen bekende methode (zoek maar eens op google). Het geeft goede resultaten, vooral voor verkleiningen en voorkomt ook moire ringen bij fijne lijntjes; dit in tegenstelling tot smart resize. Het nadeel is een zeer klein beetje verlies in scherpte wat weer te corrigeren is met de optie om te verscherpen in BDSizer.

BSpline:
Ook bij de BSpline methode worden de foto's herberekend op basis van deze algemeen bekende methode (zoek die ook maar op google). De methode wordt het meest toegepast voor vergrotingen. Levert voor verkleiningen relatief veel scherpteverlies op.

Framing

U ziet hier op het forum vaak foto's met een kadertje, logo's, en teksten op de foto. Dit kan een copyright tekst zijn, gewoon een naamvermelding, wat technische informatie (Exif), een persoonlijk logo, o.i.d. Met BDSizer is het tevens mogelijk om dit soort toevoegingen te doen. Dit doet u in de sectie "Framing" van het controlepaneel.

Er zijn twee invoervakken om een copyright tekst in te voeren. Ieder van deze teksten kan op iedere willekeurige positie op de foto geplaatst worden. Stel dat u een copyright wilt met uw naam en ook een regel met technische informatie.
In het eerste vak voert u dan gewoon uw eigen naam in. Klik op het [T] icoontje rechts van het invoervak om de tekst verder op te maken.

Zoals u ziet zijn er vele opmaakmogelijkheden, inclusief positionering op de foto, lettertypes, en kleuren. Aan de rechterzijde wordt in het voorbeeld weergegeven hoe het resultaat er uit zal gaan zien.
Bent u klaar met de opmaak, klik dan op de [OK] knop rechtsonder om dit op te slaan.

Wilt u technische informatie (zoals Exif of IPTC of XMP info) toevoegen aan de foto dan kan dat ook. In principe kunt u alle metainformatie die in de foto is opgeslagen gebruiken in de tekst. In ons voorbeeld wilden we de Exif laten zien op de foto als onze 2e tekst. Klik hiervoor op het [T] icoontje rechts van het 2e invoervak. We komen nu in de opmaak editor. Hier kunt u op het pijltje klikken om een selectie te maken uit de verschillende mogelijke "macro's" (% commandos).

In dit geval willen we een simpele Exif tekst en dan kiest u "Advanced > Exif > Short Exif String". U zult zien dat dat zich vertaalt naar het macro commando %ImageEXIF en dit had u ook meteen zo in kunnen typen (als u wist welke het was).

Vervolgens kunt u een kadertje toevoegen aan de foto. Er zijn 4 voorgedefineerde kaders in BDSizer. Het voordeel hier is dat BDSizer deze kaders kleurt aan de hand van de algemene tint van de foto. Zo heeft u dus altijd een passende kleur voor het kader. In het onderstaande plaatje staan de 4 kaders als voorbeeld afgebeeld.

Opslaan

Nu u uw foto heeft voorbereid bent u klaar om het resultaat op te slaan. Eventueel kunt u vooraf het resultaat bekijken door op de preview knop te klikken. Druk op Ctrl+Z om de preview ongedaan te maken indien u de instellingen iets wilt wijzigen om vervolgens weer op de preview knop te klikken.

Het resultaat wordt in een uitvoerfolder van uw keuze opgeslagen. Kies deze dan ook als eerste. Wijs bijvoorbeeld naar een tijdelijke folder op uw harde schijf. Kies eventueel een folder door op het foldericoontje rechts van dit vak te klikken. U kunt daar ook meteen een nieuwe folder aanmaken.

Vervolgens geven we op onder welke naam de foto opgeslagen moet worden. Standaard is dit sized_%FileName.%FileExtension Natuurlijk worden de macro commandos %FileName en %FileExtension vervangen door de echte namen. Als u met een foto werkt die de naam "IMG0123.JPG" heeft dan zal het resultaat dus worden: "sized_IMG0123.JPG". Klik eventueel op het lijtje rechts van dit vak om meerdere macro commando's uit de lijst te selecteren. Bijvoorbeeld een bestandsnaam als "sized_%yyyy%mm%dd_%FileName.%FileExtension" geeft als resultaat "sized_20081126_IMG0123.JPG", waarbij de gebruikte datum de datum is waarop de foto is getrokken.

Geef in het veld "Restrict size" op wat de maximale bestandsgrootte moet worden van de foto. Voor BD geldt een maximum van 400KB en dat kunt u hier opgegeven. BDSizer zal dan een JPG compressie gebruiken die het dichtste bij deze bestandsrgrootte ligt. U heeft dan dus altijd de best mogelijke JPG kwaliteit voor de opgegeven grootte.

Klik nu op de knop "Run Now!" om alle geselecteerde foto's te behandelen en op te slaan in de uitvoerfolder. Zie hieronder mijn resultaat:

Ik wil BDSizer op m'n USB stick gebruiken. Kan dat?
Ja, dat is mogelijk. Ook al wordt BDSizer via een installatieprogramma op de harde schijf geinstalleerd is het zeer eenvoudig te gebruiken op een USB stick. Maak op de USB stick een folder BDSizer aan en kopieer daar de bestanden BDSizer.exe en lcms.dll, uit de installatiefolder van uw harde schijf, naartoe. U kunt BDSizer dan starten vanaf de USB stick door op BDSizer.exe te dubbelklikken.

Ik heb meer vragen. Waar kan ik heen?

BDSizer is beta software en u kunt uw vragen in een reactie op dit topic posten. Er zijn vele ervaren BDSizer gebruikers hier op het forum die u graag verder helpen. Ook ik kom dogelijks op dit forum piepen en hou de reacties in de gaten.

Veel plezier

Hert
http://hertwig.phoice.com
Canon 30D, 10D en nog wat spul erbij
auteur van IDimager

Laatst gewijzigd door zunoel; 8 februari 2009 om 11:28 Reden: foutje in link
  #2 (permalink)  
Oud 26 november 2008, 10:29
Hans Swolfs's schermafbeelding
Hans Swolfs Hans Swolfs is offline
Senior Member

Stuur een bericht via MSN naar Hans Swolfs
Standaard Re: BDSizer 3.0 (resize software)

de preview werkt niet bij mij... ik stel copyright tekst in en kies een frame. als ik dan op preview klik, gebeurt er niets in het voorbeeld-venster. Na Run Now! zijn de wijzigingen wel zichtbaar in het output-bestand...

#3 (permalink)  
Oud 26 november 2008, 11:10
GeFke's schermafbeelding
GeFke GeFke is offline
Member

Stuur een bericht via MSN naar GeFke

Fantastisch programma al even een tevreden gebruiker en bedankt voor de USB-Stick tip, ga 'm zo nog meer gebruiken ! Ik werk met redelijk wat portable software
  #4 (permalink)  
Oud 26 november 2008, 21:09
enero is lid van de Belgiumdigital VZW enero's schermafbeelding
enero enero is offline
Senior Member

Bedankt voor de nieuwe versie.

Groetjes,
pol.
  #5 (permalink)  
Oud 26 november 2008, 21:15
JanVG JanVG is offline
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Havezet Bekijk bericht
http://www.idimagersystems.com\FreeW...zerV3_BETA.exe
Hert
Hert,
de link werkt niet
  #6 (permalink)  
Oud 27 november 2008, 18:49
James71 is lid van de Belgiumdigital VZW James71's schermafbeelding
James71 James71 is offline
SD Coördinator

Stuur een bericht via Instant Messenger naar James71 Stuur een bericht via MSN naar James71 Stuur een bericht via Skype™ naar James71

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JanVG Bekijk bericht
Hert,
de link werkt niet
Nij mij werkt hij nochtans hoor.
Probeer het nog eens, mogelijk een tijdelijk probleem.
  #7 (permalink)  
Oud 27 november 2008, 19:16
Mriya's schermafbeelding
Mriya Mriya is offline
Senior Member

Hey juppekes

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door James71 Bekijk bericht
Nij mij werkt hij nochtans hoor.
Probeer het nog eens, mogelijk een tijdelijk probleem.

Bij mij werkt hij ook niet
  #8 (permalink)  
Oud 28 november 2008, 07:02
Senior Member

hier werkte hij wel

#9 (permalink)  
Oud 28 november 2008, 07:20
Mriya's schermafbeelding
Mriya Mriya is offline
Senior Member

Hey juppekes

Hier nog altijd niet

Maar het wel aan pc liggen

Heb net eens gaan kijken met IE en dan lukt het

In FF zie ik zelfs in de eerste post geen foto's
  #10 (permalink)  
Oud 28 november 2008, 15:51
Francis is lid van de Belgiumdigital VZW Francis's schermafbeelding
Francis Francis is offline
Junior Member

Citaat:
Hert, prima hoor, mooie visuele verbetering van de interface.
Toch enkele kleine opmerkingen:

- Numeriek invoeren van getallen gaat niet in size en sharpen veld. Ging in vorige versie wel
De nieuwe versie heb ik nog niet in gebruik, maar bij de beta-versie lukte die numerieke ingave bij mij wel hoor.
Het truukje is dat je de cursor rechts van het getal moet plaatsen. En met 'backspace' kan je dan het oude getal verwijderen om een nieuw in te geven.
Misschien niet zo handig, maar het werkt wel.

Leuke update!!

Francis
  #11 (permalink)  
Oud 28 november 2008, 16:17
JanVG JanVG is offline
Member

Standaard croppen meeredere foto's

Hert,
1. Hoe ga ik te werk als ik meerdere foto's wil behandelen, die eerst één voor één gecropt moeten worden en daarna verkleind tot 50kb?
2. Verder denk ik nu door te hebben hoe ik van landscape crop naar portrait crop moet switchen, maar bd sizer is heel "jittery": de selectie springt heen en weer tussen landscape en portrait... Zeer irritant en moeilijk om je selectie vast te leggen. Is het niet mogelijk door een Alt of Shift toets in te drukken te kiezen voor landscape of portrait? Of misschien bestaat dit al? Ik vind het in elk geval niet...
jan
  #12 (permalink)  
Oud 28 november 2008, 22:38
Senior Member

Standaard Re: croppen meeredere foto's

Hallo Jan,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JanVG Bekijk bericht
1. Hoe ga ik te werk als ik meerdere foto's wil behandelen, die eerst één voor één gecropt moeten worden en daarna verkleind tot 50kb?
1. Klik op Load photo(s) en laad alle foto's die je wilt resizen. Eventueel kun je meerdere keren op de load functie klikken om meer foto's uit verschillende folders toe te voegen

2. Stel bij de save optie je output folder in

3. Geef de 50KB limiet op bij de settings

4. In de lijst dubbelklik je op de eerste foto. Deze wordt nu geladen. Doe de crop en klik op de save knop in de wekbalk boven de foto. De gecropte foto wordt dan in de output folder weggeschreven met de instellingen die je hebt opgegeven

Helpt dat?

Hert
auteur van IDimager

Laatst gewijzigd door Havezet; 29 november 2008 om 23:31
  #13 (permalink)  
Oud 29 november 2008, 13:50
Junior Member

Mijn enig minpuntje is dat zwart op donkergrijs niet zo goed leesbaar is.

Dit wat betreft de icoontjes bovenaan het middenvenster. En in de keuzelijst die je krijgt als je een outputfolder wil selecteren. Het blokje in de verticale schuifbalk is haast niet te zien.

Ik spreek dan wel over de beta versie van 3.0. Want de laatste versie daar geraak ik nog steeds niet aan. En daarin is het misschien al aangepast.

De link in

Citaat:
http://www.idimagersystems.com\FreeW...zerV3_BETA.exe
geeft een foutmelding.

Francis
  #14 (permalink)  
Oud 29 november 2008, 16:47
JanVG JanVG is offline
Member

Standaard Re: croppen meeredere foto's

Citaat:
4. In de lijst dubbelklik je op de eerste foto. Deze wordt nu geladen. Doe de crop en klik op de save knop in de wekbalk boven de foto. De gecropte foto wordt dan in de output folder weggeschreven met de instellingen die je hebt opgegeven

Helpt dat?

Hert
Hert,
Dat helpt zeker en vast, dankjewel voor de duidelijke uitleg!
Als je me nu nog kon wijsmaken hoe de selectierechthoek minder springerig portrait-landscape te maken, dan is mijn WE helemaal super.
  #15 (permalink)  
Oud 29 november 2008, 17:11
Destn's schermafbeelding
Destn Destn is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Francis Bekijk bericht

De link in

geeft een foutmelding.

Francis
Link werkt perfect bij mij.

Rechtsklik even op de link en kies opslaan als... (Save as..)
  #16 (permalink)  
Oud 30 november 2008, 11:10
Junior Member

Jammer, maar deze link is gewoon niet bereikbaar.

http://www.idimagersystems.com\freew...erv3_beta.exe/

Dit is de foutmelding die ik al enkele dagen krijg:

"Adres niet gevonden
Firefox kan de server op http://www.idimagersystems.com\freew...zerv3_beta.exe niet vinden"

Tenzij er nog een ander link is natuurlijk, want hierin staat 'beta' nog vermeld.

Francis
  #17 (permalink)  
Oud 30 november 2008, 11:13
Mriya's schermafbeelding
Mriya Mriya is offline
Senior Member

Hey juppekes

Citaat:
Jammer, maar deze link is gewoon niet bereikbaar.

http://www.idimagersystems.com\freeware\setup_bdsizerv3_b eta.exe/

Dit is de foutmelding die ik al enkele dagen krijg:

"Adres niet gevonden
Firefox kan de server op www.idimagersystems.com\freeware\setup_bdsizerv3_b eta.exe niet vinden"

Tenzij er nog een ander link is natuurlijk, want hierin staat 'beta' nog vermeld.

Francis
Ik heb ook dit probleem

Maar ik denk dat het aan uw FF ligt want in IE werkt hij wel perfect

Zoals ik in FF geen enkele foto te zien krijg in dit topic en in IE wel
  #18 (permalink)  
Oud 30 november 2008, 11:35
Junior Member

In mijn IE krijg ik het volgende:

Not Found
The requested URL /freew...erv3_beta.exe/ was not found on this server.

Additionally, a 404 Not Found error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.

Francis
  #19 (permalink)  
Oud 30 november 2008, 18:10
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
de preview werkt niet bij mij... ik stel copyright tekst in en kies een frame. als ik dan op preview klik, gebeurt er niets in het voorbeeld-venster. Na Run Now! zijn de wijzigingen wel zichtbaar in het output-bestand...
ben ik nu de enige met dit probleem???

#20 (permalink)  
Oud 3 december 2008, 08:13
Junior Member

Kan er iemand een betere link geven dan de deze?

http://www.idimagersystems.com\freew...up_bdsizerv3_b eta.exe/

De foutmelding (adres niet gevonden) komt zowel in FireFox, IE als Safari.

Francis
  #21 (permalink)  
Oud 3 december 2008, 08:34
Jos Vanhengel's schermafbeelding
Jos Vanhengel Jos Vanhengel is offline
Senior Member

Citaat:
Kan er iemand een betere link geven dan de deze?

http://www.idimagersystems.com\freew...up_bdsizerv3_b eta.exe/

De foutmelding (adres niet gevonden) komt zowel in FireFox, IE als Safari.

Francis
Die werkt inderdaad niet, omdat de URL-knop in het woord 'beta" staat.

Deze werkt bij mij wél (in Internet Explorer): http://www.idimagersystems.com/FreeWare/setup_BDSizerV3_BETA.exe

Jos
  #22 (permalink)  
Oud 3 december 2008, 10:25
Junior Member

OK bedankt!

Met deze geen probleem.

Francis
  #23 (permalink)  
Oud 3 december 2008, 10:25
gerb's schermafbeelding
gerb gerb is offline
Junior Member

komt er ook een resizer tool voor linux en unix?
  #24 (permalink)  
Oud 3 december 2008, 15:41
fw002 fw002 is offline
Junior Member

Beste,
ok gebruik al een tijd de 2.7 waar je nog aparte frames kon voor downloaden. Ik heb dat geprobeerd met de 3 .0 maar ik krijg geen meerdere frames. Is daar een oplossing voor?
mvg
francois
  #25 (permalink)  
Oud 3 december 2008, 18:34
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fw002 Bekijk bericht
ok gebruik al een tijd de 2.7 waar je nog aparte frames kon voor downloaden. Ik heb dat geprobeerd met de 3 .0 maar ik krijg geen meerdere frames. Is daar een oplossing voor?
Zou toch moeten werken Francois. Gewoon de frames file in de installatiefolder van BDSizer 3 plaatsen en dan BDSizer opnieuw opstarten.
auteur van IDimager
Discussie gesloten

Labels
batch, bdsizer, frame, kader, resize

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten