|
|||||||
| Registreer | All Albums | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
|
|
Discussietools | Weergave |
|
||||
|
Als je tevreden bent met Lightroom 1.4, waarom zou je dan naar Aperture overschakelen, gewoon omdat het kan nu je met die Mac werkt? Als je verandert naar Aperture, moet je weer min of meer van nul herbeginnen, als je naar LR 2.0 gaat, is het een evolutie, en kan je verder bouwen op je ervaring die je al hebt.
En inderdaad, zoals je zelf al aangeeft, zijn de niet-destructieve local edits, zoals de Local Adjustment Brush en het Graduated Filter, wat mij betreft alleen al doorslaggevend om voor Lightroom te kiezen en niet voor Aperture. Ik weet niet juist wat Aperture kost, maar een upgrade van LR zal ook goedkoper zijn, volgens mij (zowel in prijs als in tijdsinvestering). Op mijn blog www.morethanwords.be/blog kan je wat voorbeelden vinden van dingen die met de nieuwe Lightroom 2.0 mogelijk zijn. |
|
||||
|
Citaat:
Zelf zit ik voor mijn eigen foto's op aperture, de smartbrush mis ik tot nu nog geen seconde in aperture. Wat me wel enorm meevalt aan aperture is de naadloze integratie met de andere programma's voor presentaties, slideshows, webpagina's enz. Het is een typisch Apple produkt en de look en feel zorgen ervoor dat de inwerkperiode werkelijk minimaal is. Het is ook naadloos geintegreerd met photoshop zodat er op dat vlak voor mij geen cent voordeel zit in LR. De hoofdbezigheden van belichting, kleurbalans enz zijn gelijk eens je dit kent in een programma kan je het ook in het andere. Veranderen kan je dus ook zien als een up of sidegrade, je zal echt niet verloren lopen (aperture heeft zelfs een eenvoudiger manier van werken geen gedoe met tabs enz.) zoals boven gezegd, zal je zelf moeten kiezen, meestal wordt er gewoon op gevoel gekozen, en daar vind ik niks mis mee, ga voor degene die voor jouw het prettigste aanvoeld, technisch zijn ze gelijkwaardig. Ik ben blij dat ze er beiden zijn zodat ze mekaar in een gezonde concurentie wat aanporren.) (PS ik geef training zowel in LR als Aperture dus daar laat ik mijn keuze niet door beinvloeden. )
|
|
||||
|
Citaat:
Terzelfdertijd wil ik gerust toegeven dat ook de Adjustment Brush in LR zijn beperkingen heeft, en dat ik regelmatig een ommetje Photoshop maak vanuit LR om locale edits te doen die ik technisch gezien ook in LR zou kunnen doen, maar die me meer tijd en/of moeite zouden kosten. |
|
||||
|
Citaat:
Ik heb het al aangegeven, voor mij is de keuze ook vrij sujectief, aperture was er eerst, en het zit volledig in de lijn van de andere apple applicaties dat is de reden van mijn keuze en links en rechts neem ik er die ongemakken bij, trouwens het omgekeerde zou ook waar zijn, bvb bij LR zou het me meer werk kosten de foto's te gebruiken via mijn Me account, of het invoeren van afbeeldingen in keynote of bij pages,..... Ik vind vooral dat ze beiden moeten blijven mekaar voortduwen in hun concurentie. kan iedereen maar van profiterren. |
|
||||
|
Ok, een 'drawke', dan
![]() Ik ben zelf nog maar recent overgestapt naar Mac, dus Aperture was lange tijd geen optie voor mij. Ik moet nog een beetje wennen aan de Mac-filosofie van eigen software naadloos te integreren. Te lang door Microsoft verwaarloosd geweest
|
|
||||
|
Citaat:
|
![]() |
| Labels |
| aperture, apple, lightroom |
| Discussietools | |
| Weergave | |
|
|
Soortgelijke discussies
|
||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| Bewerkte foto's opslaan in Aperture | Francis | Software | 27 | 7 december 2008 14:37 |
| EOS350D upgraden naar 30D | kerstenj | Camera's | 12 | 10 maart 2006 19:07 |
| upgraden naar cs | pierewiet | Software | 1 | 4 februari 2004 15:18 |
| verhaaltje | xera | Chit Chat - Archief | 5 | 18 maart 2003 20:05 |
![]() |