Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zwart wit fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zwart wit fotografie

    Ik hou enorm van de sfeer die sommige Z/W foto's uitstralen, en zou hier zelf ook graag meer bedreven in worden. Alleen vind ik het zo moeilijk om 'in Z/W te kijken/denken'. Je kan een gokje doen, en achteraf in PS de nodige conversietruuken gebruiken om een mooie tonaliteit te krijgen, maar ik heb hier nog maar weinig bevredigend resultaat mee verkregen.

    Hier enkele vragen:
    -Zijn er bepaalde zaken die je op voorhand kunt instellen om betere Z/W foto's te maken? Bijv. qua belichtingscompensatie, contrast, kleurverzadiging (voor de tonaliteit achteraf)...
    -Zijn er scenes die gewoon 'goed werken' en andere die minder bevredigend resultaat geven?
    -Zijn er nog andere dingen waar je rekening mee moet houden bij het fotograferen van Z/W?
    -....

    Alle tips zijn welkom!
    “Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep.”
    Scott Adams

  • #2
    Een aanrader is zeker de nieuwe actie van Fred Miranda, de zwart-wit van een digitale kleuropname met héél veel mogelijkheden als preset. En de eigen inbreng in de manuele modussen. Werkt ook in Batch mode beschikbaar voor Photoshop 5.5, 6, 7 en CS.
    Wel enkel op de legale versie's.

    Breng eens een bezoek aan:http://www.fredmiranda.com/software/

    Voorbeeld van een omzetting:






    My 2 cents.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      voor sommige mensen werkt het om met je ogen bijna dichtgeknepen eens naar je "onderwerp" te kijken... klinkt stoem misschien maar 't geeft je wel een indruk van hoe 't kan zijn in zw-wit...

      ander tip...veel proberen...en kijken welke kleuren een slecht resultaat geven als je ze in zw-w omzet...en daar dan later rekening mee houden
      some toys 4 big boys
      http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

      Comment


      • #4
        @Digipics: Merci voor de tip, maar dit is niet echt waar ik mee zit. Het converteren naar ZW is niet echt een probleem. Mogelijkheden en technieken te over. Het is eerder hoe je met 'je brein' in ZW kunt zien. Een preview button ergens onder je rechter oog zou handig zijn, alhoewel deze technologie waarschijnlijk niet meer voor deze eeuw zal zijn , dus: tips & trucs gevraagd...

        @Huggy: merci! Ik ga dit eens uitproberen de komende dagen...
        “Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep.”
        Scott Adams

        Comment


        • #5
          Kijk hier eens
          http://194.100.88.243/petteri/pont/How_to/n_Digital_BW/n_Digital_BW/a_Digital_Black_and_White.html
          Wie weet is het wat.

          (goedkoper als de action van fred miranda in ieder geval.

          doei
          Leo

          Comment


          • #6
            Hoe je omzet in ZW, met welke action (toch al niet de beste, want standaard-oplossing) of methode (grijswaarde, kanaalmixer etc) is denk ik veel minder belangrijk dan de reden waarom je omzet naar zw.

            Een kleurenfoto toont, zoals de naam al zegt , meestal mooie volle kleuren. Wat je daaronder verstaat doet even niet ter zake, voor de een is dat een mooie oranjerode zonsondergang, voor de ander natuurlijke huidtinten. Belangrijker is het feit dat een mooie zw-foto het niet kan hebben van de kleuren, maar dus van licht en vorm.

            Eenvoudig uitgedrukt zou je kunnen zeggen dat als ik van een kleurenfoto achteraf oordeel dat de aanwezige kleuren de sterke vormen of lichtwerking eerder hindert dan versterkt, dan heb ik de ideale kandidaat voor een zw-conversie te pakken. Het is dan vaak ook niet een van tevoren kijken/denken in zw, maar achteraf oordelen over aanwezigheid/afwezigheid van kleur.

            De vorm van een gelaat, zeker wanneer we bv een standaardvoorbeeld van een diep gegroefd gelaat nemen van een oude man of vrouw, is voldoende voor een sterk beeld. De kleur voegt meestal niets toe. Je kunt zelfs door een goede conversie de groeven versterken, het gelaat meer tekenen. Daarom zijn bv portretfoto's vaak zeer geschikt om deze in zw te zetten (en uiteraard niet alleen 'oude' gelaten).

            Voor mij is het in de praktijk daarom altijd werken in kleur, zonder meteen in ZW te denken/kijken (hoewel dat ook wel gebeurt, dat ik meteen al zie dat ik deze achteraf ga omzetten). Meestal is het dus toch een kwestie van 'de nodige conversietruuken' zoals je ze noemt. Het is denk ik echter een goede investering om je deze trucs eigen te maken.

            Om je vragen puntsgewijs af te handelen:

            - op voorhand instellen: gewoon in kleur werken/denken. Een goed belichtte kleurenfoto kan met de juiste instellingen van bv de kanaalmixer en nog wat nabewerking (levels, curven, evt toevoegen korrel etc) tot een bevredigende zw worden omgezet. De term juiste instellingen en nabewerking is het probleem hier, vandaar dat ik aanraad om je die conversietrucs toch eigen te maken

            - scenes die goed werken: al aangehaald, nl die scenes waarbij de vorm en de werking van het licht belangrijker zijn dan de kleuren. Vb ook al aangehaald, nl portretten, maar ook street photography of abstracte beelden

            - andere dingen: niet echt. Richt je meer op wat je vastlegt (kadrering, moment van afdrukken), niet op welke wijze (zw versus kleur). Beoordeel de foto achteraf, of er iets gewonnen kan worden door iets weg te gooien (in dit geval kleur, maar ook croppen kan in dit verband worden meegenomen)

            - ..: extra tip ter oefening (want de voorgaande adviezen klinken misschien wel aardig, maar kunnen toch nog lastig zijn ):
            Loop een middag met je camera de stad in en schiet verschillende soorten foto's en scènes. Allemaal in kleur uiteraard. Zet ze daarna allemaal om in zwartwit. Maak dan een album waarin elke foto eerst in kleur en daarna in zw wordt getoond. Loop eens door dat album (liefst enkele keren en ook in omgkeerde volgorde) en zie welke foto's beter zijn geworden en welke minder... En probeer voor jezelf vast te stellen waarom je denkt dat sommige beter zijn in zw dan kleur of andersom. Het gaat nl om het vastleggen en bepalen van jouw beelden, niet om zw versus kleur

            Comment


            • #7
              Bedankt voor je uitgebreid antwoord, Erik! Er zijn mij al een aantal zaken duidelijker geworden. Ik denk dat jouw benadering mij inderdaad het zw schieten wel makkelijker zal maken, alhoewel ik mij nog altijd afvraag hoe bijvoorbeeld analoge zw fotografen dat doen. Zij zouden na een tijd toch een soort van B&W-vision moeten ontwikkeld hebben, niet? Maar zoals je al zei: dit zal een zoektocht zijn die ik zelf zal moeten aanvatten, om te weten te komen wat voor mij werkt, en wat niet.

              Wat de verschillende conversiemethodes betreft: ik gebruik momenteel de techniek met de dubbele hue/sat layers: één om te desatureren, en een ander om de "kleur" te bepalen. Dit is denk ik een goede methode, het nadeel is wel dat ik soms gewoon niet meer weet welke toon nu beter is dan de andere. Er zijn immers zoveel schakeringen mogelijk. Met de kanaalmixer-methode ben ik niet zo vertrouwd. Het enige wat ik weet is dat het resultaat van de drie kleurwaarden ongeveer 100 moet zijn, maar vind dit toch moeilijker om mee te werken: je moet immers van conversie naar conversie steeds twee of drie waarden tegelijk veranderen, op den duur werkt dit voor mij wat verwarrend.

              Goed, genoeg geluld, ik heb wat stof om mee aan de slag te gaan. Thx, guys!
              “Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep.”
              Scott Adams

              Comment


              • #8
                Originally posted by markali
                --knip--

                Goed, genoeg geluld, ik heb wat stof om mee aan de slag te gaan. Thx, guys!
                Misschien mag ik nog een kleine tip geven, die hier in dit topic wonderlijk genoeg niet is behandeld, namelijk de Camera zelf. Als jouw camera zèlf al in staat is om in Z-W op te slaan, kun je dat natuurlijk al ter plaatse bekijken in je LCD-monitor of je kleuren wilt of niet! Uiteraard weet ik dat niet van jouw D70, maar mijn C750 kan dat wel. Succes, en er is zoveel nog te ontwikkelen in zwart en wit!
                Groets, Gerhard
                Panasonic FZ1000 - Metz 45 - Nikon S3500

                Comment

                Working...
                X