Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Witbalans

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Witbalans

    Ik heb zelf (nog) geen DSLR, maar trek vaak met die van'n vriend. (400D) Waar ik me op focus is vooral de sluitertijd, diafragma en ISO, maar ik denk nooit aan de Witbalans.
    In Photoshop ga ik vervolgens aan de slag met levels en curves. Ik zou echter liever goede foto's recht uit het toestel laten komen.

    Hoe belangrijk is een goed ingestelde witbalans en is die instelling van cruciaal belang of kan je het altijd (zonder verlies) goedmaken in Photoshop?

  • #2
    Re: Witbalans

    RAW schieten, ik zet meestal mijn witbalans goed in begin van de shoot-sessie. Als ik dan indoor of outdoor ga verander ik et nie. Dan als ik thuis kom pas ik de witbalans aan in RAW omda je dan geen kwaliteitsverslies ebt.

    Comment


    • #3
      Re: Witbalans

      ... en hoe zet je de witbalans "goed" in het begin van een shooting sessie ? op auto zoals iedereen ? het ontgaat mij hoe je een witbalans goed kunt zetten zonder een wezenlijk te fotograferen onderwerp in de juiste lichtomstandigheden. uitleg graag ?

      Comment


      • #4
        Re: Witbalans

        Oorspronkelijk geplaatst door ioulian Bekijk bericht
        RAW schieten, ik zet meestal mijn witbalans goed in begin van de shoot-sessie. Als ik dan indoor of outdoor ga verander ik et nie. Dan als ik thuis kom pas ik de witbalans aan in RAW omda je dan geen kwaliteitsverslies ebt.
        Het ontgaat me waarom je wb nog in de rawconverter nog moet aanpassen als je hem op je toestel al 'goed' gezet hebt
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Witbalans

          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
          ... en hoe zet je de witbalans "goed" in het begin van een shooting sessie ? op auto zoals iedereen ? het ontgaat mij hoe je een witbalans goed kunt zetten zonder een wezenlijk te fotograferen onderwerp in de juiste lichtomstandigheden. uitleg graag ?
          je gebruikt een grijskaart, als je je foto's later opent in lightroom of photoshop dan kan je in raw mode de witbalans "goed" zetten door met het pippetje van de witbalans op de grijskaart te klikken. Hierna weet je de kleurtemperatuur en kan je deze in al je foto's toepassen...

          idealiter gebruik je je grijskaart in elke nieuwe omgeving/situatie als eerste shot... daarna neem je gewoon foto's en de grijskaart opname is je calibratie foto.
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: Witbalans

            Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
            je gebruikt een grijskaart, als je je foto's later opent in lightroom of photoshop dan kan je in raw mode de witbalans "goed" zetten door met het pippetje van de witbalans op de grijskaart te klikken. Hierna weet je de kleurtemperatuur en kan je deze in al je foto's toepassen...

            idealiter gebruik je je grijskaart in elke nieuwe omgeving/situatie als eerste shot... daarna neem je gewoon foto's en de grijskaart opname is je calibratie foto.
            Idd de procedures zijn mij meer dan bekend (ik heb met Canon een waar gevecht geleverd omdat volgens mij sommige van hun 400D cameras, wereldwijd, niet eens correct gecalibreerd waren voor "mid-grijs") maar je kunt evenmin een grijskaart "staal" nemen zonder de echte te fotograferen situatie te kennen .. en ik vind die theorie allemaal heel mooi maar in de praktijk zou ik eens graag horen hoe je de "grijswaarde" van bvb een landschap "meet" waar je met je grijskaart niet eens bij kan ..

            .. en trouwens de veel geroemde witkaart voor afstelling zie ik al helemaal niet zitten .. ik heb geen flauw idee voor wat dit zou moeten dienen behalve dat je expliciet in je foto een "wit punt" cq "zwart punt" zou willen opnemen ..

            .. ik zie al evenmin in hoe je je lichtmeting kan doen/afstellen? met een witkaart zoals hier nogal eens aangegeven wordt in dit forum gewoon om dat je camera gecalibreerd is voor 18% grijs (of tenminste dat zou ze toch moeten zijn ..)

            Edit: .. en BTW je grijskaart referentie in de camera is maar "geldig" tot zolang het licht(kleur) niet verandert, vanuit een andere hoek fotograferen is soms al voldoende voor merkbare kleurshifts FWIW
            Last edited by Guest41; 14 september 2009, 12:07.

            Comment


            • #7
              Re: Witbalans

              Oorspronkelijk geplaatst door Truant Bekijk bericht

              Hoe belangrijk is een goed ingestelde witbalans en is die instelling van cruciaal belang of kan je het altijd (zonder verlies) goedmaken in Photoshop?
              Wanneer je in jpeg fotografeert dan kun je 'niet altijd' zonder verlies de witbalans corrigeren, wel zeer vaak!
              Een juiste witbalans-instelling is cruciaal wanneer je de kleuren wil zien zoals ze zijn.

              Comment


              • #8
                Re: Witbalans

                Bijvoorbeeld als ik buiten shiet bij een bevolkte dag zet ik hem op bevolkt. Als er nu toevallig zon begint te schijnen, of ik binnen ga veranderd de witbalans en die verander ik dan thuis op pc om die kostbare tijd niet te verliezen. Dus je moet zien waar je het meest ga fotograferen en onder welke omstandigheden.

                Comment


                • #9
                  Re: Witbalans

                  Als ik het goed begrijp: RAW schieten en lichtjes in het achterhoofd houden, maar ik moet niet panikeren als ik wat doffe kleurtjes zie.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Witbalans

                    Zet je witbalans gewoon op "auto" voor algemeen fotograferen en fotografeer in raw .. je kan dan alle richtingen uit voor de kleurcorrectie .. voor "delicaat" werk heb je zeker een grijskaart nodig (ik heb onlangs voor een kennis een aantal schilderijen gefotografeerd voor een portofolio, zonder een opname met grijskaart krijg je die kleuren in zo'n geval nooit goed .. en om zeker te zijn had ik een opname met grijskaart voor elk schilderij afzonderlijk )
                    FWIW

                    Comment


                    • #11
                      Re: Witbalans

                      Die grijskaart, hoe doe je dat dan? Maak je zelf een grijskaart (waarvan je de nummer weet?) of koop je dat? Of vergelijk je thuis gewoon de grijskaart met wat je ziet op de foto?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Witbalans

                        Het eenvoudigste en het gemakkelijkste is om een (goede) grijskaart te kopen.
                        Een werkbare benadering is dat men er een afdrukt maar dat is IMHO behelpen. je moet er zeler van zijn dat je ganse workflow goed gecalibreerd is in sRGB (inclusief de printer natuurlijk) Als je dan een (groot) vlak inkleurt met de RGB waarden 118/118/118 (en NEEN niet 128/128/128 ) dan kom je uit op exact 50% luminantie. Met een goede printer is dat dan wel te doen maar ik kan mij toch niet ontdoen van de indruk dat er nog steeds een zweempje "kleur" in die afdruk zit, maar 't is in elk geval beter dan niets.

                        Je kan bij het fotograferen een of meerdere referentiefotos nemen met enkel maar de grijskaart en die dan op groepen fotos toepassen (via dat fameus druppelteller tooltje). In het Canon DPP programma is deze batch verwerking trouwens voorzien.
                        HTH

                        Comment


                        • #13
                          Re: Witbalans

                          zoals regulus schrijft is volgens mij een grijskaart de beste methode om WB te bepalen, ook in de studio en zelfs voor landschap.
                          als je geen grijskaart hebt is er nog de mogelijkheid om naar grijs te zoeken in het onderwerp, vb een grijze paal, een grijs kledingstuk, grijze koe etc. Is uiteraard minder nauwkeurig maar werkt somtijds zeer goed.
                          waar je wel moet opletten is dat je de sfeer niet vernietigt, bvb bij zonsondergang wil je de warme kleur behouden en geen omzetting naar neutrale kleuren. Hier moet je de WB bijsturen naar eigen smaak. De kunst is om storende kleurzweem te vermijden.
                          vraagt wat ervaring.
                          Er bestaan ook een soort filters welke je voor de lens plaatst, expodisc genaamd dacht ik. kunt eens opzoeken voor meer info daaromtrent.

                          meeste camera's beschikken ook over een functie om de WB te bepalen, een puur wit blad (WITbalans !) is daarvoor voldoende, enkel in vol zonlicht is hiervoor een grijskaart nodig, best handleiding camera lezen voor die functie.
                          Last edited by puerte; 15 september 2009, 11:56.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Witbalans

                            Al die moeite te fotograferen met de juiste witbalans instelling staat in schril contrast met de aandacht die wordt geschonken aan de verlichting van de afdruk.
                            Wie wel eens een fototentoonstelling heeft ingericht zal begrijpen wat ik bedoel.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Witbalans

                              Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                              Al die moeite te fotograferen met de juiste witbalans instelling staat in schril contrast met de aandacht die wordt geschonken aan de verlichting van de afdruk.
                              Wie wel eens een fototentoonstelling heeft ingericht zal begrijpen wat ik bedoel.
                              dat klopt, maar een goed afgedrukte foto zal nog altijd beter resultaten geven, zelfs onder slecht licht.

                              Comment

                              Working...
                              X