Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke minimale sluitersnelheid aanhouden (naargelang onderwerp) ???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke minimale sluitersnelheid aanhouden (naargelang onderwerp) ???

    Hallo

    Misschien een hele stomme beginnersvraag, maar toch :

    Welke is de minimale snelheid om zeker geen bewegingsonscherpte te hebben bij gebruik van lenzen zonder optische stabilisator ?

    Enerzijds beweegt mijn hand natuurlijk een beetje (perfect stilstaand heb je enkel met een statief) en neen, ik heb (nog geen) Parkinson, dus een betrekkelijk vaste hand.
    En anderzijds kan het motief dat je fotografieert natuurlijk ook bewegen.

    1) voor stilstaande objecten : een muur van een huis ?
    2) voor close up opnamen (geen echte macro's) : bvb een vlinder op een blad, maar dat constant beweegt door de wind ?
    3)een wagen die je "min of meer" volgt (panning) die aan bvb zo'n 60 à 70 km/uur rijdt ?

    Misschien bestaan hier algemene regels voor ?

    Waarom deze vraag: ik zou graag experimenteren met "dieptescherpte" van opnames, en zou daarvoor dus de kleinste diafragma's willen gebruiken (grootste getallen) en zou willen weten beneden welke snelheid ik absoluut niet mag gaan ....

    Groetjes

    Marc uit Brugge
    NIKON D70 + D80 + 18-200 VR + 105 F2.8 Macro + Sigma 24 F1.8 + TOKINA 12-24 F4 + TOKINA 28-80 ATX-PRO F2.8 + Nikon 50 F1.8 / FLASH SB-900/ CANON POWERSHOT S5is + A540 / CANON HV 20 Camcorder + Panasonic GS320

  • #2
    Re: Welke minimale sluitersnelheid aanhouden (naargelang onderwerp) ???

    heel veel vragen en niets eenvoudig een sluitend antwoord te geven.

    je sluitertijd hangt van veel af
    maar enkele regeltjes kunnen helpen.
    bij een zoom stelt men niet trager te fotograferen dan het aantal mm dus op 200 mm niet trager dan 1/200 s. beeldstabilisatie zorgt ervoor dat je een aantal stops trager kunt gaan tot vb 1/80.
    zonder grote zoom moet een 1/60 uit de hand haalbaar zijn , een beetje training, zware lens en ademhalingscontrole moet dit nog lager kunnen brengen. net zoals schietoefeningen
    bij een panning komt dat weer de vraag wil je nog beweging in je onderwerp
    1/2000s is vb goed voor een straalvliegtuig maar een helicopter zal er bevroren opstaan en is meer gebaat met een lagere sluiter voor beweging in de rotor of wielen bij een wagen.

    als je echt wilt experimenteren met de dof zou ik je toch een statief aanraden
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

    IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

    Comment


    • #3
      Re: Welke minimale sluitersnelheid aanhouden (naargelang onderwerp) ???

      Oorspronkelijk geplaatst door mvdr1 Bekijk bericht
      1) voor stilstaande objecten : een muur van een huis ?
      2) voor close up opnamen (geen echte macro's) : bvb een vlinder op een blad, maar dat constant beweegt door de wind ?
      3)een wagen die je "min of meer" volgt (panning) die aan bvb zo'n 60 à 70 km/uur rijdt ?
      1) Een huis loopt niet weg, daar is de brandpuntsafstand bepalend voor de sluitertijd waarbij je niet te snel last hebt van bewegingsonscherpte. Met een 18mm lens is 1/20sec meestal nog wel te doen, maar dat is ook sterk afhankelijk van de persoon die op het knopje drukt. Met een langere lens heb je dus een kortere sluitertijd nodig.
      Als je een huis fotografeert en er is niet veel licht, dan gebruik je gewoon een statief.

      2) Voor close-up is de lengte van de lens ook belangrijk, met de 150mm X 1,4X TC probeer ik de sluitertijd korter dan 1/250sec te houden. Maar als het te hard waait dan zal het toch niet lukken omdat dan het onderwerp niet binnen de scherptediepte blijft.
      Met de 300mm f4 L IS + 1,4x TC is 1/100sec nog haalbaar, maar ook op voorwaarde dat het onderwerp niet beweegt.
      Voor niet-bewegende onderwerpen kan je ook weer een statief gebruiken voor het beste resultaat.

      3) Bij panning-foto's krijg je door een langere sluitertijd een groter bewegings-effect in de foto, maar tegelijk wordt het percentage bruikbare foto's kleiner. Het is dus zaak om ergens een "evenwicht" te vinden zodat je toch beweging ziet, en dat je met bruikbare foto's thuiskomt.
      Ik heb een paar keer motoren gefotografeerd op het circuit van Zolder, en toen heb ik gemerkt dat 1/250 - 1/320sec heel aanvaardbare resultaten gaf. Maar bij lagere snelheden zal je ook een langere sluitertijd moeten gebruiken. Dan kan beeldstabilisatie wel handig zijn, op voorwaarde dat die bruikbaar is bij panning (mode II bij Canon).
      Een éénbeen-statief kan je ook gebruiken bij panning.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment

      Working...
      X