Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat maakt een foto nu mooi?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat maakt een foto nu mooi?

    Hoi,

    Ik vraag mij soms zoveel af wat een foto nou mooi maakt?
    Wanneer ik een foto maak en denk van, dit is echt een mooie foto, dan plaats ik hem hier.. en dan krijg ik meestal reacties te horen dat die fotos echt niet mooi zijn, en terecht
    ik heb graag commentaar
    maar kunnen jullie eens wat tips geven, hoe je echt een mooie foto maakt?
    waar ik vooral op moet letten?
    Panasonic dmc fz28

  • #2
    Als ik je tekst zo lees denk ik van: Laat je zo niet beïnvloeden wat anderen ervan denken.
    Als jij een foto echt mooi vindt, dan mag hij nog technisch onvolmaakt zijn. Maakt niets uit.

    Comment


    • #3
      om te geginnen, smaken verschillen.

      wat maakt de foto mooi??
      wie daar het volledige antwoord op heeft, wel die schiet het ene prachtige plaatje na het andere.

      maar je hebt wel enekele basisregels,

      die kan je vinden op verschillende site zoals
      http://www.kodak.com/eknec/PageQuerier.jhtml?pq-path=2/3/38&pq-locale=en_US
      http://home2.planetinternet.be/rv047190/fotocursus/bijleren_over_natuurfotografie.htm

      je moet mar eens even googelen, je vind er wel 't een en ander qua compositie, kleuren in je foto, fotobewerking, enz...

      ik persoonlijk heb het meer voor technisch goede foto's, niet zozeer voor de artistieke foto's , ondanks ik bij sommige artistieke foto's wel met mijn mond opensta vol bewondering bij wijze van spreken.
      Maar over het algemeen heb ik het meer voor haarscherpe en perfect belichte foto's.
      visit my website : http://www.freewallpapersite.com

      Comment


      • #4
        Om te beginnen smaken verschillen niet. Een foto is mooi of een foto is niet mooi. Smaken verschillen is een excuus om je lelijke foto mooi te vinden.
        Waar je om te beginnen moet op letten:
        - verticale lijnen blijven verticaal...tenzij het bewust anders wordt gedaan.
        - horizon horizontaal
        - goeie belichting
        - goeie compositie (begin met de regel van derden...en later leer je creatievere composities)
        - goeie kleurkombinatie

        Als je hierop let ben je al een eind ver.
        Je hebt natuurlijk niet altijd alles in de hand...kleuren kun je meestal niet kiezen en worden veelal beinvloed door het moment van de dag (stand van de zon bvb). Soms moet het ook snel gaan en dan ben je vooral afhankelijk van de mogelijheden van je toestel.
        Het is ook een kwestie van leren zien en vooral vernieuwend leren zien, zoniet maak je gewoon dezelfde cliche-foto's zoals velen hier op het forum. Veel oefenen en kritisch zijn is de boodschap. Niet te snel tevreden zijn en steeds beter willen doen.

        N.

        Comment


        • #5
          Mijn mening over wat een foto nu mooi maakt is het feit dat je aan de foto kunt zien dat de maker ervan passie heeft voor fotograferen en passie voor het gefotografeerde onderwerp heeft.

          Ik deel dan ook niet de mening dat smaken niet zouden verschillen. Wat de een wel mooi vind hoeft de ander nu eenmaal niet aan te spreken en dat heeft m.i. niets te maken met het goedpraten van een mislukte foto.
          Een foto hoeft in mijn ogen dan ook niet technisch perfect zijn.
          Ik zie hier genoeg technisch perfecte foto's voorbij komen die ik gewoonweg niet mooi vind, omdat ze niets uitstralen en mij niet aanspreken. Ik kan dan niet aan de foto's zien of de maker zijn 'ziel'erin heeft gelegd.

          In mijn ogen kan een foto dus helemaal technisch 100% in orde zijn en toch mislukt zijn.

          gr. Ebbie
          Groetjes, Ebbie
          mijn foto-log

          Comment


          • #6
            maar mijn mening is een foto goed, als "ik hem goed vind".
            nee, neem eens een blad papier (A4) leg het voor een landschap plat ,
            neem nu een lat en deel het blad in 3 stukken horizontaal en 3 stukken vertikaal ( deze lijnen zitten wel ergens in uw toestel ook om u te helpen ).
            waar de lijnen elkaar kruisen heb je een serk punt in je foto, probeer dan ook iets dat de aandacht trekt op een sterk punt te zetten .
            met diezelfde lijnen hou je ook rekening waar je een horizon kan zetten, probeer dan ook steeds je horizon op één van die horizontale lijnen te zetten, heb je een mooi wolkenspel dan zet je uw horizon op 1/3 van van onderen, heb je een grauwe lucht dan zet je die op 1/3 van van boven .
            nog beter als je die 2 bij elkaar gebruikt, zet je aandachtspunt op een sterk punt en je horizon op 1/3 .
            en als je nu bv. een koe in een weide trekt met deze relgels in je achterhoofd is je foto technisch goed maar je zal hier op het forum niet veel commentaar moeten verwachten, neem je bv. in een woestijn schedel van een dood dier met een slang die uit de ogen komt gekropen als aandachtspunt met daarachter een rode rots aan de horizon en met dezelfde bovenvernoemde punten in je achterhoofd, dan zal je hier op het forum iedereen kippevel doen krijgen .

            en dan heb je een goede foto ,
            dat is mijn mening,
            maar wie ben ik
            groeten
            Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

            Comment


            • #7
              Re: Wat maakt een foto nu mooi?

              Ik snap je vraag maar al te goed.

              Na enkele jaren van technisch onderzoek, ben ik nu richting artistiek aan het zoeken.
              Dan bekijk ik foto's van artiesten met artistiek werk. Dikwijls vind ik de foto's op zich niks zeggen. Zonder enige uitleg betekend die foto dus helemaal niks... voor mij. Maar er zijn anderen waarvan ik denk: technisch trekt het op niks maar de inhoud die erin staat is des te meer van belang.

              Ik ben van mening dat iedereen zijn eigen moment van keuze heeft, al naargelang uw stemming. Het is als muziek. De ene moment kan je een nummer opnieuw en opnieuw spelen, de andere kan je het nog geen 10sec horen.
              Daarom ben ik ook van mening dat smaken echt wel verschillen.

              Wat maakt een foto nu mooi volgens mij?
              je neemt een foto met een doel: Moet ie mooi zijn? als er 1 iemand is die je foto mooi vind (inc jezelf) dan is ie goed.
              Moet ie een boodschap hebben? als niemand je foto begrijpt, ben je gefaald in je foto.

              Zolang jij zelf vindt dat je foto goed en mooi is, dan is je foto geslaagd. De feedback die je nadien krijgt kan je gebruiken voor een volgend plaatje. Maar laat je niet teveel beinvloeden want hier op de site zijn er velen die commentaar hebben op elke foto. En laat ons eerlijk zijn: op elke foto kan je heel veel commentaar geven...
              Als je denkt dat de perfecte foto bestaat, dan wordt het tijd dat je ermee stopt.

              Comment


              • #8
                Re: Wat maakt een foto nu mooi?

                Oorspronkelijk geplaatst door ritsed Bekijk bericht
                Ik snap je vraag maar al te goed.

                Zolang jij zelf vindt dat je foto goed en mooi is, dan is je foto geslaagd. De feedback die je nadien krijgt kan je gebruiken voor een volgend plaatje....
                mee eens maar:
                om daar een topic van bijna 10 jaar geleden voor naar boven te halen...?
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Wat maakt een foto nu mooi?

                  Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  mee eens maar:
                  om daar een topic van bijna 10 jaar geleden voor naar boven te halen...?
                  grt,bouk.
                  en als de zoekfunctie niet gebruikt wordt komt er ook commentaar.

                  Een mooie foto is gewoon een mooie foto. Zowel het volgen van regeltjes als het loslaten van regeltjes kunnen daartoe leiden. Bewust fotograferen vergroot de kans nog het meest.
                  The Knight That Says Ni...kon

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wat maakt een foto nu mooi?

                    De vraag was al in 2003 fout. Een foto moet niet "mooi" zijn, wel "goed". Dat is een trapje hoger.
                    Een foto van een mooie meid is niet noodzakelijk goed, en een foto van een berg afval niet noodzakelijk mooi.

                    DPaul
                    Last edited by DPaul; 21 februari 2012, 08:33.
                    DPaul - A.FIAP
                    D810, nikkors and other stuff

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wat maakt een foto nu mooi?

                      Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                      De vraag was al in 2003 fout.
                      Een foto van een mooie meid is niet noodzakelijk goed.....
                      kan wel andersom.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wat maakt een foto nu mooi?

                        Wat 10 jaar terug een goeie foto was, is dat nu nog altijd ...
                        Canon-man. Concerten en natuur.
                        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wat maakt een foto nu mooi?

                          Oorspronkelijk geplaatst door nikodeleu Bekijk bericht
                          Om te beginnen smaken verschillen niet. Een foto is mooi of een foto is niet mooi. Smaken verschillen is een excuus om je lelijke foto mooi te vinden.
                          N.
                          Hoe verklaar je dan dat 2 personen bij een foto van een derde de ene de foto mooi vindt (kan smaken) en de andere niet?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wat maakt een foto nu mooi?

                            Oorspronkelijk geplaatst door tuttebelleke Bekijk bericht
                            Hoe verklaar je dan dat 2 personen bij een foto van een derde de ene de foto mooi vindt (kan smaken) en de andere niet?
                            Ik acht de kans dat je daar van hem nog antwoord op gaat krijgen niet zo heel erg groot.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wat maakt een foto nu mooi?

                              Oorspronkelijk geplaatst door tuttebelleke Bekijk bericht
                              Hoe verklaar je dan dat 2 personen bij een foto van een derde de ene de foto mooi vindt (kan smaken) en de andere niet?
                              Elvis/Cliff-Stones/Beatles enz....heet smaak.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X