Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Standaard Waar focussen voor landschapsfoto's ?

Als je bijvoorbeeld deze foto bekijkt http://www.science.widener.edu/~schu...crater%201.htm, dan zie je dat zowat alles superscherp is. Ik weet dat ik diafragme best op f8 of hoger zet, maar op welk punt zou je dan moeten focussen om alles zo scherp te krijgen? (center point AF).

Iemand?
    (misschien kan je de foto even aanpassen en cirkeltje zetten waar je zou focussen)

edit:
    dit is bijvoorbeeld een foto van binnen, maar ook hier is alles lekker scherp, maar waar FOCUS je nu bij zo'n foto? foto : http://www.science.widener.edu/~schu...O/img_9102.htm

Sorry als dit heel domme vragen lijken, maar dit schijnt het enige te zijn waar ik nog beetje mee worstel met mijn DSLR.
    Laatst gewijzigd door lapino; 7 oktober 2004 om 20:04
    5DIII, 7D, 70-300L, 100L, 24-105L, 430ex --- NEX6|16-50|50/1.8

Standaard Re: Waar focussen voor landschapsfoto's ?

ik "denk" op het dichtsbijzijnde onderwerp. en dan f goed hoog zetten.

Beste Lapino,

Domme vragen bestaan niet, enkel domme antwoorden !

In vroegere tijden en toen we nog fotografeerden met analoge camera's kon je dit duidelijk aflezen via je diafragmaring waartegen over dan een scherptegebied stond. Je wist perfect welke zone binnen het scherptegebied lag.
    - Als basisregel kan je stellen dat het scherptegebied (scherptediepte) 1/3 voor en 2/3 na het punt ligt waarop je scherp stelt.
    - Afhankelijk van het gebruikte diafragma is dit gebied klein of groter.
    Maken we het diafragma wijder (kleiner getal) dan vermindert de scherptdiepte. (2.8 of 3.5) Maken we het daarentegen kleiner dan neemt de scherptediepte toe en wordt het getal ook groter (16 of 22).
    Dit is ook nog eens afhankelijk van het gebruikte objectief.

Ik hoop dat deze eenvoudige uiteenzetting u kan helpen. Doe maar eens een zoekfunctie op internet met "scherptediepte" en je gaat een massa informatie vinden.

Succes

het aspect van scherptediepte ken ik (toch redelijk) maar ik heb het gevoel dat als ik foto's neem van landschappen en ik focus op 1/3 van de voorgrond, dat veel zaken toch niet scherp zijn.

heb ook al gemerkt dat als ik bijvoorbeeld binnen een foto neem van zeg maar een beeldje en ik zet diafragma op F11, dat zelfs dan zaken vrij kort achter dat beeldje wazig zijn. is die DOF dan minder groot hoe dichter je op een object zit?
    Laatst gewijzigd door lapino; 7 oktober 2004 om 21:41
    5DIII, 7D, 70-300L, 100L, 24-105L, 430ex --- NEX6|16-50|50/1.8

is die DOF dan minder groot hoe dichter je op een object zit?
    dit is inderdaad 1 van de bepalende faktoren.
    En zoals NOD reeds aangaf, kon je dit vroeger heel gemakkelijk aflezen op je lens
    Een interessante thread over het onderwerp kan je hier vinden
    http://forum.belgiumdigital.com/arch...p/t-18783.html
    En op http://www.dofmaster.com/dofjs.html kan je de DOF berekenen volgens je fototoestel en lens

Hopelijk helpt dit je een beetje

groetjes

Jo(han)
    Laatst gewijzigd door Jo; 7 oktober 2004 om 23:38
    Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

Hallo,
    De scherptediepte hangt van 3 dingen af.
    1. afstand tot onderwerp
    2. diafragma.(hoe kleiner-meer dieptescherpte)
    3. brandpunt. Met een tele heb je veel minder scherptediepte dan met een groothoek.

Er bestaat een formule voor om uit te rekenen wat er scherp wordt. (hyperfocale afstand) Helaas, ik heb deze niet bij de hand.

Als je met 1/3 van de totale afstand nog niet tevreden bent dan moet je dus of de afstand tot het onderwerp vergroten, diafragmeren (bv F22) of meer groothoek gebruiken...

Hopelijk heb je hier wat aan.
    groetjes Edwin

Lees het volgene eens Lapino en voorla het stukje over hyperfocal distance. Dat is namelijk het punt waarop je moet focussen om zowat alles in focus te krijgen.

http://luminous-landscape.com/tutori...ries/dof.shtml

Lapino,

Nog even vermelden dat je onder je lensontgrendelknop op je 20D-body, je een knopje vindt waarmee je de DOF kan "previewen" al is dit meestal maar indicatief vanwege het donker worden van de display.

Greetz,

Rob

Hierbij wat ik kon lezen in een cursus (analoge) fotografie.
    Hyperfocale instelling voor veraf met een 50mm objectief- bij goed zonnig weer-afstand instellen op 9 meter - diafragma op F.8 dan is alles scherp vanaf 3.6 meter tot oneindig.

Soortgelijke discussies

1. Reacties: 3
    Laatste bericht: 7 januari 2003, 11:51
  2. waar best een HP 850 kopen?
    Door maffer in forum Camera's
    Reacties: 7
    Laatste bericht: 11 december 2002, 20:41
  3. Fuji S602 OF Canon S45 EN waar kopen?
    Door Vince in forum Camera's
    Reacties: 8
    Laatste bericht: 2 december 2002, 22:47
  4. Waar G2 kopen in Belgie
    Door Ruve in forum Algemeen
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 4 december 2001, 19:52

Regels voor berichten