Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vuurwerk fotograferen ... rekensommetje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vuurwerk fotograferen ... rekensommetje

    Wel binnen 2 dagen vertrekken we naar Florida ... meerbepaald naar de Disney-, Universal- en andere pretparken. 's avonds wordt bijna elk park afgesloten met een vuurwerkshow, dus ik had een paar vraagjes omtrent het fotograferen daarvan.

    Op de nikonians site heb ik gelezen dat je best met bulb werkt. Ik heb me er speciaal een afstandsbediening voor in huis gehaald om de camera vanop statief vanop afstand te bedienen.

    Ze zeggen op ISO 100 hou je een normaal diafragma van F8 - F11 aan, en je laat de sluitertijd oplopen tot ongeveer 5 seconden.

    Nu de D70 vertrekt vanop ISO 200, wil dit zeggen dat ik dan aan F16 - F22 moet werken om dezelfde graad van belichting te hebben?

    Ook ... ik heb het nog nergens gelezen, maar iemand vertelde mij om bij het fotograferen van vuurwerk ongeveer anderhalve stop te onderbelichten. Anders krijg je een kleurzweem rond je vuurwerk. True?

    Ik heb nog nooit vuurwerk gefotografeerd ... hopelijk wordt ik hier iets wijzer uit.

    PS.: het artikel hier op belgiumdigital.com heb ik gelezen
    Frank
    http://www.mirrorshades.be

  • #2
    Re: Vuurwerk fotograferen ... rekensommetje

    Ik heb de gids op de nikonians gevolgd en kreeg toch een redelijk resultaat (met D70 en18-70, de exif zit nog in de foto's). Achteraf bekeken denk ik dat een hogere diafragma waarde beter was geweest.
    Voor deel is dat je direct kunt zien of je foto's redelijk zijn of niet. In functie daar van kun je diafragma aanpassen.

    zoals in artikel : afdrukken als je de knal hoort (of een beetje later)
    sluiter tijd max op 5 sec zou ik zeggen (zat meer rond de 3 sec, afhankelijk van hoe lang je wacht na de knal om af te drukken.)

    Diafragma hangt af van hoever je van het vuurwerk af zit. als je dicht zit, weerkaatst het licht op de omgevings voorwerpen/gebouwen/bomen en heb je die er mee op of niet.


    Jo.
    Oorspronkelijk geplaatst door Catscratch
    Wel binnen 2 dagen vertrekken we naar Florida ... meerbepaald naar de Disney-, Universal- en andere pretparken. 's avonds wordt bijna elk park afgesloten met een vuurwerkshow, dus ik had een paar vraagjes omtrent het fotograferen daarvan.

    Op de nikonians site heb ik gelezen dat je best met bulb werkt. Ik heb me er speciaal een afstandsbediening voor in huis gehaald om de camera vanop statief vanop afstand te bedienen.

    Ze zeggen op ISO 100 hou je een normaal diafragma van F8 - F11 aan, en je laat de sluitertijd oplopen tot ongeveer 5 seconden.

    Nu de D70 vertrekt vanop ISO 200, wil dit zeggen dat ik dan aan F16 - F22 moet werken om dezelfde graad van belichting te hebben?

    Ook ... ik heb het nog nergens gelezen, maar iemand vertelde mij om bij het fotograferen van vuurwerk ongeveer anderhalve stop te onderbelichten. Anders krijg je een kleurzweem rond je vuurwerk. True?

    Ik heb nog nooit vuurwerk gefotografeerd ... hopelijk wordt ik hier iets wijzer uit.

    PS.: het artikel hier op belgiumdigital.com heb ik gelezen
    A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
    Nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Vuurwerk fotograferen ... rekensommetje

      technisch :

      ISO100 F8 = ISO200 F11
      ISO100 F11 = ISO200F16
      --
      Play Drakensang - a free online mmorpg

      Comment


      • #4
        Re: Vuurwerk fotograferen ... rekensommetje

        Oorspronkelijk geplaatst door Catscratch
        Wel binnen 2 dagen vertrekken we naar Florida ... meerbepaald naar de Disney-, Universal- en andere pretparken. 's avonds wordt bijna elk park afgesloten met een vuurwerkshow, dus ik had een paar vraagjes omtrent het fotograferen daarvan.

        Op de nikonians site heb ik gelezen dat je best met bulb werkt. Ik heb me er speciaal een afstandsbediening voor in huis gehaald om de camera vanop statief vanop afstand te bedienen.

        Ze zeggen op ISO 100 hou je een normaal diafragma van F8 - F11 aan, en je laat de sluitertijd oplopen tot ongeveer 5 seconden.

        Nu de D70 vertrekt vanop ISO 200, wil dit zeggen dat ik dan aan F16 - F22 moet werken om dezelfde graad van belichting te hebben?

        Ook ... ik heb het nog nergens gelezen, maar iemand vertelde mij om bij het fotograferen van vuurwerk ongeveer anderhalve stop te onderbelichten. Anders krijg je een kleurzweem rond je vuurwerk. True?

        Ik heb nog nooit vuurwerk gefotografeerd ... hopelijk wordt ik hier iets wijzer uit.

        PS.: het artikel hier op belgiumdigital.com heb ik gelezen
        Veel plezier daar, er is enorm wat te zien ginder , vergeet zeker Seaworld niet ( als je kans hebt ga dan eens mee achter de schermen een echte topper )en indien mogelijk space center ten zeerste aan te raden indien je geintreseerd bent natuurlijk.

        Pas op in seaworld voor de orka show het water spat soms wel 32 rijen hoog en is niet gezond voor het fototoestel.

        Ben er in 2001 geweest echt een aanrader.
        Groetjes
        http://www.vehe.be

        Comment


        • #5
          Re: Vuurwerk fotograferen ... rekensommetje

          Bedankt voor de tips allen

          Oorspronkelijk geplaatst door avatar
          Veel plezier daar, er is enorm wat te zien ginder , vergeet zeker Seaworld niet ( als je kans hebt ga dan eens mee achter de schermen een echte topper )en indien mogelijk space center ten zeerste aan te raden indien je geintreseerd bent natuurlijk.

          Pas op in seaworld voor de orka show het water spat soms wel 32 rijen hoog en is niet gezond voor het fototoestel.

          Ben er in 2001 geweest echt een aanrader.
          Sea World staat op het programma ja
          Eveneens hebben we een dagje Discovery Cove geboekt samen met zwemmen met dolfijnen. Hopelijk valt het weer wat mee met de laatste orkanen :s
          Frank
          http://www.mirrorshades.be

          Comment


          • #6
            Re: Vuurwerk fotograferen ... rekensommetje

            Zeker ook doen is Kennedy Space center, trek er een volledige dag uit en tracht ALLE rondritten te doen.

            Je zal je eigen ogen niet geloven daar en uwe dig. zal versleten zijn als je terug bent

            Comment

            Working...
            X