Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vuistregels voor macro fotografie en tips gevraagd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vuistregels voor macro fotografie en tips gevraagd

    Sinds kort ben ik in het bezit van een 180mm macro objectief.
    Ik heb nog weinig ervaring met deze vorm van fotografie.

    Gelden er bepaalde vuistregels of heeft iemand goede tips voor een beginnende macro fotograaf?

    Verder heb ik de volgende vraag.
    Is het mogelijk om met een macro objectief op korte afstand een grote DOF te hebben? Bij het fotograferen van een bloem, blad of een iets groter insect wil ik graag het hele onderwerp scherp krijgen? Ik denk zelf dat dit niet lukt, ook al fotografeer je met klein diafragma, maar dat het onscherp wordt door de constructie van de lens..... Maar zit ik hier goed mee?

    Tips zijn welkom .
    Peter.
    www.dpix.nl event photography

  • #2
    Re: Vuistregels voor macro fotografie en tips gevraagd

    ik heb je vraag even verplaatst naar een meer passend forumonderdeel
    [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

    Comment


    • #3
      Re: Vuistregels voor macro fotografie en tips gevraagd

      Hallo,
      'k Ben ook nog niet zo lang bezig met macro, dus veel zal ik je niet kunnen bijbrengen. Maar ikzelf werk met een Tamron 90mm en te dichtbij is het inderdaad moeilijk om heel je onderwerp scherp te krijgen. Werk je met een kleine diafragma opening, dan krijg je minder licht binnen en krijg je dus langere sluitertijden, waardoor je dan bewegingsonscherpte krijgt. Als ik uit de hand werk dan probeer ik toch een zo groot mogelijk diafragma te behouden, wat ik op zich niet zo erg vind want dan krijg je een mooiere onscherpe achtergrond. Met kleine diafragma's werk je toch beter op statief of een of andere ondersteuning. Flitslicht gebruik ik nooit, natuurlijk licht vind ik nog altijd het mooist.
      Vooral veel oefenen, dat helpt ook.
      Groetjes