Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vuistregels voor macro fotografie en tips gevraagd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vuistregels voor macro fotografie en tips gevraagd

    Sinds kort ben ik in het bezit van een 180mm macro objectief.
    Ik heb nog weinig ervaring met deze vorm van fotografie.

    Gelden er bepaalde vuistregels of heeft iemand goede tips voor een beginnende macro fotograaf?

    Verder heb ik de volgende vraag.
    Is het mogelijk om met een macro objectief op korte afstand een grote DOF te hebben? Bij het fotograferen van een bloem, blad of een iets groter insect wil ik graag het hele onderwerp scherp krijgen? Ik denk zelf dat dit niet lukt, ook al fotografeer je met klein diafragma, maar dat het onscherp wordt door de constructie van de lens..... Maar zit ik hier goed mee?

    Tips zijn welkom .
    Peter.
    www.dpix.nl event photography

  • #2
    Re: Vuistregels voor macro fotografie en tips gevraagd

    ik heb je vraag even verplaatst naar een meer passend forumonderdeel
    [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

    Comment


    • #3
      Re: Vuistregels voor macro fotografie en tips gevraagd

      Hallo,
      'k Ben ook nog niet zo lang bezig met macro, dus veel zal ik je niet kunnen bijbrengen. Maar ikzelf werk met een Tamron 90mm en te dichtbij is het inderdaad moeilijk om heel je onderwerp scherp te krijgen. Werk je met een kleine diafragma opening, dan krijg je minder licht binnen en krijg je dus langere sluitertijden, waardoor je dan bewegingsonscherpte krijgt. Als ik uit de hand werk dan probeer ik toch een zo groot mogelijk diafragma te behouden, wat ik op zich niet zo erg vind want dan krijg je een mooiere onscherpe achtergrond. Met kleine diafragma's werk je toch beter op statief of een of andere ondersteuning. Flitslicht gebruik ik nooit, natuurlijk licht vind ik nog altijd het mooist.
      Vooral veel oefenen, dat helpt ook.
      Groetjes

      Comment


      • #4
        Re: Vuistregels voor macro fotografie en tips gevraagd

        flitsen bij macrofotografie is inderdaad een vak apart. Daar kan je best wat mee wachten tot je wat gevorderder bent, anders flits je bij wijze van spreken alles plat.
        Je kan wel werken met reflectieschermen om de donkere plaatsen wat meer op te lichten.
        [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

        Comment


        • #5
          Re: Vuistregels voor macro fotografie en tips gevraagd

          Oorspronkelijk geplaatst door Hellcat
          flitsen bij macrofotografie is inderdaad een vak apart. Daar kan je best wat mee wachten tot je wat gevorderder bent, anders flits je bij wijze van spreken alles plat.
          Geldt dit ook bij een 'lange' macro die dus niet zo dicht op uw onderwerp zit.
          Ik doe mijn eerste stappen in macro met de 70-300 sigma macro apo dg (macro vanaf 200mm).
          Ik vind dat dat platflitsen wel goed meevalt.

          Comment


          • #6
            Re: Vuistregels voor macro fotografie en tips gevraagd

            Regel 1 : laat die flits thuis
            Regel 2 : gebruik zoveel mogelijk een statief, als die hindert kan je nog altijd je toestel er af nemen, omgekeerd kan niet
            Regel 3 : gebruik MF
            Regel 4 : hoe dichterbij, dus hoe groter de vergroting, hoe meer je je diafragma moet sluiten maar sluit nooit je diafragma maximaal
            Regel 5 : let op je achtergrond, zorg dat de afstand van je onderwerp tot achtergrond groter is dan de afstand van je onderwerp tot je lens
            Regel 6 : wees niet bang om op je buik te liggen
            Regel 7 : oefen veel
            .....

            Comment


            • #7
              Re: Vuistregels voor macro fotografie en tips gevraagd

              Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
              Regel 1 : laat die flits thuis
              Regel 2 : gebruik zoveel mogelijk een statief, als die hindert kan je nog altijd je toestel er af nemen, omgekeerd kan niet
              Regel 3 : gebruik MF
              Regel 4 : hoe dichterbij, dus hoe groter de vergroting, hoe meer je je diafragma moet sluiten maar sluit nooit je diafragma maximaal
              Regel 5 : let op je achtergrond, zorg dat de afstand van je onderwerp tot achtergrond groter is dan de afstand van je onderwerp tot je lens
              Regel 6 : wees niet bang om op je buik te liggen
              Regel 7 : oefen veel
              .....
              Geloof 'em maar - nagels met koppen
              Misschien nog dit : een makro is niet altijd op z'n mooist als het onderwerp "om-ter-grootst" binnen het kader geplaatst wordt.
              Een beetje sprekende omgeving kan wonderen doen...
              Greetz, Kariboe
              * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
              Euh... deze quotering is zeer subjectief !

              Comment


              • #8
                Re: Vuistregels voor macro fotografie en tips gevraagd

                Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe
                Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
                Regel 6 : wees niet bang om op je buik te liggen
                Geloof 'em maar - nagels met koppen
                vooral regel 6 heb jij wel onthouden hé
                [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

                Comment


                • #9
                  Re: Vuistregels voor macro fotografie en tips gevraagd

                  Oorspronkelijk geplaatst door Hellcat
                  vooral regel 6 heb jij wel onthouden hé
                  Heu, die zal me blijven achtervolgen denk ik...
                  Oké, ik ga er nog een regel aan toevoegen : regel 8 - opgepast bij het plat gaan , vergeet vooral niet op te staan
                  Greetz, Kariboe
                  * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                  Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vuistregels voor macro fotografie en tips gevraagd

                    Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe
                    Heu, die zal me blijven achtervolgen denk ik...
                    Oké, ik ga er nog een regel aan toevoegen : regel 8 - opgepast bij het plat gaan , vergeet vooral niet op te staan
                    Greetz, Kariboe
                    Een hoekzoekerke kan hier wonderen verrichten.
                    Hubert

                    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vuistregels voor macro fotografie en tips gevraagd

                      Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
                      Regel 1 : laat die flits thuis
                      Regel 2 : gebruik zoveel mogelijk een statief, als die hindert kan je nog altijd je toestel er af nemen, omgekeerd kan niet
                      Regel 3 : gebruik MF
                      Regel 4 : hoe dichterbij, dus hoe groter de vergroting, hoe meer je je diafragma moet sluiten maar sluit nooit je diafragma maximaal
                      Regel 5 : let op je achtergrond, zorg dat de afstand van je onderwerp tot achtergrond groter is dan de afstand van je onderwerp tot je lens
                      Regel 6 : wees niet bang om op je buik te liggen
                      Regel 7 : oefen veel
                      .....
                      Vraagjes :

                      Regel 1 : euh nog eens vragen : geldt dit ook voor een lange macro ? En hoe bereik je dan een F29 vb
                      Regel 4 : waarom ? Edit : waarom niet volledig toedraaien
                      Last edited by PSG; 11 mei 2006, 09:53.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vuistregels voor macro fotografie en tips gevraagd

                        Oorspronkelijk geplaatst door stefken
                        Vraagjes :
                        Regel 4 : waarom ?
                        Des te dichterbij, des te kleiner uw DOF. Je diafragma dichtdraaien vergroot die DOF.
                        Nikon D70s en bijhorend speelgoed
                        www.rocksolid.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vuistregels voor macro fotografie en tips gevraagd

                          Oorspronkelijk geplaatst door JorisB
                          Des te dichterbij, des te kleiner uw DOF. Je diafragma dichtdraaien vergroot die DOF.
                          Bij een zeer kleine diafrgamaopening wordt de scherptediepte groter, maar de algemene scherpte wordt een stuk minder door de lichtverstrooiïng langs de randen van het diafragme. Maar... vuistregels zijn geen wetten en daarom werk ik bij macro toch wel eens met een helemaal dichtgeknepen diafragma.

                          groeten, Miriam

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vuistregels voor macro fotografie en tips gevraagd

                            Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
                            Bij een zeer kleine diafrgamaopening wordt de scherptediepte groter, maar de algemene scherpte wordt een stuk minder door de lichtverstrooiïng langs de randen van het diafragme. Maar... vuistregels zijn geen wetten en daarom werk ik bij macro toch wel eens met een helemaal dichtgeknepen diafragma.

                            groeten, Miriam
                            Dacht ik ook. Je hebt het toch al vanaf F16 aan uwe rekker dus als je nu F29 of F32 pakt, zal - volgens mij - toch niet te veel meer uitmaken.
                            Maar daarom stel ik de vraag.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vuistregels voor macro fotografie en tips gevraagd

                              Oorspronkelijk geplaatst door stefken
                              Regel 4 : waarom ? Edit : waarom niet volledig toedraaien
                              kwaliteitsverlies... meer is dat niet.... (beeld is dan soft etc...)

                              Lesley.
                              -=- Light is the key...

                              Comment

                              Working...
                              X