Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagjes ivm trouw / huwelijk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagjes ivm trouw / huwelijk

    Ja, de zoveelste huwelijk of trouw topic.
    Ik heb de zoekfunctie al gebruikt en verschillende topics gelezen.
    Volgende week moet ik een trouw trekken (enkel op stadhuis en middagmaal + s'avonds receptie) als kado voor m'n neef.
    Ik wil dit natuurlijk goed doen.
    Qua materiaal en technische kennis denk ik wel dat het in orde is.
    Het is de eerste keer dat ik dit doe. Dus ik heb enkele vraagjes:
    -Hoeveel foto's trekt je ongeveer (zodat ik weet of ik genoeg geheugenkaartjes bijheb) ?
    -In welke mate hou je rekening met het verstoren van de plechtigheid (hoe vaak verplaats jij je in de zaal) ?
    -Bij het tekenen, trek je dan een foto van ver of close up vd handtekening ?
    -Wat wordt het meest gebruikt: tele of groothoek ?
    Last edited by Psychodweep; 15 december 2009, 19:07.

  • #2
    Re: Vraagjes ivm trouw / huwelijk

    Mijn beste herineringen aan trouwers - in een vorig leven met Pentax SP 2- waren :
    - het aankleden van de bruid
    - het aanmelden van de bruidegom
    - in de kerk - gewoon, vriendelijk de toelating vragen aan de priester
    - in't gemeentehuis niet tegen de schenen schoppen van de gevestigde, betaalde fotografen
    - avondfeest is geweldig : prijs van de wijn staat nog op de fles, schoenen beginnen pijn te doen, kinderen vervelend ( as usual) , ....
    - in de late avond zijn er dikwijls pareltjes: tante valt, oom wankelt, verboden kusjes , enz ...
    Spijt dat die mensen ervoor ( weinig ) betaalden, de grootste fun was voor mij.
    Veel Succes,
    Nu zal dat allemaal kitlens ( 17/85) - handtekening en beeld - zijn voor de gewone foto's en een goede Macro 50 voor de geposeerde
    Aantal foto's ( vroeger) 11 filmpjes, het moest maar goed zijn, hé ?
    Last edited by zoltan; 15 december 2009, 18:58.
    Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

    Comment


    • #3
      Re: Vraagjes ivm trouw / huwelijk

      Op het stadhuis heb je ongeveer 15 a 30 minuten, hangt beetje af van hoe groot de gemeente is en hoeveel trouwers er zijn op die dag.
      Dus alles gaat zeer snel. Ik gebruik meest brandpunt 17-55 in het stadhuis.
      Een paar keer de 70-200 om bvb eens vanaf wat afstand het koppel op de rug te trekken wanneer ze zitten of wat emoties hier en daar of een detail van een bloemstuk, het trouwboekje met hun namen erop... Bij het tekenen door de knietjes en de breedhoek gebruiken (vraag eventueel eens vooraf dat ze eens opkijken tijdens het tekenen en wat pauzeren bij het ondertekenen, dit gaat soms heel snel).
      Vergeet lenswissels, leen liever een tweede body van iemand als je die niet hebt.
      Vergeet tussendoor ook niet wat foto's te nemen van ouders die een traantje wegpinken of zo. Ringenmoment meerdere shots nemen! Autofocus is niet onfeilbaar, flitsen is een must op dit moment vind ik (better safe than sorry)
      Bij het middagmaal wat shotjes nemen van opgestelde tafels met tele en selectieve focus voor dat de mensen aan tafel zitten.
      Goh zo'n 500 foto's zou al veel zijn denk ik in dit geval.
      Website http://www.kristofpattyn.be

      a lotta canonstuff

      Comment


      • #4
        Re: Vraagjes ivm trouw / huwelijk

        Vertrek niet vanuit een aantal.
        Beter 100 sterke foto's dan 1000 rap-rap geschoten foto's.
        [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

        Comment


        • #5
          Re: Vraagjes ivm trouw / huwelijk

          Ja, tuurlijk beter 100 mooie dan 1000 slechte. Er gebeurt zeker een selectie. Ik wilde gewoon weten hoeveel foto's jullie ongeveer nemen zodat ik kan inschatten voor hoeveel foto's ik geheugenkaarten moet bijhebben. Kwestie dat ik niet plots constateer dat m'n geheugenkaart vol is.

          @kristofpattyn: bedankt voor de tips.
          Op de ene body zou ik een 17-40 zetten en de andere een 70-200. Ik zit dan wel met dat gat, maar enkele stappen naar achter of voor zetten zal geen probleem zijn.

          Comment


          • #6
            Re: Vraagjes ivm trouw / huwelijk

            Ik denk dat alle vragen die je stelt grotendeels persoonlijk zijn: schiet je bij andere shoots veel foto's of druk je selectiever op de knop? Welke objectieven gebruik je zelf graag (hou je van tele of wide, zoom of prime)? ... Deze dingen worden bepaald door je eigen stijl en werkwijze en mag je zeker niet laten afhangen van het advies van anderen.

            Als je bijvoorbeeld niet gewoon bent om "dicht op je onderwerp" te werken met een groothoek maar liever wat afstand houdt of omgekeerd, doe dat dan ook bij een huwelijk. Vandaar dat voorbereiding zo belangrijk is: ga zoveel mogelijk kijken op de verschillende locaties om na te gaan in hoeverre je eigen voorkeur ook praktisch haalbaar zal zijn. Plaats genoeg om afstand te houden met een tele? Geen storende elementen die je groothoekopnames kunnen verknallen?

            Een advies dat hier gegeven wordt en waarbij ik me aansluit: de burgerlijke plechtigheid (en veel andere gebeurtenissen op die dag) gaan zo snel dat lenzen wisselen echt geen optie is. Een tweede body met ander objectief is dus een must. Niet alleen om lenswissels te vermijden, maar ook als backup. Overdreven of niet, maar een huwelijk, ook al is het als vriendendienst, doe je niet zonder backup.

            Op mijn blog vind je een artikel met meer tips voor huwelijksreportages...

            Hopelijk heb je er wat aan en natuurlijk veel succes!

            Roeland
            www.135mm.be
            @135mm_leuven
            info@135mm.be

            Comment


            • #7
              Re: Vraagjes ivm trouw / huwelijk

              Bedankt voor de link, ben ik nu aan het lezen.
              Ja, ik heb 2 bodies en genoeg flitsers (+reserve) en batterijen en lenzen (enkele primes 35+50+100, groothoek zoom + telezoom met is). Qua materiaal denk ik wel zeker dat het in orde is.

              Comment


              • #8
                Re: Vraagjes ivm trouw / huwelijk

                Oorspronkelijk geplaatst door patrickL Bekijk bericht
                Vertrek niet vanuit een aantal.
                Beter 100 sterke foto's dan 1000 rap-rap geschoten foto's.
                Ik denk dat als je 150 foto's (goede) trekt op een burgerlijke trouw, dit al prima is.
                Door de band duurt de eigenlijke plechtigheid slechts 10 minuten. (Hasselt nog niet eens 9 minuten)
                Het gaat dus erg vlug.
                2 body's is onontbeerlijk + eventuel genoeg opgeladen batterijtjes voor de flits(ers). Niet alle locaties baden in het licht.

                Ik neem 5 kaartjes van 2 Gb mee, trek alles in RAW en pomp na de shoot/ceremonies op 2 verschillende opslagmedia over. Dan kan ik ze opnieuw gebruiken voor dinner/avondfeest e.d.

                Veel succes.
                [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

                Comment


                • #9
                  Re: Vraagjes ivm trouw / huwelijk

                  Dan denk ik dat ik wel genoeg geheugen bij heb.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraagjes ivm trouw / huwelijk

                    In mei moet ik ook mijn eerste huwelijk fotograferen, dus volg met interesse deze topic. Ik denk dat voor de ondertekening en de ringen je best de camera in multishot zet, om geen momenten te missen.
                    Veel succes en laat eens weten hoe het gegaan is

                    grts
                    Hagar
                    Nikon Df

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vraagjes ivm trouw / huwelijk

                      Hoi, leuke tips hier, zoals op het avondfeest, voeten die beginnen pijn doen, bruidskleed enzo, leuk leuk! Grtjs . Ann

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vraagjes ivm trouw / huwelijk

                        Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
                        Bedankt voor de link, ben ik nu aan het lezen.
                        Ja, ik heb 2 bodies en genoeg flitsers (+reserve) en batterijen en lenzen (enkele primes 35+50+100, groothoek zoom + telezoom met is). Qua materiaal denk ik wel zeker dat het in orde is.
                        Aan uw materiaal gaat het zeker niet liggen hoor.

                        Hier nog een paar tips :
                        - Hoge isowaardes zijn een must voor natuurlijk licht. (ook om te flitsen binnen = iso 1600)
                        - Opletten met primes van 1.4 of 2.0 , koppel te samen scherp vanaf f4.
                        - Geheugenkaartjes = 10 a 20GB. (Geef ze een nummer, zorg voor een goede opvolging zodat je niks per vergissing gaat wissen)
                        - Raw + Jpeg gebruiken als je niet zeker bent kwa witbalans en exposer.
                        - Beter een paar foto's teveel, dan een paar te weinig. 800 foto's is voldoende.
                        - Bewaar uw kalmte, laat u niet opjagen, maar zorg wel dat je de belangrijkste dingen hebt. (dus geen bloemekes trekken tijdens de ringen hé)
                        - Kwa instellingen : sluitertijden 1/60 - 1/125 ( eventueel 1/30 groothoekshots)
                        - Invulflitsen kan voor buiten ook nodig zijn, speel dan met de ev van de flits.
                        - Succes
                        CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vraagjes ivm trouw / huwelijk

                          Thanks for the tips. K heb 64GB (32 + 2x16) aan geheugen. Dus dat zal zeker voldoende zijn (alles in RAW, RAW+JPG vertraagt de boel teveel).
                          Voor overzichtjes flits ik niet, maar voor headshots wel. Want bij te weinig licht, is de huid niet schoon en flits ik wel (bouncen). Ik ben me ook bewust van de scherptedieptes bij m'n lenzen.
                          Het gaat wel niet om een traditioneel koppel, vandaar dat er geen groot feest is en kerkgebeuren.
                          Voor het stadhuis is m'n plan:
                          Binnenshuis:
                          body 1: 17-40L om overzicht shots te doen en dan direct wisselen op 35mm (2.0)
                          body 2: 70-200

                          Buitenshuis:
                          body 1: wisselen naar 17-40 voor groepsfoto
                          body 2: 70-200

                          Bij het middagmaal en receptie heb ik genoeg tijd om vb. macro shot te nemen van ring enzo.
                          Last edited by Psychodweep; 20 december 2009, 23:58.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vraagjes ivm trouw / huwelijk

                            Persoonlijk zou ik een lenswissel in het gemeentehuis vermijden. In de praktijk, zeker bij een eerste huwelijksreportage, heb je die tijd misschien niet.Dat is natuurlijk mijn gevoel en voorkeur.

                            Roeland
                            www.135mm.be
                            @135mm_leuven
                            info@135mm.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vraagjes ivm trouw / huwelijk

                              Ik twijfel ook nog over welke geheugenkaartjes.
                              Ga zowiezo alles in RAW nemen en op eentje van 2 GB krijg ik in het kleinste foto formaat er 163 op (volgens de camera teller hé) ik twijfel over 4 /8 of 16.
                              Wil zowiezo vermijden dat ik te veel van geheugenkaartjes moet switchen en daardoor enkele belangrijke zaken zou missen (het duur niet lang maar iedere seconde telt wel).
                              Racing Pics
                              Motorcross ain't nothing without a woman's eye!

                              Comment

                              Working...
                              X