Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vogels in vlucht fotograferen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vogels in vlucht fotograferen

Hoi,

Afgelopen week zat ik aan zee. Rustig de gelegenheid gehad om de Jan van Gent en de meeuwen te foto graferen. Zolang die beestjes stil zitten geen probleem. Ik stel echter vast dat de meeste, zoniet bijna alle foto's van de vogels in vlucht helemaal niet scherp zijn. Ik heb deze proberen te fotograferen met een Nikon D60 + AFS 55-200mm VR. Als voorzorg had ik A-stand gekozen en diafragma ingesteld op f10 a f16, om zoveel mogelijk scherpte diepte te creëren. Blijkbaar met maar een mager resultaat. Bij 55mm is het resultaat nog iets of wat te doen, maar dan zijn de vogels zo klein. Bij inzoomen op 200mm is ronduit onscherp.

Zijn er tips hoe ik vogels in vlucht wel scherp om de foto krijg?

Dank, Wim.

Re: Vogels in vlucht fotograferen

plaats er eens een voorbeeld bij?

met welke sluitertijden had je te maken? ik kan me inbeelden dat als je naar f/10-16 grijpt dat deze toch wel aanzienlijk traag gaat zijn tenzij je je ISO waarde enorm de hoogte in jaagt.
    Mijn foto's
    Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

zorg voor minimaal 1/250 en liever 1/400 of sneller in de lucht, probeer je diafragma op circa f 8 te houden, zodat de iso niet nodeloos de hoogte in moet, maar indien nodig, niet aarzelen om naar ISO800 of zelf ISO1600 te gaan, als je je minimale sluitertijd niet haalt. zet de AF op continu en kies voor dynamisch scherpstelvlak, indien je 3D tracking hebt op D60, gebruik die. dan de techniek van pannen toepassen: de vogels volgen in de lucht zodat de relatieve snelheid van de vogel top de kader van je foto beperkt blijft. voorkom dat je met je lens voorwerpen in de voorgrond in de zoeker krijgt zoals takken van bomen, want dan wilt de AF wel eens beginnen hunten. Ook kan een andere vogel die even je zoeker ongewenst kruist ervoor zorgen dat je AF gaat hunten. Ik twijfel op je 55-200VR snel genoeg kan focussen als de vogels snel en onvoorspelbaar vliegen

Comment

deze ga ik effe volgen, hier kunnen we nog iets van leren.

ene die bij mij half gelukt is maar wa hulp kan gebruiken klik
        nikon stuff

Comment

Draadje om te volgen

Comment

Ben zelf helemaal geen volleerde vogelfotograaf maar toch even mijn idee hierover, voor zover het kan helpen:
            Hoewel het de fotograaf is en niet het materiaal die bepaalt of een foto goed wordt, is een goede BIF-foto maken erg afhankelijk van het gebruikte objectief.
            Meestal is er een behoorlijke afstand tussen fotograaf en vogel, dus zijn er nogal wat millimeters nodig en meer mm betekent een snellere sluitertijd om een scherpe foto te maken. Vliegt ie dichtbij dan moet je erg snel zijn en veel geluk hebben. In elk geval is een razendsnelle AF noodzakelijk. Heb je de blauwe lucht als achtergrond dan lukt het beter dan als er een achtergrond is in dezelfde kleuren als de vogel want dan focust de lens op die achtergrond... Ideaal is dan nog een goed stabiel statief met een zwenkkop zoals een Gimbal-head om de vlucht te kunnen pannen.
            Wil je de vogel scherp en de vleugels nog wazig of wil je ook details in de vleugels hebben ? Dit is dan ook afhankelijk van de vogel: een grote gans of zwaan heeft een trage vleugelslag, een ijsvogeltje (of colibri) een enorm snelle.
            Duidelijk dus dat én een correcte AF én een snelle sluitertijd nodig zijn. Meestal betekent dit inderdaad het opschroeven van de ISO tot 800 of meer. Sommigen stellen vooraf slujitertijd en diafragma in en zetten de camera op auto-ISO - zelf stel ik ISO en diafragma handmatig, kwestie van gewoonte.
            Bij een 400mm objectief en afhankelijk van de lichtomstandigheden neem ik een diafragma van 5,6 tot 8 om een sluitertijd te bekomen van 1/800 tot 1/2000 sec. bij spotmeting. Bij slecht licht soms ook het maximale diafragma dus weinig DOF. Dan moet in elk geval het oog scherp zijn.
            Om de patronen en kleuren goed doen uit te komen is een goede lichtinval belangrijk, dus uitkijken waar de zon staat en afhankelijk daarvan positie kiezen.
            Camera op continue focus en in snelle burst mode zetten.
            Als alle omstandigheden meezitten kan je dan een 10% tot 25% gelukte foto's hebben .

Comment

mijn persoonlijke ervaringen, ik gebruik:
              400mm lens
              f5.6 (op AV stand (diafragmavoorkeuze)
              ISO 400
              dan ligt de sluitertijd bij helder weer op ongeveer 1/1000 - 1/2500

onder 1/800 zou ik toch niet gaan om de scherpte te houden
              JaanMeert.be - Newborn/Baby/Kinderfotografie

Comment

Ik heb de D40 nog gebruikt, en AF tracking lukte vrij goed. Met jouw D60 en de 55-200VR zou het dus zeker moeten lukken.

Ik heb even de handleiding gedownload en gauw even de instellingen bekeken: stel je AF in op AF-C, Zet je AF veldstand op enkelpunt en kies het centrale punt. Stel ook Auto-ISO in. Vermits je auto-ISO als hoogste ondergrens "maar" 1/125s heeft, zou ik gewoon op stand S fotograferen, temeer omdat de 55-200VR op f/5.6 voldoende scherp is. Stel hier 1/500s in en laat de lichtmeting je diafragma en autoISO bijsturen. Als het buiten zeer licht is, kan je hogere sluitertijden selecteren om te vermijden dat je diafragma te hoog oploopt (f/13-f/22) waardoor je scherpte verliest. Desgewenst kan je continu-opnamen selecteren ipv enkel beeld. Houd dan je scherpstelpunt netjes op de vogel, en schieten maar. Kijk ook hoe de vogels vliegen, omdat dit doorgaan in herkenbare patronen verloopt. In goed licht en met niet teveel andere onderwerpen in de achtergrond zou het aantal gelukte foto's vrij hoog moeten zijn

MVG,

Comment

Dank voor jullie reacties.
                  Ik heb nu gezien dat de meeste sluitertijden tussen 1/125sec a 1/200sec zitten. Duidelijk te traag dus. Het pannen heb ik zonder statief gedaan wat waarschijnlijk ook wel wat invloed gehad heeft. Alvast de foto's waar de sluitertijd op 1/500sec zit zijn wel wat scherper, wat niet wil zeggen dat ze echt goed zijn.

Dank, Wim.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dreamdots Bekijk bericht
                    Dank voor jullie reacties.
                    Ik heb nu gezien dat de meeste sluitertijden tussen 1/125sec a 1/200sec zitten. Duidelijk te traag dus. Het pannen heb ik zonder statief gedaan wat waarschijnlijk ook wel wat invloed gehad heeft. Alvast de foto's waar de sluitertijd op 1/500sec zit zijn wel wat scherper, wat niet wil zeggen dat ze echt goed zijn.

Dank, Wim.
                    Heb je ondertussen al meer succes met de voorgestelde instellingen en raadgevingen?

Comment

Als ik mijn 3D Tracking AF-C gebruik dan zit dat kadertje vaak naast het onderwerp te hunten.

3D Tracking werkt enkel maar met de 51 AF punten?
                      ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

mijn ervaring met de D3 is dat 3D tracking met vogels goed werkt, maar niet bij voetbal, omdat je dan vaak andere spelers hebt die de 3D tracking storen

Comment

Working...
                        X