Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vloeken op een D70 (III)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vloeken op een D70 (III)

    Dit is een vervolg op dit onderwerp. Daar heb ik één van de weinige gelukte foto's van een middagje schieten geplaatst. Verzocht werd om ook een mislukt voorbeeld te plaatsen. Dat hoort naar mij mening niet in showcase dus plaats ik ze maar hier.

    Het gaat me vooral om tips op goed scherp te stellen op een bewegend onderwerp.
    Wat ik doe is scherpstelpunt in het midden, onderwerp volgen en afdrukken op het moment dat mij leuk lijkt. Instellingen;
    AF-punt: midden (dynamisch)
    Single (Continue; betekent taoch alleen dat je kunt afdrukken als het onderwerp niet scherp is? Of heb ik het totaal mis en wordt er dan ook sneller scherpgesteld?)

    Bewegingsonscherpte is niet erg, maar naar mijn gevoel is dit onscherpte als gevolg van niet goed focussen.

    Tips van de heren en dames sport fotografen wordt op prijs gesteld.




    Op een gave huid kun je niet scherpstellen
    Simpele albumpjes

  • #2
    Re: Vloeken op een D70 (III)

    Porochelt,

    Mag ik het héél eenvoudig voorstellen...
    Het is een zaak van snelle sluitertijd als je beelden wilt bevriezen.

    Als je éénmaal focust en het onderwerp blijft volgen dan moet
    het 9 op 10 foutlopen....bij single AF.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #3
      Re: Vloeken op een D70 (III)

      Inderdaad een verkeerd focuspunt.
      Sport trek ik altijd op AF-C en niet op AF-S.
      Ik behaal daar toch behoorlijk resultaten mee. Tot nu toe heb ik enkel ervaring binnen, en ik zie dat al uw foto's buiten zijn getrokken.

      Bij AF-C volgt de camera het onderwerp. Je houd dus de sluiter continu half ingedrukt en je ziet de lens voordurend scherpstellen.

      Ik zou zeker ook eens de sportstand proberen van de D70. Die is helemaal niet slecht hoor ! (Sportstand gebruikt immers ook AF-C).
      Je hoort dus ook geen biep wanneer iets scherp staat en afdrukken kan altijd.

      De lenzen die ik gebruik zijn de kit lens en de goedkope 70-300 van Sigma. Ook met die laatste lukt 80-90 procent van de foto's.

      Succes en steeds bereid verder te helpen !

      Groeten,

      Nat.
      natwork.be

      Comment


      • #4
        Re: Vloeken op een D70 (III)

        [MOD] De foto's staan hier niet ter discussie, wel het gebruik van de camera. Vandaar verplaatsing naar "Tips en trucs"

        Willy
        Hombre

        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

        Comment


        • #5
          Re: Vloeken op een D70 (III)

          gebruik ook steeds de AF-C mode voor jumpings
          met een 70-210 D lens op de D70 toch heel goede resultaten
          sluitersnelheid 800 a 1000 volgens het weder
          soms Iso een beetje opschroeven
          moet toch lukken denk ik
          met welke lens trouwens - snelheid van focussen is zeer belangrijk
          grtz
          D300 - nikkor 50mm 1.8 - Tamron 28-75, 2.8
          Tamron 17 -35 2.8 -4 - - Nikkor 80-200 , 2.8 D-ED SB600
          en ewa flitsspeelgoed

          Comment


          • #6
            Re: Vloeken op een D70 (III)

            Idd sluitertijd zo kort mogelijk en op AF-C, dan zou het moeten lukken.

            Mvg,

            Comment


            • #7
              Re: Vloeken op een D70 (III)

              Hey Nat ,

              Ik gebruik ook de AF-C stand maar wat gebruik je als optie , Enkel veld of Dynamisch veld ?

              Comment


              • #8
                Re: Vloeken op een D70 (III)

                op pagina 64 tot 74 van de handleiding van een Nikon D70 staat alles wat je wil weten over scherpstelling van jou Nikon D70
                "Fotograferen zonder kleur is de kunst van het weglaten. Het is een medium dat eenvoud aanbrengt."

                Comment


                • #9
                  Re: Vloeken op een D70 (III)

                  Mss. titel aanpassen? Is niet fout van D70

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vloeken op een D70 (III)

                    Allen bedankt voor de reacties.
                    Ook al is het niet de fout van de camera daarom vloek ik er toch van tijd tot tijd op (zo hoort dat bij een gezonde haat-liefde relatie). De titel is een verwijzing naar eerdere posts van mij.

                    Natuurlijk heb ik de handleiding al gelezen. Maar juist op dit punt vond ik het niet 100 % duidelijk. Er staat namelijk dat ook bij AF-S Het onderwerp gevolgd wordt. (Met mijn Duits had ok niet begrepen dat dat wat tot dat er scherp gesteld werd, ik heb de Nederlandse handleiding er nog op nageslagen. en na twee keer lezen werd het me duidelijk). Hoewel de handleiding AF-S met dynamisch focuspunt geschikt noemt voor onderwerpen met een voorspelbare beweging.
                    Daarnaast; de jongen met het groene shirt bewoog voornamelijk om zijn eigen as, dat wil zeggen dat de afstand min of meer gelijk bleef. Toch is dit volgens mij onscherpte door verkeerde focus.
                    De opmerkingen over de sluitertijd hebben alleen betrekking op bewegingsonscherpte, het geen bij dit onderwerp niet zo erg is, misschien zelfs wenselijk.

                    Ik zal volgende keer de AF-C eens uitproberen (met enkel scherpstelveld of toch dynamisch??

                    PS Mod; bedankt voor het verplaatsen.
                    Op een gave huid kun je niet scherpstellen
                    Simpele albumpjes

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vloeken op een D70 (III)

                      AF-C ook betere instelling bij fotograferen vliegtuigen en welke veldstand???
                      Last edited by rexabe; 10 juli 2005, 13:00.
                      [COLOR=Purple]NIKON D800 //AF-S NIKKOR 24-70 F2.8 G ED // NIKON D7000 // AF Zoom NIKKOR ED 80-200mm f 2.8 D// NIKON SB900// Benro C2970F/COLOR]/ Zie Album online http://rexabe.smugmug.com

                      Comment

                      Working...
                      X