Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vanfleteren effect

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vanfleteren effect

    Ik ben een regelmatig lezer van De Morgen en die foto's van Vanfleteren doen me altijd watertanden... ook Tim Dirven maakt 'Vanfleteren' stijl zwart-wit foto's...
    Het lijkt me een specifieke stijl te zijn maar ik kan er de vinger niet opleggen wat er nu precies zo speciaal aan is en hoe dit te bereiken... een zeer algemene vraag...ik weet het maar toch...enige tips over het bereiken van een 'Vanfleteren' effect???

  • #2
    Re: Vanfleteren effect

    Volgens mij zit de clue toch in het hele idee hoe hij een enorme achtergrond heeft in analoge fotografie, en het feit dat hij zijn materiaal geweldig goed kent en zijn licht goed ziet. En dan heb je al meer dan driekwart van het werk gedaan. => Illford Delta 400 en Illford Delta 3200 en je komt al in de goede richting ;-)

    Comment


    • #3
      Re: Vanfleteren effect

      Een middenformaatcamera met een selectie van goeie lichtsterke primelenzen.
      De grootste softbox die je je kan veroorloven voor de eventuele binnenportretten ( hij zet deze veelal op een hoge positie en gebruikt geen filllight) Voor de buitenportetten veelal bij bewolkt regenachtige dagen aan de slag gaan. En inderdaad een goeie dokakennis qua doordrukken en tegenhouden en filmkeuze zijn denk ik de doorslaggevende factoren bij het werk van Vanfleteren.
      Website http://www.kristofpattyn.be

      a lotta canonstuff

      Comment


      • #4
        Re: Vanfleteren effect

        Niet te vergeten: urenlang tijd doorbrengen met je onderwerp in veel gevallen...
        www.135mm.be
        @135mm_leuven
        info@135mm.be

        Comment


        • #5
          Re: Vanfleteren effect

          Vanfleteren gebruikt een rolleiflex SL66 met een Schneider Xenotar 80mm/f2 (6x6cm)

          gr. Marc

          NB. Ik haal nog minder scherptediepte met mijn Sinar F2 en een Sironar-N 300/5.6 (4x5")

          Reken maar na met een DOF calculator
          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

          Comment

          Working...
          X