Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Uitleg hoe theater & concertfotografie fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Uitleg hoe theater & concertfotografie fotograferen

    Ik maak vaak foto's in het theater en heb enige ervaring opgedaan met bands en toneeluitvoeringen in slecht en goed licht op het podium.

    In alle situaties die hieronder beschreven staan zijn een aantal standaard dingen waar je aan moet denken.

    1.
    Geen flits. Tenzij het niet anders kan of voor een "special effect".
    Hiermee behoud je de sfeer qua lichtkleuren. Met flits aan wordt in de meeste gevallen alles zo kleurloos.
    Er zijn wel speciale instellingen met de "flits aan" om dit te voorkomen maar later hieronder meer over.

    2.
    Fotografeer vaak van een bepaald tafereel 3 foto's achter elkaar in de "Continue stand".
    Muzikanten in donkere omgevingen staan bijna nooit stil, dus 1 van de 3 is altijd bijna raak en scherp.
    Op deze manier schiet ik een band van een optreden van 2 uur gemiddeld 500 foto's waarvan er maar uiteindelijk gemiddeld 40 goede overblijven.

    3.
    Let af en toe op muzikanten (vooral zangers en gitaristen) die in extase raken.
    Ze staan dan even stil en dat wordt een mooi moment van schieten.

    4.
    Gebruik een lichtsterke lens waarmee je een groot diafragma-opening kan instellen.
    Een 1.8 of een 2.8 lens over het hele zoombereik.

    5.
    Stel je camera altijd in op tenminste - 1 stop onderbelichten omdat je meestal te maken krijgt met veel donker en verschillende lichtsterktes op het podium.
    Hiermee krijg je ook weer een snellere sluitertijd.

    6.
    Witbalans op "Auto" of op "Zonlicht" en in JPG schieten.
    Als je geheugenkaartjes en tijd genoeg hebt om te bewerken kan je ze natuurlijk ook nog in RAW schieten.

    7.
    Niet te veel meedrinken met de artiesten

    8.
    Oordoppen in.
    Als je voor een speakertoren van 4 a 8 meter hoog staat klinkt dat helemaal te gek.
    Maar na een paar jaar gaat dat echt pijn doen. En pijn is niet fijn.
    Geloof mij, dat is echt zo.
    Dus, als je in bed ligt en je hoort ineens piepjes in je oren dan is het nog niet te laat.
    Maar het wordt wel tijd voor oordopjes of stukjes papieren zakdoekjes in je oren tijdens een optreden.



    Hieronder mijn instellingen.

    Situatie 1.
    Een kleine kroeg met slechte belichting (2 a 4 lampjes) op het podium.
    Eigenlijk gewoon te donker

    AV stand (Diafragma voorkeuze)
    f2.8 of f1.8
    1600 ISO
    Sluitertijd zoekt de camera wel uit.

    Zoek wie in het licht staat, zoom in, stel scherp op de ogen en schiet hem/haar.

    Voorbeeld.


    Voor een totaal plaatje zoek je een niet al te licht punt op en zet daar de belichting op vast.
    Stel scherp op wie je maar wilt en schiet.


    Situatie 2.
    BIG!!!! Veel rook en heel veel sterk/zwak lichtverkeer achter elkaar.

    AV stand (Diafragma voorkeuze)
    800 tot 1600 ISO
    f.3.5 tot 4.5
    Sluitertijd zoekt de camera wel uit.

    Of

    Handmatig (M stand) op:
    1/80s
    f2.8
    800 ISO

    Voorbeeld.



    Situatie 3.
    Buiten met zonsondergang en weinig licht op het podium.

    AV stand
    1/400s
    f4
    800 ISO

    Voorbeeld.



    Situatie 4.

    Donker theater.

    AV stand
    1/40s
    f2.8
    1600 ISO

    Voorbeeld.




    Flitseffect 1
    Flits aan, inzoomen, knip en gelijk uitzoomen.
    M stand
    Flash on
    1/5s
    f/2.8
    ISO400

    Voorbeeld.





    Flitseffect 2
    M stand
    Flits on
    1/40s
    f3.2
    ISO400

    Voorbeeld met wat meer kleurbehoud



    Flitseffect 3
    Voorbeeld met flitsen op de tweede gordijn instelling op de camera (flitser).
    M stand
    Flits on -1/3 stop
    1/20s
    f3.2
    ISO400









    Vragen of opmerkingen zijn welkom
    Last edited by SugarMan; 5 maart 2007, 00:19.

  • #2
    Re: Uitleg hoe theater & concertfotografie fotograferen

    Goede uitleg, thanx.
    Nikon D50 + Tamron AF18-200mm F/3.5-6.3 XR Di II + Nikkor AF70-300mm F/4-5.6G + Tokina ATX Pro 80-200 F2.8 + Nikkor 50mm F1.8 + SB800

    Comment


    • #3
      Re: Uitleg hoe theater & concertfotografie fotograferen

      In 1 woord: GEWELDIG!!!!

      Harstikke bedankt voor de duidelijke uitleg met foto's erbij. Komt zeer goed van pas!
      Groetjes, Damiaan.
      Photoshop Articles + Albus Webdesign ... proud owner of a Olympus OM-D EM-5

      Comment


      • #4
        Re: Uitleg hoe theater & concertfotografie fotograferen

        Perfecte uitleg en bijbehorende foto's

        Door de hoge ISO instelling ontstaat toch veel ruis.
        Op deze foto's is daar niets van te zien.
        Ik neem aan dat ze bewerkt zijn om deze ruis te verminderen?

        Peter.
        www.dpix.nl event photography

        Comment


        • #5
          Re: Uitleg hoe theater & concertfotografie fotograferen

          Oorspronkelijk geplaatst door scannie Bekijk bericht
          Perfecte uitleg en bijbehorende foto's

          Door de hoge ISO instelling ontstaat toch veel ruis.
          Op deze foto's is daar niets van te zien.
          Ik neem aan dat ze bewerkt zijn om deze ruis te verminderen?

          Peter.
          Dank jullie wel zover voor de reacties

          Het scheelt al een hoop ruis als je -1 stop gaat onderbelichten is mijn ervaring. Het donker blijft donker en daardoor krijg je ook weer minder ruis te zien.
          De foto's hier met 1600 ISO zijn alweer van een jaar geleden zo niet langer en weet echt niet meer of ik toen een ruisondrukking heb toegepast.

          De camera die ik toen had (20D) had wel iets meer last van ruis op 1600 ISO dan mijn huidige 30D op 1600 ISO.

          De foto's die ik nu neem met de 30D laat ik zo wat betreft ruis omdat ik dat te verwaarloze vind.
          Soms doe ik dat wel eens met foto's genomen met mijn 30D maar niet vaak.

          Comment


          • #6
            Re: Uitleg hoe theater & concertfotografie fotograferen

            Welke lichtmeting gebruik je best bij diafragma voorkeuze? Spot of matrix?
            Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

            Comment


            • #7
              Re: Uitleg hoe theater & concertfotografie fotograferen

              Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
              Welke lichtmeting gebruik je best bij diafragma voorkeuze? Spot of matrix?
              Ik zelf gebruik altijd de matrix stand.

              Comment


              • #8
                Re: Uitleg hoe theater & concertfotografie fotograferen

                Bedankt voor het delen van je kennis

                ik vind het erg boeiend vooral de flitseffecten door middel van in-uitzomen.
                Knappe foto's
                Groeten Sensor

                Comment


                • #9
                  Re: Uitleg hoe theater & concertfotografie fotograferen

                  Zeer goede uitleg

                  Zelf ben ik er niet zo handig in, maar het zou mooi zijn als dit in een PDF bestand verwerkt zou kunnen worden, als bijlage voor de toch al zeer informatieve digitale cursussen die hier al her en der op het forum via een link voorbij zijn gekomen.
                  Nikon D7000 + MB-D11, Nikon D80 + MB-D80, Nikon 24-70 F2.8, Tokina 11-16 F2.8, Nikon AF-S 18-70 F/3.5-4.5 , Nikon AF-D 50 F/1.8, Nikon AF-S 70-300VR, Nikon AF-S 300 F4 IF-ED

                  Comment


                  • #10
                    Re: Uitleg hoe theater & concertfotografie fotograferen

                    Prachtig.
                    Zowel de uitleg als de foto's

                    Groetjes
                    Skitch
                    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Uitleg hoe theater & concertfotografie fotograferen

                      ook bedankt van mijnentwege, ik heb nog niet zo vaak concerten gefotografeerd, maar 't is inderdaad wel zoekwerk als je niet wat uitleg krijgt.

                      Eén vraagje nog: vanaf welke sluitertijd vind jij het "onwerkbaar"? Met andere woorden: wanneer ga je de ISO nog verhogen? Als je boven die vuistregel van 1/brandpuntafstand komt? Of nog sneller?
                      Ik weet wel, voor het effect is een langere sluitertijd wel eens geestig, maar voor "onbewogen" foto's, ook onbewogen wat er op het podium gebeurt... en dan bij een "gewoon" optreden, geen ultra-snel dance optreden ofeen speedmetalband... (Ik ga nogal eens naar "oude mannen" kijken, nu vrijdag Jerry Lee Lewis!)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Uitleg hoe theater & concertfotografie fotograferen

                        Hier steekt een mens wat van op

                        @MODS
                        Verdient dit niet een ereplaats onder het segment "Tips" ?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Uitleg hoe theater & concertfotografie fotograferen

                          Knappe uitleg !
                          Welke lenzen heb je hiervoor gebruikt ?
                          D80 + Tamron 17-50mm f/2.8 SP XR Di-II LD & Sigma 50-150mm f/2.8 EX DC HSM & Sigma 2x Teleconvertor & SB-800

                          Comment


                          • #14
                            Re: Uitleg hoe theater & concertfotografie fotograferen

                            Oorspronkelijk geplaatst door SugarMan Bekijk bericht
                            2.
                            Fotografeer vaak van een bepaald tafereel 3 foto's achter elkaar in de "Continue stand".
                            Muzikanten in donkere omgevingen staan bijna nooit stil, dus 1 van de 3 is altijd bijna raak en scherp.
                            Op deze manier schiet ik een band van een optreden van 2 uur gemiddeld 500 foto's waarvan er maar uiteindelijk gemiddeld 40 goede overblijven.
                            Mooie foto's en goeie tips, maar - met het risico van 'blasé' te klinken - tip 2 heeft voor mij niks met fotograferen te maken. Als je zo fotografeert is er weinig 'kunst' aan om goede foto's te hebben op het einde. Ik vind 'echt' fotograferen het licht inschatten, de beweging inschatten, oog hebben voor 'het moment'. En niet continue plaatjes schieten in de hoop dat er iets goed tussen zit. Dat is misschien het verschil tussen een analoog getrainde fotograaf en een digitaal getrainde..

                            Comment


                            • #15
                              Re: Uitleg hoe theater & concertfotografie fotograferen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Photopit Bekijk bericht
                              Mooie foto's en goeie tips, maar - met het risico van 'blasé' te klinken - tip 2 heeft voor mij niks met fotograferen te maken. Als je zo fotografeert is er weinig 'kunst' aan om goede foto's te hebben op het einde. Ik vind 'echt' fotograferen het licht inschatten, de beweging inschatten, oog hebben voor 'het moment'. En niet continue plaatjes schieten in de hoop dat er iets goed tussen zit. Dat is misschien het verschil tussen een analoog getrainde fotograaf en een digitaal getrainde..
                              Je klinkt inderdaad 'blasé'. Het verschil tussen een analoge getrainde fotograaf en een digitaal getrainde fotograaf is dat de digitale er geen probleem van maakt om "rolletjes leeg te schieten".

                              Je hebt weinig controle over belichting, wat de mensen doen, hoe het tafereel zich afspeelt. Je kunt ergens wel inschatten, maar als je je puur laat leiden door wat je "aangeleerd" bent (m.a.w. film kost geld) dan ga je twijfelen en dingen missen. Beter eentje teveel dan eentje te weinig.

                              Je moet je afvragen wat je liever hebt: een mooie reeks om uit te selecteren of enkele plaatjes en je "trots" omdat je er niet op los gejaagd hebt.

                              The proof is in the pudding, en het eindresultaat telt, of dat nu een toevalstreffer was of een van de vele shots. Je uitleg is geen excuus om de shot niet te hebben. Je opdrachtgever zal er niet om lachen.

                              Dave
                              pixelpusher

                              Comment

                              Working...
                              X