|
|||||||
| Registreer | All Albums | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
|
|
Discussietools | Weergave |
|
|||
|
Ik heb hier al veel mooie wielerfoto's op het forum mogen bewonderen. Zelf vind ik dit niet zo'n makkelijk thema om een mooie scherpe foto te hebben en dan toch beweging erin te zien.
Heeft er iemand misschien tips voor me? Van instellingen en dergelijke. Ik werk momenteel met een Canon Eos 500D. |
|
||||
|
lens??
meestal werk ik met sluitertijd voorkeuse! ga vlug ergens rond de 1/250 1/500 of korter werken. soms moet de iso daarvoor omhoog, soms ander diafrgma, ... echt afhankelijk van't weer. maar bij goed weer kan het effectief geen probleem zijn om met voorgestelde waarden te werken. makkelijk is ook mm op lens x cropfactor en een 50 tal erbij (marge) en dan komt het goed. vb: 150mm x 1.6 = 240 + 50= 290 => 1/290 (1/300 afgerond) zou scherpe foto's moeten leveren met een goeie VR/IS kan 1/150-1/200 ook hoor maar zou me niet te ver wagen mvg david
|
Citaat:
En hoe zit het bij regenweer of bewolking? Want hier in België heb je dat ook vaak. |
|
||||
|
18-200IS zal op 1/250 al bruikbaar materiaal leveren hoor kan't korter des te beter.
bij regen: hmm een flits kan helpen, iso omhoog (ken de grenzen van je toestel ivm ruis) natuurlijk zal je met een 70-200 (f4/f2.8 al dan niet met IS) betere resultaten behalen. zelf gebruik ik altijd mijn sigma 50-150 f2.8 (totdat er ooit es budget is voor den 70-200VR van nikon) mvg david
|
Een scherpe foto en toch beweging zien dan heb jij het denk ik over "meetrekken" of "pannen" (eng). Google maar eens op dat onderwerp, bijv panning technique, en je vindt heel veel informatie. De wielerfoto's op onderstaande link zijn met die techniek gemaakt.
(De sluitertijden staan erbij dus dat is wel handig voor de idee.) http://photo.net/photodb/photo?photo_id=9427798
|
Citaat:
|
|
||||
|
Belangrijkste en de basis:
Door de knieën zakken, zodat de expressie van de gezichten erop staan. Aan fietshelmen is niets te zien.
|
Er hangt ook nog vanaf of je renner in de achtergrond scherp wil hebben. Als je slechts 1 renner scherp wil kan je schieten met het diafragma volledig open maar ik doe dit zelden.
Ik heb ook meer ervaring met indoor wielrennen. op dit ogenblik gebruik ik een 450D en zit vrijwel altijd op iso 1600 diafragma f5 tot f7.1 en een sluiter van 160 a 200. een flits is ook een must indoor. Maar ben van plan een 1D te kopen aangezien deze een veel beter AF heeft en je hebt zelfs de mogelijk om zonder flits te werken in bepaalde gevallen. Blijven oefenen is de boodschap, ik leer nog iedere week bij! |
|
||||
|
Even mijn bijdage tot dit postje...
Iedereen wil precies met tele werken en dan nog liefst op 2.8? Dit is zeker niet het belangrijkste... Als ik een raad mag geven, investeer in een flits, EN in "tijd"! En ga af en toe ergens zitten waar dat de andere niet gaan zitten... (klinkt cliché) Hierbij hoort ook de kennis van het parkoer dat de renners afleggen. Je hoort het al, 't is niet enkel het materiaal dat betere foto's geeft. Qua weersomstandigheden is het telkens weer anders. Vorig weekend zat ik in de sneeuw te trekken en met al dat "wit" was dat voor mij ook weer nieuw, dus dan maar weer veel oefenen en experimenteren (en dus ook wat meer uitval). Ik heb nog ergens een cursus liggen in PDF over sportfotografie denk ik...
|
Citaat:
Ben ook wel geïnteresseerd in de cursus. CU, waarschijnlijk ergens langs het parkoer in RDHF of Ardenne Trophy als ik gelijk de beesten aan het afzien ben. Altijd weer mooie foto's die je daar neemt. Grtz,
|
Bedank t voor het compliment.
Ik ga je de link geven waar ik hem ooit gevonden had. Het was: http://sports-photography-blog.com/ groeten!
|
Citaat:
weel veel geleerd vandaag!!! de scherpstelmotor van uw lens moet ferm goed zijn. de HMS van sigma is dit in dergelijk weer dus net nie. maja toch enkele foto's maar niet om hier te posten, zijn volgens mij niet op mijn niveau. wordt weer effe goe werken om volgende keer beter te doen
|
Voor panning-foto's gebruik je de sluitertijdvoorkeuzestand, op 1/80 sec zie je dan heel goed de actie. Dan wordt het percentage geslaagde foto's wel een stuk kleiner, maar de foto's die je dan overhoudt zijn wel veel beter
.Voor de andere foto's werk ik in de diafragmavoorkeuzestand, met het diafragma vrij ver open zodat de renners scherp zijn tegen een onscherpe achtergrond. De iso pas ik aan naargelang de omstandigheden, gisteren heb ik op iso 200 tot zelfs 800 gewerkt tijdens de koers van de nieuwelingen en juniors te Sint-Jozef Rijkevorsel (de foto's staan op mijn website, alle gegevens kan je bekijken met een EXIF-reader). Gebruik de continu-AF (Servo-AF bij Canon) om scherp te stellen op de renner die je in beeld wil brengen, blijf die volgen tot de kadrage naar je zin is, en druk dan af. Kies voor het juiste scherpstelpunt, en volgens mij heeft het ook weinig zin om de hele tijd te werken op zoveel mogelijk foto's per seconde want dat levert zelden betere foto's op. Alleen tijdens de finale (aankomst) kan het nuttig zijn als je die speciale foto nodig hebt voor de krant, maar ik maak liever foto's op een paar honderd meter voor de aankomst, daar krijg je de beste actiefoto's van de sprint. (Ik moet geen foto's afleveren voor een krant, dus kan ik de foto's maken zoals ik ze het liefst zie ).Maak wat portretjes, overzichten, panning-foto's... Wissel af, zodat het niet allemaal dezelfde foto's worden. Ga naar een koers waar ze rondjes rijden, dan heb je veel meer kansen op mooie foto's. Ik rij zelf het hele rondje op de fiets, en maak geregeld een tussenstop voor een reeksje foto's. Blijf je de hele tijd op dezelfde plaats, dan zit er ook niet veel afwisseling in je foto's. Zoek ook naar de beste plaatsen, scherpe bochten, of een recht stuk voor de panning-foto's (dan staat er best niet teveel volk in de weg). Wat de lenskeuze betreft, eender welke 70-200 is perfect geschikt voor wielerfotografie. Zoals Wip al schreef, fotograferen vanuit een laag standpunt zorgt ervoor dat je de gezichten beter in beeld krijgt. |
|
||||
|
Citaat:
)met die wind was't echt geen makkie om jezelf goed te houden en een lens zonder os maakt nog wa moeilijker, maarja als je het nie waagt dan weet je nie waar je aan kan werken! dus al bij al een leuke en leerrijke ervaring
|
Je bedoelt dat je dichterbij staat, waardoor de effectieve (hoek)snelheid groter is dan op een circuit. Een fietser gaat echt maar 50km of zo en op een circuit 300km of hey moeten grasmaaier races zijn.....
| Weergave | |
|
|
![]() |