Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Timelapse

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Timelapse

    Hey allemaal

    Ik doe mee met de rage!

    Ik wil een timelapse maken tijdens een evenement dat 24u duurt. Er is dus een dag-nacht-dag overbrugging in. Het is Levensloop Kortrijk (iedereen welkom trouwens!) en er is ook een kaarsenceremonie 's nachts.
    Hoe snel stel ik mijn interval in? Mijn timer en voeding voor de camera zijn nog onderweg...

    Ten tweede, welke instellingen gebruik ik best op m'n camera? Automatisch zonder flits, of ga ik toch voor een AV/TV instelling?
    En uiteraard nog belangrijk: welke software gebruik ik best om deze massa foto's achter mekaar te zetten? (Apple-gebruiker).

    En ja hoor, ik las er al andere topics op na hoor

    Groetjes
    Maarten
    Hier zou ik iets origineels kunnen zetten...
    SITE

  • #2
    Re: Timelapse

    Hoe lang mag het resultaat duren van die 24u timelapse?
    Stel dat je eindfilm 5 minuten mag duren:
    5 minuten x 60 = 300 seconden.
    In Europa gebruiken we (meestal) 25 beelden per seconde : 300 seconden x 25 beelden = 7500 beelden.

    Deze 7500 beelden verdeel je over 24 uur :
    24 uur x 60 minuten x 60 seconden = 86400 seconden per dag.
    Je moet dus gedurende 86400 seconden (= 24uur) 7500 beelden hebben. Of 86400/7500 = 11,52 seconden per beeld.

    TIP:

    Ik raadt je aan om veel meer beelden te maken, bvb. om de 3 seconden, zodat je daarna de domme beelden kan weglaten, d.i. de timelapse tijd gaat een beetje sneller.
    Dan kan je een beetje vertragen bij interessante beelden. Zodat je de vooropgestelde 5 minuten (voorbeeld) een beetje spannend houdt.
    Opgelet : je moet dan zoeken en ploeteren met 28.800 fotootjes....
    Het editen zal wel een tijdje duren. Ikzelf zou daar al een week lang elke avond mee bezig zijn.....
    Last edited by Skitch; 25 augustus 2014, 11:50.
    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

    Comment


    • #3
      Re: Timelapse

      Hey Skitch!

      Super! Merci voor de berekening! Kom ik al een heel eind verder mee!
      Ja, zoiets lijkt me een ideale timing!
      Hier zou ik iets origineels kunnen zetten...
      SITE

      Comment


      • #4
        Re: Timelapse

        Oorspronkelijk geplaatst door Buzzekeueh Bekijk bericht
        .................................................. ....
        En uiteraard nog belangrijk: welke software gebruik ik best om deze massa foto's achter mekaar te zetten? (Apple-gebruiker).
        .............................
        Voor Apple gebruikers is Final Cut Pro X één van de beste programma's.
        Heb ik horen zeggen want ik werk niet met Apple.

        Mijn werkwijze met Edius 7 zou zijn :
        De tijd bepalen die één beeldje mag duren. Dat zal in dit geval 1/25 seconde zijn. Of één beeld per frame.
        In een timelapse maak ik soms enkele beelden langer om iets te benadrukken. Mijn timelapsen hebben nooit een constante snelheid.

        Dan bij projectinstellingen bepalen dat een "still" 1 frame lang mag zijn.
        Al die foto's chronologisch importeren. ('k Weet niet of mijn PC die hoeveelheid in één keer aankan ? )
        Een beetje schikken = kan een week duren
        Dan een .avi film van maken (lossless) als werkdocument.
        Uiteindelijk de definitieve film maken , met titels en muziek en zo, waar die .avi in verwerkt wordt.
        Last edited by Skitch; 25 augustus 2014, 12:00.
        " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

        Comment


        • #5
          Re: Timelapse

          Oei, heel veel bemerkingen hier.

          Je moet weten, in timelapse is een beeld van 10 seconden al tamelijk lang. Vooral bij een statisch of pseudo-dynamisch beeld.
          Dus jouw clip zal enorm hard gaan vervelen, of je dat nu wil of niet. Zolang er niet genoeg beweging is van de camera zelf, is een kijker dat direct beu. Die wil een volgend beeld.

          Hou je echt niet bezig met zo veel frames te schieten, da's absurd. Je zal ze uiteindelijk toch niet gebruiken.

          Ik denk altijd zo, wanneer ik schiet. Een absoluut minimum van 120 frames (over een relatief korte periode in het echt), een standaard aantal van rond de 240 frames en geen echt bovengrens. (ik reken in 24p dus 24 frames per seconde voor mij) 240 frames geeft mij 10 sec video, wat netjes is om mee te werken. Maar hou inderdaad rekening met snelheidsaanpassingen achteraf. Met 10 sec video gaat dat nog wel. Heb ik zelf al gemerkt.

          Maar ga aub niet meer dan 1000-2000 frames schieten. Dat is geen doen achteraf, echt niet. Enkel in heel specifieke situaties. (Bijvoorbeeld een zonsondergang met een telelens, dan heb je veel frames nodig om de beweging geleidelijk genoeg te laten gaan)

          Soit, geen 7500 frames dus.

          Ik raad je aan om een trager interval te gebruiken. Tussen 30 sec en 2 minuten ofzo. En dan ook enkel als je weet dat je er 24 uur gaan staan. (meer hierover dadelijk)
          Komt er nog bij dat je binnen het interval van kaartje en/of batterij zal moeten wisselen, want ik neem aan dat je geen gebruik maakt van 128-256GB kaartjes en je je camera niet met een AC adapter aan de muur hangt? 7500 frames is veel data en 24 uur aan een stuk schieten doe je niet op 1 of 2 batterijen.
          Daarom: minder frames <2000 en trager interval zodat je tijd hebt om een nieuw kaartje te steken en de batterij te vervangen, wanneer nodig.

          Maar dat is dan weer afhankelijk van welk formaat je gebruikt. Ik schiet zelf altijd in full raw, 18MP bestanden voor mij dus. Hiermee kan ik 4K sequences renderen.
          Als je niet van plan bent om zotte dingen te doen, dan zou ik niet kiezen voor full raw, maar eerder medium raw of zelfs small raw. En dat is dan gewoon een kwestie van ervoor te zorgen dat je met al die bestanden op de computer kan werken, want je onderschat hoe zwaar dat is.
          Over jpeg begin ik niet, tenzij het echt gewoon een proefprojectje is zonder resultaat.

          Pfff, te veel te zeggen.

          Test het sowieso een keertje eerst, dat je weet wat je moet doen.

          Je schiet in Manuele modus, omdat je een gelijke belichting wilt over heel de periode, je wil geen flikkeringen als gevolg van een automatische belichtingskeuze van de camera.
          Maar als je over een langere periode schiet moet je je belichting wel veranderen, want als het donker wordt, moet de belichtingstijd langer zijn, natuurlijk.

          (allemaal te veel uitleg...)

          Er bestaat een programma LRTimelapse dat ervoor kan zorgen dat je verschillende belichtingssprongen kan gelijktrekken zodat je belichting geleidelijk donkerder wordt.

          Je kan ook proberen om in Av mode te schieten, maar dan zal de camera af en toe een beeld maken dat een beetje lichter of een beetje donkerder is. En dat moet je achteraf ook gelijktrekken in software zoals LRTimelapse.

          Ik gebruik de combinatie Lightroom - Lrtimelapse - After Effects - Premiere Pro als workflow. Maar je kan alvast gewoon quicktime 7 gebruiken om de frames achter mekaar te zetten.

          Ik weet niet wat het beeld gaat zijn, maar 24 uur eenzelfde framing gebruiken is niet echt interessant.
          Dan kan je beter enkele verschillende standpunten innemen na mekaar en deze dan allemaal netjes achter mekaar zetten.
          Bij deze laatste optie, raad ik je dan aan om telken 240-300 frames te schieten en dan een ander standpunt in te nemen.
          Heb je dan 5-10 verschillende hoeken/plaatsen/weet ik wat, dan is dat achteraf veel interessanter dan gewoon 1 droog beeld.

          Als je nog nooit met timelapse of video gewerkt hebt, is dat allemaal niet zo eenvoudig om uit te leggen.
          Dus als je hoopte om een kant-en-klare uitleg, dan vrees ik dat dat niet zal gebeuren.

          Timelapse lijkt allemaal niet meer dan foto's trekken met een bepaald interval, maar het is meer dan dat...

          Maar stel gerust nog vragen. Happy to help!
          http://www.facebook.com/TichoOomsPhotography http://500px.com/TichoOoms http://vimeo.com/tichoooms

          Comment


          • #6
            Re: Timelapse

            Hey 1tio1!

            Merci voor de vele info! Ik heb wel een voeding. Voor de timelapse ga ik werken met mijn 400D in jpg (sorry! ) om zo de bestandsgrootte wat te beperken. En zo kan ik het evenement fotograferen met m'n 5D mk II (en ja hoor, full RAW )

            Het veranderen van standpunt is inderdaad wel een leuk idee!
            After effects en premiere heb ik niet (te duur), maar ik denk dat ik er wel mee kom met deze info!

            Mercikes!

            Maarten
            Hier zou ik iets origineels kunnen zetten...
            SITE

            Comment


            • #7
              Re: Timelapse

              Zet het resultaat hier maar in een linkje als het af is. Ik ben benieuwd!

              Succes!
              http://www.facebook.com/TichoOomsPhotography http://500px.com/TichoOoms http://vimeo.com/tichoooms

              Comment


              • #8
                Re: Timelapse

                Je kan ook snel voor wat afwisseling in je werk een glider maken met wat mdf,een railsysteem van een schuif en een een schroef als aan je statief

                Comment

                Working...
                X