Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sensor cleaning - Nieuwe methode

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sensor cleaning - Nieuwe methode

    Voor meer uitleg :

    www.i-mac.be
    http://www.cerclebrugge.be

  • #2
    Re: Sensor cleaning - Nieuwe methode

    Interessant. Ik moet dat zeker eens proberen. Baad het niet, het schaad niet omdat er geen rechtstreeks contact is met de sensor.
    Bedankt voor de link !
    natwork.be

    Comment


    • #3
      Re: Sensor cleaning - Nieuwe methode

      Voor zover mijn beperkte kennis van het frans het toelaat lees ik hier dat men niet 100% overtuigd is wat risico op schade voor de electronica in het fototoestel betreft.
      Anderzijds lijken velen er een goed resultaat mee te behalen.

      Heb de proef op de som gemaakt, oude piezo-electrische aansteker omgebouwd en getest.
      De test met het stukje plakband is positief (richten naar spinnewebben of kleine plantenblaadjes doen ze bewegen ... is dit nu ionenwind ?).

      Eindresultaat is echter nul, niks, nada, noppes. Op f22 getest en ik tel evenveel stofdeeltjes voor als na de ionisatie .
      Heb tot ongeveer 10cm van de camera benaderd, zou ruimschoots voldoende moeten zijn.

      Ben eens benieuwd of het bij iemand anders wel resultaat opleverd ?
      Camera: Canon 60D, 20D, A570. Objectieven: 10mm - 500mm + 1,4x en 2x TC

      Comment


      • #4
        Re: Sensor cleaning - Nieuwe methode

        het is natuurlijk wel de bedoeling dat je de cam na de ionisatie schoonblaast. Het proces zorgt er alleen voor dat de stofdeeltjes loskomen van de sensor. Opheffing van stische kracht...

        Comment


        • #5
          Re: Sensor cleaning - Nieuwe methode

          Oorspronkelijk geplaatst door Ricardo
          het is natuurlijk wel de bedoeling dat je de cam na de ionisatie schoonblaast. Het proces zorgt er alleen voor dat de stofdeeltjes loskomen van de sensor. Opheffing van stische kracht...
          hehe
          Camera: Canon 60D, 20D, A570. Objectieven: 10mm - 500mm + 1,4x en 2x TC

          Comment


          • #6
            Re: Sensor cleaning - Nieuwe methode

            men D70 beschieten met een 'ioncanon', mzz toch twijfel zenne...
            foto als spiegel of als venster?

            Comment


            • #7
              Re: Sensor cleaning - Nieuwe methode

              ik ken er niet zo veel van, maar ik heb eerder het gevoel dat statische electriciteit hier voor iets tussen zit.
              En deze is uitermate schadelijk voor electronische componenten.

              Opletten dus.
              GlamStar models en photographers

              Comment


              • #8
                Re: Sensor cleaning - Nieuwe methode

                Ionen? Statische electriciteit? Omgebouwde gasaanstekers? Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt... Een stukje plakband zal ook statisch geladen zijn dat klopt, maar ik ga met zo'n ding echt niet in de buurt van mijn sensor komen. Ik heb prima ervaring met de magic tape, werkt net zo simpel.

                Comment


                • #9
                  Re: Sensor cleaning - Nieuwe methode

                  Vooroordelen zat maar kloppen ze ook ?

                  Ionisatiesystemen worden frequent gebruikt in o.a. laboratoria en productie omgevingen om de kans op schade door electrostatische ontlading zo klein mogelijk te houden.

                  Waarom hangen stofdeeltjes hardnekkig op de sensor (of beter, op het filter ervoor) ? door de statische lading van het (niet geleidende) materiaal waardoor de stofdeeltjes aangetrokken blijven.
                  Luchtionen zijn luchtmoleculen die electronen te weinig of teveel hebben.
                  Wanneer nu door een ionisatiesysteem er een stroom van positieve en negatieve ionen wordt verspreidt dan zal de geioniseerde lucht in contact komen met het statisch geladen oppervlak (de sensor in dit geval). Dat oppervlak zal ionen met tegenovergestelde lading aantrekken met als resultaat dat de statische electriciteit geneutralizeerd wordt.
                  Stof wordt dan niet meer aangetrokken.


                  Ooit al eens bij stilgestaan dat wanneer je een stukje plakband gebruikt dit heel zeker electrisch geladen is (door de extra wrijving wanneer je het van het rolletje losmaakt) ? En dat dan tot tegen de sensor aanbrengen, schaderisico lijkt met heel wat groter ?!!

                  Mogelijk risico met de ionisatie methode is volgens mij dat er vonkoverslag naar de camera zou kunnen plaatsvinden.
                  Camera: Canon 60D, 20D, A570. Objectieven: 10mm - 500mm + 1,4x en 2x TC

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sensor cleaning - Nieuwe methode

                    Oorspronkelijk geplaatst door kartix
                    Mogelijk risico met de ionisatie methode is volgens mij dat er vonkoverslag naar de camera zou kunnen plaatsvinden.
                    Indien dit naar de behuizing van de camera overslaat, zal dit weinig kwaad kunnen. Is dit echter naar een punt op een printplaat of sensor, zal dit hoogstwaarschijnlijk in een defect resulteren.

                    Paul.

                    Comment

                    Working...
                    X