Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherptediepte - diafragma

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherptediepte - diafragma

    Ik weet dat de scherptediepte het kleinst is bij een klein f getal en groot bij een groot f getal. Nu wil ik gaan spelen met verschillende f waardes om te kijken hoe de scherptediepte dan is bij verschillende waardes. (proefopstelling met verschillende dingen op een rij)

    Om vervolgens een idee te krijgen van de scherptediepte bij een bepaalde f waarde. Zodat ik dat kan gaan gebruiken in de foto’s. Rijst alleen de vraag is de scherptediepte steeds gelijk bij de zelfde f waarde? Of hangt dit ook van de lens en sluitertijd ed. af?

    Grtx Johan
    Canon EOS 7D mark II & EOS 40D | 50mm f1.8 | 24-70mm f2.8 | 70-200mm f4 | 300mm f4 | 1.4xII

  • #2
    Re: Scherptediepte - diafragma

    Als je het diafragma instelt op een bepaalde opening, dan blijft de scherptediepte hetzelfde, onafhankelijk van de sluitertijd.

    De scherptediepte is afhankelijk van de opening van het diafragma (verder dicht = meer scherptediepte), en van de afstand van de camera ten opzicht van het onderwerp (dichter bij = minder scherptediepte.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Scherptediepte - diafragma

      De scherptediepte is afhankelijk van drie factoren:

      Instelafstand: hoe dichter, hoe minder scherptediepte
      Brandpuntsafstand: Hoe groter de brandpuntsafstand, hoe kleiner de scherptediepte bij gelijke instelafstand
      Diafragma: Hoe kleiner diafragmaopening, hoe meer scherptediepte.

      Comment


      • #4
        Re: Scherptediepte - diafragma

        Hier een leuke site waar je het een beetje kan uitproberen http://www.photonhead.com/simcam/shutteraperture.php

        Roosje
        Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
        Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

        Comment


        • #5
          Re: Scherptediepte - diafragma

          toffe link roosje
          www.bartdeweer.be

          Comment


          • #6
            Re: Scherptediepte - diafragma

            Bedankt voor de reacties, Ik kan dus de conclusie trekken dat de scherpte diepte nooit het zelfde zal zijn bij de zelfde f waarde? Omdat deze anders is als je dichter bij / verder af je onderwerp staat. En / of een andere brandpunt afstand gebruikt.

            Hoe doe je het dan als je een bepaalt beeld in je hooft hebt. B.v. een model scherp en de omgeving een beetje wazig? Of een detail van een boot en dat dan de rest dan wazig wordt terwijl je het wel herkent. (denk aan een kikkerplaat op een tiekdek.)

            Het is mij duidelijk dat als ik een model scherp wil en de rest totaal wazig dat ik een zo klein mogelijke f waarde neem. En als ik het van voor naar achter scherp wil een grote f waarde. Het gaat mij nu dus om de creatieve beelden daar tussen in. Is daar een stelregel voor. Of komt het gewoon neer op ervaring? Dus niet lullen maar doen. (er is toch genoeg ruimte op je cf kaart)

            Grtx Johan
            Canon EOS 7D mark II & EOS 40D | 50mm f1.8 | 24-70mm f2.8 | 70-200mm f4 | 300mm f4 | 1.4xII

            Comment


            • #7
              Re: Scherptediepte - diafragma

              Oorspronkelijk geplaatst door tijgerhaai
              Dus niet lullen maar doen. (er is toch genoeg ruimte op je cf kaart)
              Zo doe ik het toch meestal. Er bestaan wel tabellen en programmaatjes waarin je vanalles kunt ingeven en dat die dan automatisch de DOF berekenen.
              Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
              Focaldesign

              Comment


              • #8
                Re: Scherptediepte - diafragma

                Als je Engels verstaat dan kan ik je ten stelligste dit aanraden :

                Comment


                • #9
                  Re: Scherptediepte - diafragma

                  Deze kan ook wel interessant zijn: http://www.dofmaster.com/dofjs.html

                  En voor degenen die graag knutselen...
                  Last edited by naxx; 23 juli 2005, 19:35.
                  NaXX

                  Comment


                  • #10
                    Re: Scherptediepte - diafragma

                    Er zijn progjes en tabellen die de dof berekenen en weergeven. Enkele links hierboven werden reeds aangehaald.
                    Maar dat geeft je dan een uitkomst, waar je iets aan kan hebben of niet. Een dof van 5 centimeter. tja, is dat genoeg voor je model? Sommigen hebben een lange neus, en dat zal je dan wel merken aan de wangen, of onscherpe oren. Bij andere modellen zit dat dan weer anders...

                    Dus zeker afhankelijk van model tot model, situatie tot situatie. en bij mij is het proberen. Je gaat toch nooit met een meetlatje naar je model toe, om dan te gaan rekenen?! "Hey Hanne, zou ik even mijn meetlat tussen je oren en neus mogen leggen?"

                    You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                    [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                    Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


                    Comment


                    • #11
                      Re: Scherptediepte - diafragma

                      @ajuin

                      Maar je leert er wel het meeste van. Dit zou een verplichte les moeten zijn bij aanschaf van een camera.

                      Vroeger (daar zijn ze weer) in de analoge tijd was je bijna verplicht om met je meetlatje (lichtmeter) je model te gaan bemeten.
                      Als je dit niet deed of als je er met de klak naar gooide kostte het geld, filmpjes, ontwikkelen etc.....
                      Ik ben blij dat ik vroeger heb moeten nadenken en meten om tot iets of wat goede resultaten te komen, ik had het geld niet om 30 van de 36 foto's weg te smijten. Nu is dat een pak gemakkelijker met de digitale wereld. Maar is het ook beter ? Als je nadenkt voor dat je een foto neemt wel, als je er maar op los schiet en hoopt dat er één goede bij is ........
                      Ik zeg niks over onverwachte situaties, dat is iets anders, maar als je leert nadenken over f-getallen en sluitertijden, dan ben je al aan het rekenen en compo's maken als je door de knieen gaat om een vlinderke of een schoon meisje dat op een fiets voorbijkomt te fotograferen. Allee, ik toch.
                      Er speelt ook ervaring mee, maar na een tijdje is dit toch vanzelfsprekend.


                      Groetjes

                      JO
                      Groetjes
                      ----JO

                      Comment

                      Working...
                      X