Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherpte en wazige achtergrond

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • scherpte en wazige achtergrond



    ik zit nog te zoeken als ik foto's maak van dieren bv, vlinder insecten
    voor dat het dier goed scherp staat en de achtergrond wazig dat krijg ik niet zo goed

    hebben jullie tips daar voor ?
    ik heb een canon 1000D met standaard lens

    met vriendelijke groeten

  • #2
    Re: scherpte en wazige achtergrond

    Je discussie staat hier verkeerd. Hier plaatst men normaal foto's.

    Ik zal beginnen met dat je de basics best eens opzoekt op het forum via de zoekfunctie of een boek aanschaft waarin je veel zult leren over de instellingen van je fototoestel.

    De vraag die je stelt heeft te maken met DOF (= Depth of Focus = Scherptediepte). Dat valt te regelen met je diafragma. Hoe groter je diafragma-opening hoe minder scherptediepte. Hoe instellen op de camera? De stand Av bij Canon laat je je diafragma regelen. Je moet een F-getal kiezen dan. Hoe kleiner je F-getal, hoe groter je diafragma want F is eigenlijk "f1:". Dus F4 is f1:4 en is een groter diafragma dan F8 (f1:8). Voilà... da's de uitleg in een notendop.

    Diafragma is één van de instellingen die je belichting regelen en werkt dus samen met sluitertijd (belichtingstijd) en ISO (lichtgevoeligheid sensor). Groot diafragma is ook meer lichtinval dus moet in omstandigheden met veel licht je sluitertijd naar beneden om overbelichting te voorkomen. In de Av stand zal je camera dat zelf proberen te regelen. Zie handleiding. Oefenen maar...
    Canon Eos 450D
    Canon EF-S 18-55 f/3.5-5.6 IS + EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS + EF 50 mm f/1.8 II
    Sigma 10-20 f4-5.6 EX DC HSM

    Comment


    • #3
      Re: scherpte en wazige achtergrond

      Ter aanvulling:



      misschien heb je hier iets aan: redelijk technisch maar het loont de moeite om eens door te nemen.

      Comment


      • #4
        Re: scherpte en wazige achtergrond

        [Mod]
        Topic verplaatst naar een geschikter forumonderdeel.
        In de beginnershoek hadden we graag foto's gezien

        Mvg,
        Sannepoes

        Comment

        Working...
        X