Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SB-900 te warm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • SB-900 te warm

    Gister tijdens een serie Vormselfoto's in de kerk hield de SB-900 flitser er mee op. Piep-piep-piep, te warm. Gelukkig ken ik m'n spullen, dus flitser af, de iso omhoog, diafragma open en dan mis je niets.
    Maar ik begrijp eigenlijk niet hoe dit kan. De kardinaal was niet zo snel, twee foto's per vormseltoediening, dat moet toch kunnen, ook als de flits vol geeft i.v.m. een donkere kerk.
    Het is niet de eerste keer dat dit gebeurt, maar de eerste keer was bij heel warm weer bij een serie snelle opnames.
    Ik heb nu de warmte-detectie af gezet, maar zou toch eigenlijk de bedoeling niet moeten zijn. Zijn er meer die hier last van hebben?
    Henk
    Kijken en zien zijn verschillende dingen. Als je iets ziet, laat maar weten via hatsekideesjingboemtralalalala@gmail.com of tararaboemsidee@gmail.com
    (BD1383NL)

  • #2
    Re: SB-900 te warm

    Dit is een gekend probleem bij de SB900.
    Had ik het geweten voordat ik hem gekocht had, had ik een SB800 aangeschaft. Ik gebruik de flits namelijk 95% in snelle reeksen.

    Comment


    • #3
      Re: SB-900 te warm

      Flitsen met een hogere iso, dan hoeft de flits niet zo hard te werken en het resultaat is meestal mooier door meer omgevingslicht.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: SB-900 te warm

        Je kan die beveiliging ook uitschakelen. Je hoort dat ding nog wel klagen, maar je kan doorwerken.

        Het is niet zo dat de sb-800 beter bestand is tegen warmte, enkel dat die geen beveiliging heeft.

        Dingen om oververhitting te voorkomen:

        - goede en volledig geladen batterijen gebruiken
        - hogere iso gebruiken en groter diafragma, zodat de flits minder hard moet werken
        - invulflitsen bij veel licht laat de flits snel opwarmen

        Comment


        • #5
          Re: SB-900 te warm

          heb je de laatste firmware versie erop staan?
          www.nowforever.be We are your reflection from the past for the future

          Comment


          • #6
            Re: SB-900 te warm

            Ik ben laatst een youtube filmpje tegen gekomen over de SB900 waarin de reviewer dacht dat de TTL-meetflashes, die de eigenlijke flits voorafgaan, de oorzaak kunnen zijn van de oververhitting. In Manuele mode zou het probleem onbestaande zijn. Zou dit kunnen kloppen? enige ervaringen? Het lijkt me in alle geval geen onzinnige uitleg.
            enkele grote Nikons , enkele kleine Oly's

            Comment


            • #7
              Re: SB-900 te warm

              Oorspronkelijk geplaatst door stach Bekijk bericht
              heb je de laatste firmware versie erop staan?
              Thanks. Ver 5.02 staat er op. Dit lijkt de nieuwste firmware te zijn.
              Henk
              Kijken en zien zijn verschillende dingen. Als je iets ziet, laat maar weten via hatsekideesjingboemtralalalala@gmail.com of tararaboemsidee@gmail.com
              (BD1383NL)

              Comment


              • #8
                Re: SB-900 te warm

                Oorspronkelijk geplaatst door voyager Bekijk bericht
                Je kan die beveiliging ook uitschakelen. Je hoort dat ding nog wel klagen, maar je kan doorwerken.

                Het is niet zo dat de sb-800 beter bestand is tegen warmte, enkel dat die geen beveiliging heeft.

                Dingen om oververhitting te voorkomen:

                - goede en volledig geladen batterijen gebruiken
                - hogere iso gebruiken en groter diafragma, zodat de flits minder hard moet werken
                - invulflitsen bij veel licht laat de flits snel opwarmen
                Thanks. Gelukkig heeft de flitser een goed en duidelijk menu, dus daarna heb ik de warmtedtectie uit kunnen zetten.
                Hogere iso was eigenlijk niet mogelijk, ik had de D3X bij me en daarmee wilde ik niet verder gaan dan 400 iso.
                Henk
                Kijken en zien zijn verschillende dingen. Als je iets ziet, laat maar weten via hatsekideesjingboemtralalalala@gmail.com of tararaboemsidee@gmail.com
                (BD1383NL)

                Comment


                • #9
                  Re: SB-900 te warm

                  de laatste firmware zou dit probleem nu moeten oplossen.
                  was een bug in hun software
                  www.nowforever.be We are your reflection from the past for the future

                  Comment


                  • #10
                    Re: SB-900 te warm

                    Oorspronkelijk geplaatst door stach Bekijk bericht
                    de laatste firmware zou dit probleem nu moeten oplossen.
                    was een bug in hun software
                    Zelfs met de nieuwe firmware heb ik nog steeds problemen ...
                    www.fotofolio.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: SB-900 te warm

                      Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                      Zelfs met de nieuwe firmware heb ik nog steeds problemen ...
                      dan werk je te hard ;-)
                      www.nowforever.be We are your reflection from the past for the future

                      Comment


                      • #12
                        Re: SB-900 te warm

                        Oorspronkelijk geplaatst door stach Bekijk bericht
                        dan werk je te hard ;-)
                        Ik denk het niet ... is gewoon een ding waar je rekening mee moet houden. Zelfs met de SD-9 pack aan de SB900 blijft dit probleem.
                        www.fotofolio.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: SB-900 te warm

                          Eigenlijk zijn het ondingen die flitsers.
                          Voorbeeld:
                          Maak een opname met de flitser recht op het onderwerp gericht, lichtmeetmethode camera op matrixmeting, diafragmavoorkeuze.
                          Maak vervolgens dezelfde opname met de flitser 45 graden omhoog gericht.
                          Waarom is de eerste opname duidelijk onderbelicht, en de tweede goed belicht?
                          Ik heb de camera ondertussen niks veranderd, alleen maar de flitskop schuin omhoog gezet.
                          Je verliest dan natuurlijk wel wat capaciteit. Daarom flits ik zonodig ook wel eens met de flitskop recht naar het onderwerp gericht, maar dat geeft alleen maar goed resultaat als ik de lichtmeetmethode van de camera op centrumgericht zet, en de belichting op -1/3 of -2/3. Een heel gewinkel, en dat in het digitale tijdperk....
                          En als je dan denkt dat dit alleen voor de SB900 geldt... nee hoor, ik heb dezelfde ervaringen met de 580EX flitser van Canon.
                          Kijken en zien zijn verschillende dingen. Als je iets ziet, laat maar weten via hatsekideesjingboemtralalalala@gmail.com of tararaboemsidee@gmail.com
                          (BD1383NL)

                          Comment


                          • #14
                            Re: SB-900 te warm

                            Ik herken het probleem ook...
                            Ik heb het ook met mijn SB-900

                            Comment


                            • #15
                              Re: SB-900 te warm

                              Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                              Ik denk het niet ... is gewoon een ding waar je rekening mee moet houden. Zelfs met de SD-9 pack aan de SB900 blijft dit probleem.
                              ook dezelfde miserie met oververhitting ?

                              ik had vorig jaar problemen in de kerken tijdens de communies... Daarom voor dit jaar een SD-9 pack aangekocht in de hoop dat alles meekon en ik mooi verder kon flitsen.
                              www.loft6.be

                              Comment

                              Working...
                              X