Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Plamp ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Plamp ?

    Ik ben aan het overwegen om een plamp aan te schaffen, voor macro uiteraard, en kom dan steevast uit bij de Wimberley PP-100 Plamp .
    Zijn er hier mensen die reeds zo'n ding gebruiken en me kunnen vertellen of het zijn geld waard is ?
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

  • #2
    Re: Plamp ?

    Ik heb er eentje gekocht en ga die komend weekend uittesten. Ik denk niet dat je er wonderen van moet verwachten maar het lijkt me bij minimale hoeveelheden wind wel handig.
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

    Comment


    • #3
      Re: Plamp ?

      Dat lijkt mij ook interessant

      Weet iemand waar te kopen, of iets gelijkaardigs met liefst ook minstens 50cm lengte? Fotokonijnenberg heeft er geen voor het moment.

      Comment


      • #4
        Re: Plamp ?

        Amai, 'k wist nog niet waarover jullie het hadden.
        Zoiets dus.
        Hier zal dat wel ongeveer € 37 kosten. Vrij duur, maar 't lijkt toch iets meer dan een ijzerdraad met 2 wasknijpers.
        Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

        Comment


        • #5
          Re: Plamp ?

          Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
          Ik heb er eentje gekocht en ga die komend weekend uittesten. Ik denk niet dat je er wonderen van moet verwachten maar het lijkt me bij minimale hoeveelheden wind wel handig.
          En, wat zijn je bevindingen ?
          David Leemans
          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Plamp ?

            Het is er afgelopen weekend niet van gekomen (plamp ligt nog bij een vriend die ze besteld heeft). Jammer, want er was heel wat wind... Ik laat iets weten van zodra ik ze kan gebruiken
            FWIW: wat mij heeft beïnvloed om tot aankoop over te gaan was het feit dat deze persoon ook een plamp gebruikt: http://www.juzaphoto.com/eng/article...hotography.htm
            Last edited by ThierryM; 14 juli 2009, 13:33.
            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

            Comment


            • #7
              Re: Plamp ?

              Zoals beloofd, een kort verslag van m'n eerste uitstap met de plamp.

              Het eerste onderwerp dat ik vond was een bruin zandoogje op een uitgebloeide paardebloem. De vlinder was nog niet opgewarmd en kon dus niet wegvliegen. Eerste praktisch probleem is dat je de plamp aan je statief moet vastmaken waar je camera op staat. Dit impliceert dat je eerst je compositie moet maken, en achteraf pas de plamp op het statief plaatsen en het stengeltje vastklemmen. Je wordt dus verplicht om doordacht te werk te gaan en dat is eigenlijk geen slechte zaak. De uitvoering valt beter mee dan verwacht, en wanneer de plamp gemonteerd is komen meteen al een aantal voor- en nadelen aan het licht.

              Als je plamp op je statief staat, geef je al je trillingen door aan je onderwerp. Erg ontnuchterend om te zien hoeveel je statief eigenlijk trilt als je je camera aan het bedienen bent! Je kunt rond dit probleem werken door de ontspannervertraging aan te zetten en mirror-lockup te gebruiken. Idealiter gebruik je een ander statief of stabiel voorwerp om je plamp aan vast te maken. Wat wel erg handig bleek, is dat je adhv de klem je onderwerp nog lichtjes kan verplaatsen zodat alles mooi parallel aan je sensor staat. Het ding doet z'n werk trouwens behoorlijk. Waar normaal je onderwerp af en toe buiten de DOF wiegt door de wind blijft het beestje mooi op z'n plaats (als je van je camera blijft). Zeker bij dunne grasstengels is het minimaliseren van de effecten van wind een droom. Vele macrofotografen zullen die frustratie wel kennen. Tussentijdse conclusie: in het begin is het wat zoeken, maar je komt m.i. toch iets sneller tot de foto die je voor ogen had.

              Tegen dat ik m'n volgende onderwerp gevonden had, was het al 8u gepasseerd, en de zon scheen al flink. In tegenstelling tot wat ik dacht bleek de plamp wel nog nuttig: er was immers redelijk wat wind komen opzetten, en die deed het gras behoorlijk bewegen. Zo ook de stengel waarop ik een icarusblauwtje had zien zitten. Door de plamp een paar centimeter onder het vlindertje vast te maken werd de bewegingsvrijheid van de grashalm serieus beperkt en bleef de vlinder al iets meer in het kader wanneer de wind opflakkerde. Omdat er al meer licht was kon de sluitertijd kort genoeg om in een periode van minder wind een scherpe foto te maken. Het vlindertje zelf bleef de hele tijd zitten hoewel het al genoeg opgewarmd was om te vliegen, waarschijnlijk omdat er zoveel wind was. Resultaat is een foto die ik zonder plamp niet had kunnen maken...


              (klik voor 1200px versie)

              Ik zie de plamp als nuttige aanvulling op een statief. Dikwijls heb je het niet écht nodig om een goeie foto te maken, maar op sommige momenten komt het serieus handig te pas. Weet ook dat er heel wat andere toepassingen te bedenken zijn. Misschien nog even vermelden dat ik de plamp + extension gebruik (50cm + 30cm). Hoewel ik een 180mm macrolens gebruik weet ik niet of ik de extension echt nodig had. Voor het zandoogje, toch al een middelgrote vlinder, kwam ik ruim toe voor een beeldvullende foto. Of de plamp z'n prijs (32€, 5€ voor de extension) waard is, moet iedereen maar voor zichzelf beslissen.

              Samengevat:

              + Degelijk materiaal, voelt robuust aan.
              + Rigide genoeg om effecten van de wind te minimaliseren.
              + Geeft macrofotografen de kans om te werken in omstandigheden die ze anders zouden vermijden.
              + Heeft meer toepassingen dan enkel onderwerp fixeren.

              - Trillingen bij gebruik op statief met camera.
              - Is niet dé ultieme "wind-killer".
              - Klem plaatsen kan beestje verstoren en doen wegvliegen/-kruipen.
              Last edited by ThierryM; 20 juli 2009, 20:07. Reden: fototje bijgeplaatst
              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

              Comment


              • #8
                Re: Plamp ?

                Hartelijk dank Flukee voor dit verslag . Een plamp is dus blijkbaar wel de moeite waard.
                David Leemans
                Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Plamp ?

                  Super, bedankt.

                  Morgen passeert er een vriendin bij fotokonijnenberg om o.a. een plamp te gaan halen (zijn terug in voorraad).
                  Sinds ik maar een 105mm heb, zullen exensions niet nodig zijn als ik jou zo hoor.
                  Ik heb hier ook nog een goedkoop velbon statiefje liggen, zal die klem daar ook op passen, of past dat alleen op de dikke poten van manfrotto's e.d. ?

                  En is de klem die het onderwerp vasthoudt niet redelijk straf dat het bvb uw sprietjes kapot plet en als je de klem weg doet gewoon alles naar beneden gaat hangen / of valt?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Plamp ?

                    Graag gedaan

                    Op die velbon zal wel het wel lukken. Op een manfrotto is het juist gepast maar veel dikker moeten de poten ook niet worden.

                    De klem is redelijk zacht, ik verwacht niet dat die schade zou aanrichten (heb ik ook niks van gemerkt).
                    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Plamp ?

                      Bedankt Flukee.
                      Door jouw bondige review heb ik zojuist besloten er mij ook eentje aan te schaffen.
                      Misschien wel 2 om aan de andere eventueel reflectieschermpjes te bevestigen?

                      Danny
                      SeALbe

                      Comment


                      • #12
                        Re: Plamp ?

                        meestel zoek ik een ander object om mijn plamp te bevestigen om inderdaad die trilling mij het verplaatsen te vermijden. Soms is dat een tweede statief, soms een tak.

                        als je hem koopt koop direct het verlengstukje van 20 cm mee
                        mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

                        IMac/IPad/Mac Air 
                        D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

                        Comment


                        • #13
                          Re: Plamp ?

                          Oef, ik heb er eindelijk ook eentje, vandaag ontvangen. Ziet er inderdaad wel rigide genoeg uit om wind te trotseren.
                          Die grote klem, die nijpt wel erg hard hé, daar steek je best je vingers niet tussen .
                          Een van de volgende dagen zal ik ze eens uitproberen en mijn bevindingen hier toevoegen.
                          Last edited by dleemans; 18 augustus 2009, 23:30.
                          David Leemans
                          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                          Comment


                          • #14
                            Re: Plamp ?

                            Wat ik wel lastig vind is als je de plamp van vorm moet veranderen terwijl het onderwerp er mee in contact is. Dan trilt alles heel hard en is er grote kans dat het insect opschrikt of gewoon er af valt. (Bij jullie piept en kraakt ie ook zo hard hé? Tis niet dat ik een extra stroef exemplaar heb ofzo )

                            Ook mis ik de mirror lock-up functie op m'n D60'tje, doordat de trillingen relatief sterk worden doorgegeven aan de plamp lukt het praktisch niet bij langer dan 1/40" (ofzo) een scherpe foto te maken .

                            Comment


                            • #15
                              Re: Plamp ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door BoBo_Igor Bekijk bericht
                              Wat ik wel lastig vind is als je de plamp van vorm moet veranderen terwijl het onderwerp er mee in contact is. Dan trilt alles heel hard en is er grote kans dat het insect opschrikt of gewoon er af valt. (Bij jullie piept en kraakt ie ook zo hard hé? Tis niet dat ik een extra stroef exemplaar heb ofzo )
                              Ja , dat ding piept en kraakt geweldig als je de arm plooit. Initieel trilt de plamp wel als je de vorm wijzigt, maar da's kwestie van effe wachten.

                              Ook mis ik de mirror lock-up functie op m'n D60'tje, doordat de trillingen relatief sterk worden doorgegeven aan de plamp lukt het praktisch niet bij langer dan 1/40" (ofzo) een scherpe foto te maken .
                              Canon kopen hé, die hebben dat allemaal .
                              David Leemans
                              Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                              Comment

                              Working...
                              X