Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

paardjes in galop fotograferen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • paardjes in galop fotograferen?

    Kan iemand mij enige hints geven in verband met het fotograferen van paarden in galop of paarden die over een hindernis springen, is het wenselijk met een kortere sluitersnelheid te werken en een groot diafragma of is het wenselijk te pannen en te werken in 1/15O of 1/2OO
    of is het eerder aangeraden om vooraf te focussen op bvb de hindernis en wanneer de ruiter in beeld is af te drukken


    MOD: meer een vraag voor het T&T forum
    Last edited by Dolphin; 10 september 2004, 19:42. Reden: meer een vraag voor het T&T forum
    D300 - nikkor 50mm 1.8 - Tamron 28-75, 2.8
    Tamron 17 -35 2.8 -4 - - Nikkor 80-200 , 2.8 D-ED SB600
    en ewa flitsspeelgoed

  • #2
    Re: paardjes in galop fotograferen?

    Kun je al eens meegeven met welk toestel je dat wil doen? Dat kan al een stuk helpen...
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

    Comment


    • #3
      Re: paardjes in galop fotograferen?

      ik kan je maar 1 tip geven: flits aub niet, je weet nooit hoe een paard daarop reageert (of de ruiter ). Sommige paarden mag je bij wijze van spreken een naald in hun gat steken, ze gaan nog blijven staan. Bij anderen moet je maar eens bruusk bewegen en ze staan aan de andere kant van de piste, hoogstwaarschijnlijk zonder ruiter...
      mvg,
      Dieter

      Comment


      • #4
        Re: paardjes in galop fotograferen?

        met een panasonic FZ10 12 xzoom
        aan flitsen had ik inderdaad niet gedacht
        D300 - nikkor 50mm 1.8 - Tamron 28-75, 2.8
        Tamron 17 -35 2.8 -4 - - Nikkor 80-200 , 2.8 D-ED SB600
        en ewa flitsspeelgoed

        Comment


        • #5
          Re: paardjes in galop fotograferen?

          Als je het kunt, dan zou ik zeggen > pannen met 1/100 sec. Maar als je dat nooit eerder gedaan hebt, dan zou ik eerst eens flink gaan oefenen. Waarschijnlijk kunnen de 1e 100 opnames bij 1/100 sec. de digitale prullenbak in...

          Wil je op safe spelen; dan pannen op 1/250 sec.
          Canon EOS 1D-mkIII, 15mm fish-eye f/2.8, 16-35mm f/2.8 L, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 70-200mm f/2.8 L IS, 400mm f/4.0 DO IS

          Comment


          • #6
            Re: paardjes in galop fotograferen?

            Pannen zal de mooiste resultaten leveren. Maar ik zou op zeker spelen en ook enkele foto's maken met een korte sluitersnelheid, omdat je hiermee toch meer kans gaat hebben dat de foto lukt.

            Als de autofocus niet kan volgen is het inderdaad een goed idee te focussen op een vast punt en dan af te drukken als de ruiter afkomt.

            En gewoon heel veel foto's maken en dan zullen er wel enkele goede tussen zitten.
            site[/URL]

            Comment


            • #7
              Re: paardjes in galop fotograferen?

              Een goede tip om dit soort opnamen te maken: werk met repeterende opnamen (een x aantal foto's binnen een seconde). Hierdoor heb je een aantal bijna dezelfde foto's waarvan de beweging doorgaand is (het effect van een tekenfilm). Hierbij omzeil je gedeeltelijk de afdrukvertraging en -misschien nog belangrijker- de vertraging van je eigen reactievermogen.

              Comment


              • #8
                Re: paardjes in galop fotograferen?

                Als je gaat pannen wordt het lastig om erop te letten, doch als je ervoor mocht kiezen om de beelden te 'bevriezen' met een hele korte sluitertijd, let dan eens goed op het moment in de galop/draf waarop je afdrukt. Je zult vanzelf zien dat er momenten zijn dat je beter niet op het knopje kan drukken. Let goed op de stand van de benen van het paard en de houding van de ruiter op dat moment. Doorgaans worden de foto's het mooist als de benen zich in de uiterste positie bevinden en de ruiter op dat moment in het zadel zit (bij draf).

                Het is moeilijk uit te leggen. Zoek vantevoren even op google een paar plaatjes van een galop en een draf. Je ziet snel genoeg wat ik bedoel met het 'juiste moment'. Zeker in draf zijn er genoeg houdingen die een foto compleet om zeep kunnen helpen.

                Flitsen: zoals reeds vermeld hierboven, als het slechts gaat om 1 paard met ruiter, vantevoren even vragen indien mogelijk. Anders niet doen. Voor alle dieren geld dat je nooit vantevoren weet hoe ze zullen reageren.

                Comment


                • #9
                  Re: paardjes in galop fotograferen?

                  Is het tot nog toe gelukt ?

                  In Showcase staan nu 3 fotos van paardesport, waaronder 2 van mezelf(de laatste 2).

                  Ben benieuwd wat jullie er van vinden? Zeer felle zon om het middaguur :(




                  Nokere koerse te Baron Casier, was vast en zeker de moeite. :) aan te raden: groter formaat (http://pics.cig.canon-europe.com/priv/405EB482739FD9BAAD11E1E1247BC541.jpg) aan te raden:groter formaat (http://pics.cig.canon-europe.com/priv/0D6B9C8B789B2A6AAD11E1E1EE904541.jpg) aan te raden: groter formaat


                  Eigelijk heb je zoals hierboven al staat maar 2 mogelijkheden. Volledig bevriezen of volledig pannen.

                  Bevriezen is niet echt moeilijk, goeie positie kiezen en op het juiste moment afdrukken. Ik vond er na een uur al niks meer aan en ben beginnen pannen. Soms zelf met 1/30
                  En ik moet zeggen dat het best meeviel. Een paard beweegt natuurlijk raar, niet zoals een racewagen over een track. Dus ga je zoviso maar een klein oppervlakte scherp krijgen. Maar das is goed, beter kan je het niet krijgen.

                  Alvast veel succes nog

                  Comment


                  • #10
                    Re: paardjes in galop fotograferen?

                    ben ondertussen iets ouder en wijzer
                    ben geupt naar een D70
                    en alles heeft in feite te maken met shutterlag en een snelle lens
                    ben nu tevreden met de resultaten ,dit is wat ik wilde bereiken

                    grtz
                    D300 - nikkor 50mm 1.8 - Tamron 28-75, 2.8
                    Tamron 17 -35 2.8 -4 - - Nikkor 80-200 , 2.8 D-ED SB600
                    en ewa flitsspeelgoed

                    Comment


                    • #11
                      Re: paardjes in galop fotograferen?

                      Idd heel knappe foto...

                      1 dingske leid mijn aandacht af, die witte puntjes in de linkse onderhoek...
                      (zou het zelf nieens zo goe kunnen, maar dat viel mij ff op sorry )

                      hoe heb je hem nu genomen.
                      Daar ging het er hierboven toch om
                      350D - kitlens - Tamron AF SP 28-75/2.8 - ...

                      Comment


                      • #12
                        Re: paardjes in galop fotograferen?

                        shutter priority
                        1/640
                        f8
                        135 mm
                        spot metering
                        Iso 200
                        lens nikon 70-210 4-5,6D Nikon D70

                        de witte stippen zijn opstuivend zand
                        grtz
                        D300 - nikkor 50mm 1.8 - Tamron 28-75, 2.8
                        Tamron 17 -35 2.8 -4 - - Nikkor 80-200 , 2.8 D-ED SB600
                        en ewa flitsspeelgoed

                        Comment

                        Working...
                        X