Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opvouwbare grijskaart.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Opvouwbare grijskaart.

    Oorspronkelijk geplaatst door cuco Bekijk bericht
    Morgen ga ik eens kijken voor zo'n expodisc.
    Verstandige keuze.
    Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

    Comment


    • #17
      Re: Opvouwbare grijskaart.

      Zelfs met een juist ingestelde witbalans kun je toch nog afwijkingen hebben in de kleurenspectrum door het aanwezig ligt.

      De beste manier is gebruik maken van een ColorChecker passport.
      Je neemt een foto van die kleurenkaart en met de meegeleverde software of de lightroomplug-in kun je dan makkelijk(automatisch) een kleurprofiel maken.
      Als je dit profiel dan toepast op je foto's dan heb je een veel beter resultaat dan enkel met custom witblalans.

      De colorchecker software gaan elke kleur afzonderlijk juistzetten.
      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

      Comment


      • #18
        Re: Opvouwbare grijskaart.

        Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
        Zelfs met een juist ingestelde witbalans kun je toch nog afwijkingen hebben in de kleurenspectrum door het aanwezig ligt.

        De beste manier is gebruik maken van een ColorChecker passport.
        Je neemt een foto van die kleurenkaart en met de meegeleverde software of de lightroomplug-in kun je dan makkelijk(automatisch) een kleurprofiel maken.
        Als je dit profiel dan toepast op je foto's dan heb je een veel beter resultaat dan enkel met custom witblalans.

        De colorchecker software gaan elke kleur afzonderlijk juistzetten.
        Dat kan wel kloppen, maar het is voor mij een veel te omslachtige werkwijze. Ik zit niet in een studio. Als ik in een museum fotografeer, dan veranderen de lichtomstandigheden voortdurend. De ene white cube heeft dit soort licht en de andere dat. Het komt er voor mij op aan om de opname zo correct mogelijk te maken, zodat ik achteraf zo weinig mogelijk moet corrigeren. Anders gaat het niet vooruit. Ik durf op een paar uur dat ik in een museum of op een tentoonstelling rondloop meer dan 500 opnames maken. Werken met een ColorChecker passort lijkt mij dan praktisch niet haalbaar.

        Ik heb ondertussen ook een opvouwbare Lastolite 1250 in mijn handen gehad. Zelfs die is veel te groot om discreet mee te kunnen werken.

        De expodisc heb ik besteld bij foto Weert, vlak over de grens in Nederland. Volgende woensdag ga ik hem halen. Hij kost 59,99 €.

        https://www.flickr.com/photos/decultuurconsument/

        Comment


        • #19
          Re: Opvouwbare grijskaart.

          Dit is nogtans de snelste en eenvoudigste manier.

          Je moet gewoon een foto maken van de colorCheker in het licht waar je gaat fotograferen (dus gewoon even voor je lens houden afdrukken en dan kun je foto's maken van alle kunstwerken in die ruimte).
          ga je in een ander licht , gewoon even een foto maken van de colorchecker.

          later in Lightroom kun je dan even snel met het pipetje op een grijs vlakje klikken en synchroniseren met alle foto's uit die ruimte.
          De Colorcheker passport heeft een Calibratiekleuren kaart, een Kleurenkaart met verschillende waarden voor kleurcasts en een Grijskaart. (3 in 1 dus)

          Wil je echte correcte kleurweergave even de foto van de colorcheker in lightroom door de plugin halen en dan dat profiel toepassen op de foto's van die ruimte.
          Dit kan je zoveel doen als je wil.

          Met de expodisk moet je telkens de expodisk op je lens schroeven , een custom witbalans maken, de expodisk er terug af, dan een foto maken.
          en als je in Raw werk houd die toch geen rekening met je witbalans.
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

          Comment


          • #20
            Re: Opvouwbare grijskaart.

            Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
            Dit is nogtans de snelste en eenvoudigste manier.

            Je moet gewoon een foto maken van de colorCheker in het licht waar je gaat fotograferen (dus gewoon even voor je lens houden afdrukken en dan kun je foto's maken van alle kunstwerken in die ruimte).
            ga je in een ander licht , gewoon even een foto maken van de colorchecker.

            later in Lightroom kun je dan even snel met het pipetje op een grijs vlakje klikken en synchroniseren met alle foto's uit die ruimte.
            De Colorcheker passport heeft een Calibratiekleuren kaart, een Kleurenkaart met verschillende waarden voor kleurcasts en een Grijskaart. (3 in 1 dus)

            Wil je echte correcte kleurweergave even de foto van de colorcheker in lightroom door de plugin halen en dan dat profiel toepassen op de foto's van die ruimte.
            Dit kan je zoveel doen als je wil.

            Met de expodisk moet je telkens de expodisk op je lens schroeven , een custom witbalans maken, de expodisk er terug af, dan een foto maken.
            en als je in Raw werk houd die toch geen rekening met je witbalans.
            Dan is er toch nog een klein probleempje, vrees ik. Wanneer ge met het pipetje werkt en op een grijs vlakje klikt, wordt dan ook het contrast aangepast? Ik weet het niet zeker, maar ik denk van wel. En dat wil ik niet, ik wil alleen dat de kleuren juist zijn. Het contrast pas ik alleen aan op het kunstwerk dat ik fotografeer (selectie), en niet op de achtergrond.

            https://www.flickr.com/photos/decultuurconsument/

            Comment


            • #21
              Re: Opvouwbare grijskaart.

              Zou er in een egaal grijs vlakje wel enig contrast zitten?
              "Just do it !"

              http://jr52.be/index.html

              Comment


              • #22
                Re: Opvouwbare grijskaart.

                Oorspronkelijk geplaatst door jr52 Bekijk bericht
                Zou er in een egaal grijs vlakje wel enig contrast zitten?
                Probeer het eens. Maak een foto met een grijs vlakje, bij voorkeur een foto met héél weinig contrast. Open hem in Photoshop, ga naar aanpassingen > niveaus en klik op het pipetje voor grijs (het middelste). Klik daarmee op het grijs vlak in de foto en ge zult zien dat het contrast de hoogte inschiet.

                https://www.flickr.com/photos/decultuurconsument/

                Comment


                • #23
                  Re: Opvouwbare grijskaart.

                  idd, omdat er in dat grijs vlakje geen contrast zit.
                  "Just do it !"

                  http://jr52.be/index.html

                  Comment


                  • #24
                    Re: Opvouwbare grijskaart.

                    Oorspronkelijk geplaatst door jr52 Bekijk bericht
                    idd, omdat er in dat grijs vlakje geen contrast zit.
                    Het gaat hem niet om het contrast van het grijs vlakje, het gaat hem om het contrast van de hele foto dat verandert wanneer ge met het pipetje op het grijs vlakje klikt. Of ben ik nu mis?

                    https://www.flickr.com/photos/decultuurconsument/

                    Comment


                    • #25
                      Re: Opvouwbare grijskaart.

                      Je bent niet mis denk ik. Alleen, het grijze vlakje geeft geen enkele info over jouw onderwerp. Het zegt alleen "ik ben 18% grijs"
                      "Just do it !"

                      http://jr52.be/index.html

                      Comment


                      • #26
                        Re: Opvouwbare grijskaart.

                        Oorspronkelijk geplaatst door cuco Bekijk bericht
                        Het gaat hem niet om het contrast van het grijs vlakje, het gaat hem om het contrast van de hele foto dat verandert wanneer ge met het pipetje op het grijs vlakje klikt. Of ben ik nu mis?

                        Is toch normaal, als je kleuren verkeerd zitten en heel plat overkomen door verkeerde WB dat na correctie van de WB alles levendiger wordt. Kun je toch zien door WB zelf te wijzigen. Slechte WB heeft praktisch invloed op alles.
                        Daar zijn verschillende mensen die je de oplossing aanbieden, de colorchecker passport, allez als je de kleuren juist wil natuurlijk.
                        Daarvoor moet je eerst je toestel calibreren, calibratie en WB zijn 2 verschillende zaken. De standaard calibratie van een toestel is meestal niet kleurgetrouw maar streeft naar een zo aangenaam mogelijke kleurweergave.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Opvouwbare grijskaart.

                          Oorspronkelijk geplaatst door jr52 Bekijk bericht
                          Je bent niet mis denk ik. Alleen, het grijze vlakje geeft geen enkele info over jouw onderwerp. Het zegt alleen "ik ben 18% grijs"
                          En wat gebeurt er als de foto met weinig contrast bijvoorbeeld een beetje onderbelicht is? Het grijze vlakje is wat donkerder dan middengrijs. Klik erop met het pipetje en heel de foto wordt lichter, krijgt een hoger contrast. Denk ik. Is mijn ervaring.

                          Ondertussen heb ik de expodisc gekocht. In de winkel geprobeerd en het zag er prima uit. Thuis geprobeerd: gene vette. De foto's waren te geel. Zelfs awb gaf beter resultaten. Ik ga die expodisc nog een paar keer gebruiken in de omstandigheden waarvoor ik hem kocht, namelijk in museums en bij tentoonstellingen. Lukt het niet om een betere witbalans te krijgen, dan verkoop ik hem en probeer die colorChecker. Dank voor alle reacties.

                          https://www.flickr.com/photos/decultuurconsument/

                          Comment


                          • #28
                            Re: Opvouwbare grijskaart.

                            Dank voor alle reacties.

                            Last edited by cuco; 11 maart 2016, 10:01.
                            https://www.flickr.com/photos/decultuurconsument/

                            Comment

                            Working...
                            X