Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

onderbelicht in tv-stand

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • onderbelicht in tv-stand

    Ik ben volop met mijn nieuwe Canon 450d aan het experimenteren. Wat me dwars zit is het volgende: Wanneer ik foto's maak binnenshuis in de TV-stand , zonder flits, zijn deze zwaar onderbelicht tot zelfs donker . Veranderen van ISO ,sluitertijd of belichtingcompensatie halen weinig of niets uit . Mèt flits heb ik dat probleem natuurlijk niet, maar die gebruik ik liefst zo weinig mogelijk Ik wacht op goede raad .
    Canon 450 D ; lens 18-55 en 55-250 .

  • #2
    Re: onderbelicht in tv-stand

    In de sluitertijdvoorkeuzestand zal de camera de diafragma-opening aanpassen om de foto juist belicht te krijgen.
    Als je een sluitertijd kiest die zo kort is dat het diafragma niet ver genoeg open kan om de belichting juist te krijgen, dan wordt de foto onderbelicht.
    Je moet dus rekening houden met de beperkingen van je materiaal, en je moet ook de iso verhogen als het diafragma niet meer verder open kan.

    Je kan niet zomaar één parameter veranderen zonder de andere in het oog te houden, ISO, sluitertijd en diafragma moeten altijd "in evenwicht" zijn om een foto juist te belichten. Verander je één van die drie parameters, dan moet er ook altijd een andere aangepast worden...
    Dat zijn de basisbegrippen van fotografie.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: onderbelicht in tv-stand

      Schakel eens over naar de M stand. Vervolgens iso op 400. En een beetje spelen met sluitertijd en diafragma. Sluitertijd rond de 1/40 en diafragma zo rond de 6.

      De iso, diafragma en sluitertijd staan in nauw verband. Gooi je de één omhoog, dan kan de ander bijvoorbeeld omlaag of andersom. Door veel te oefenen en te lezen en te kijken naar voorbeeldfoto's (exif) kan je dit uiteindelijk wel onder de knie krijgen.
      Last edited by Mariosgb; 3 september 2009, 20:19.
      http://www.mariorentmeester.nl &
      http://www.hvzeeland.nl/ & http://www.zeeuwseregio.nl
      | D90 | D200 + grip | 50 1.8 | 18-105 VR | 70-300 VR | SB-600 | SB-800 |

      Comment


      • #4
        Re: onderbelicht in tv-stand

        Om de twee mensen hierboven even aan te vullen: Je zette hem in Tv stand in het idee dat de camera het diafragma wel goed zette. Dat deed de camera dus niet. En dat komt omdat de camera je diafragma niet verder kan openzetten dan de lens aankan. Je zit daar dus tegen de limiet van je lens aan. Een langere sluitertijd of flits of lichtsterkere lens kunnen dit probleem verhelpen. Mijn nikon D50 geeft dan H1 aan als die over de limiet van een instelling gaat, jou camera doet dan wss iets gelijkaardigs om je te waarschuwen. Check de handleiding.

        Comment


        • #5
          Re: onderbelicht in tv-stand

          Gewoon naar de belichtingsmeter kijken, als die onderbelichting aangeeft, zal het te donker zijn voor je gekozen settings en zul je iets moeten veranderen.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: onderbelicht in tv-stand

            begint het diafragma dan niet te flikkeren in de zoeker wanneer je het grootste diafragma gebruikt hebt? Dan weet je toch dat je de iso moet verhogen.

            Comment


            • #7
              Re: onderbelicht in tv-stand

              Leer de basis van fotografie !

              Wat is en wat doet sluitersnelheid !
              Wat is en wat doet diafragma !
              Wat is en wat doet gevoeligheid !
              Wat is en wat doet extra licht toevoegen !

              leer een situatie inschatten, en gebruik de bovenstaande al naar gelang, de belangrijkheid, eigen aan deze situatie.

              MVG, Jeff C.
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

              Comment


              • #8
                Re: onderbelicht in tv-stand

                Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                Leer de basis van fotografie !

                Wat is en wat doet sluitersnelheid !
                Wat is en wat doet diafragma !
                Wat is en wat doet gevoeligheid !
                Wat is en wat doet extra licht toevoegen !

                leer een situatie inschatten, en gebruik de bovenstaande al naar gelang, de belangrijkheid, eigen aan deze situatie.

                MVG, Jeff C.
                Zeer mooi samengevat Digipics
                CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

                Comment


                • #9
                  Re: onderbelicht in tv-stand

                  Het is dus enkel in de TV stand dat ik er wat moeite mee heb . Bijvoorbeeld : Mijn kat springt in ware kamikazestijl van het keukentablet op de livingtafel . Ik wil daar dus een foto "in de vlucht" van maken . Een perfecte foto heb ik er nog niet kunnen van maken . De meegeleverde handleiding ken ik haast van buiten ,dus daar ligt het niet aan.
                  Canon 450 D ; lens 18-55 en 55-250 .

                  Comment


                  • #10
                    Re: onderbelicht in tv-stand

                    Oorspronkelijk geplaatst door emvee Bekijk bericht
                    Het is dus enkel in de TV stand dat ik er wat moeite mee heb . Bijvoorbeeld : Mijn kat springt in ware kamikazestijl van het keukentablet op de livingtafel . Ik wil daar dus een foto "in de vlucht" van maken . Een perfecte foto heb ik er nog niet kunnen van maken . De meegeleverde handleiding ken ik haast van buiten ,dus daar ligt het niet aan.
                    Je leest zeker niet wat de mensen hier zeggen ? In TV mode kies jij de sluitertijd en kiest het toestel het bijhorend diafragma. Indien te weinig licht, kan het diafragma niet groter worden dan z'n maximale opening. Kies je AV mode, dan wordt je sluitertijd door het toestel gekozen en kies jij het diafragma. Aangezien er de tijd tot oneindig kan gaan, zal je foto niet onderbelicht zijn (of de foto geen bewegingsonscherpte zal hebben is iets anders). Als je zegt dat je je handleiding van buiten kent, dan denk ik niet dat je deze vraag had gesteld.

                    Om binnenshuis een springende kat zonder bewegingsonscherpte te trekken zal vrees ik heel moeilijk gaan. Je hebt binnen weinig licht en je hebt zeer snelle sluitertijden nodig om een "bevroren" kat te bekomen. Een flits bevriest het onderwerp en daarmee kan je relatief lange sluitertijden gebruiken zonder bewegingsonscherpte.

                    Comment


                    • #11
                      Re: onderbelicht in tv-stand

                      De PAS(T)M standen hebben te maken met de fysieke bediening van de camera.
                      Als het concept 'belichting' niet in je hoofd zit dan maakt het vrijwel niets uit in welke stand je fotografeert en als het concept er wel in zit ook niet!

                      Comment

                      Working...
                      X