Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nachtfotografie, iso-waardes en diafragma's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nachtfotografie, iso-waardes en diafragma's

    De laatste tijd zien we hier vaak nachtopnames....heb een kleine uitleg gereedgestoomd om een paar zaken te demonstreren....for what it's worth..

    alle foto's werden genomen op statief met de Canon 10D en de Sigma 28-70 f2.8 EX DF. diafragmavoorkeuze. alle foto's vanop hetzelfde standpunt....de foto's zijn geen crop's, gewoon geresized en een beetje opgescherpt om te compenseren...

    de eerste foto, de gegevens staan erop, toont dat je dus op 1600 iso een nachtfoto kan maken met relatief snelle sluitertijd (voor een nachtopname toch)....en hee : wat een mooi ster-effect op die bouwspots !!! maar....wat een ruis zeg


    ik wil dus minder ruis....ah : de isowaarden naar 100 teruggeschroefd en diafragma op de grootste opening gezet (2.8)...sluitertijd bepaalt hij zelf en hop.....geen ruis meer!
    Maar waar is mijn mooi ster-effect naartoe?


    de oplossing : een kleiner diafragma kiezen ! De sluitertijd wordt langer, maar op statief kan dat geen kwaad...en hop :
    geen ruis ster-effect


    gaat de bewering "hoe kleiner het diafragma, hoe meer ster-effect" dan op?
    JA, maar slechts tot op een zekere hoogte...
    op den duur gaat niet het sterretje groter worden, maar gaat de kern van de lichtbron meer en meer uitdeinen en delen van de ster opslorpen...kijk maar :



    voila...test het zelf eens uit, en staar je niet blind op deze diafragmagetallen...zaken als afstand tot de lichtbron, sterkte van de lichtbron, hoeveelheid lichtbronnen en dergelijke spelen ook een rol...

    tot slot : als je van dichtbij een lichtbron gaat fotograferen gaat deze bewering ook op, en zal je zelfs kunnen gaan bepalen of je een ster-effect of een cirkel-effect rond je lichtbron wilt...als je dus met grote diafragmagetallen werkt, zal er een cirkeltje rond je lichtbron verschijnen...

    Stef

  • #2
    Nuttige informatie, thx
    Een Giotto's blaaspeer die ik 100% onder de knie heb ;-)

    Comment


    • #3
      ik doe bij nachtfoto's momenteel iso100 en f10.

      Gewoon geleerd met trial and error :
      http://users.pandora.be/perrush/foto/a01_12.jpg
      http://users.pandora.be/perrush/foto/all_iso400_16-30_bewerkt.JPG

      enige reden om iso te verhogen is als er te weinig licht is dat je bij f10 langer dan 30s moet belichten. (beweging kun je 's nachts toch niet freezen, dus daar maak ik me geen zorgen over)
      --
      Play Drakensang - a free online mmorpg

      Comment


      • #4
        Ik was van plan om deze avond nachtfoto's tegaan maken.
        dus deze info komt als geroepen. dank u wel.
        ik heb ook eens gehoord dat bij nachtfotografie een F8 regel is.
        Diafragma F8, sluitertijd 1/8, ISO 100, iemand eens iets over gehoord.
        bijvoorbaad dank
        Canon 30D- Canon 70-200mm L F2.8 IS USM / Canon 24-105 F4 L USM IS/ speedlite 430EX

        Comment


        • #5
          Erg interessant !! Zo'n tips, met voorbeelden, mogen er iedere week zijn !

          Comment


          • #6
            Ik heb ook al wat aan het oefenen geweest hier staat een klein albummeke van mij http://bertsfotoweb.fotopic.net/ ik heb alle foto's met ISO 100,F8 getrokken en de sluitertijd rond de 8à10 sec.
            groeten,
            Bert
            Groeten,
            Bert
            http://www.flickr.com/photos/bertdumont/

            Comment


            • #7
              Stef

              Heb jij een filter gebruikt, ik kom namelijk niet tot de gewenste stervormen.
              diverse sluitertijden en diafragma's gebruikt maar niet dat extreme wat jij laat zien.
              diverse objectieven gebruikt met verschillende afstanden.
              Het zijn wel bijna allemaal straatlampen of feest verlichting bij ons in het dorp, misschien omdat daar een matte kap omheen zit dat je daarom niet de extreme effect krijgt.
              in ieder geval bedankt voor de info die je tot nu toe hebt gegeven.
              Canon 30D- Canon 70-200mm L F2.8 IS USM / Canon 24-105 F4 L USM IS/ speedlite 430EX

              Comment


              • #8
                Originally posted by HORNET
                Ik heb ook al wat aan het oefenen geweest hier staat een klein albummeke van mij http://bertsfotoweb.fotopic.net/ ik heb alle foto's met ISO 100,F8 getrokken en de sluitertijd rond de 8à10 sec.
                groeten,
                Bert
                ziet er niet slecht uit he....

                Stef

                Comment


                • #9
                  Originally posted by wilco v dijk
                  Stef

                  Heb jij een filter gebruikt, ik kom namelijk niet tot de gewenste stervormen.
                  diverse sluitertijden en diafragma's gebruikt maar niet dat extreme wat jij laat zien.
                  diverse objectieven gebruikt met verschillende afstanden.
                  Het zijn wel bijna allemaal straatlampen of feest verlichting bij ons in het dorp, misschien omdat daar een matte kap omheen zit dat je daarom niet de extreme effect krijgt.
                  in ieder geval bedankt voor de info die je tot nu toe hebt gegeven.
                  het enige wat er bij mij opgeschroefd staat is een uv-filter, maar dat zou niets aan de zaak mogen veranderen...puur lensbescherming...

                  Stef

                  Comment


                  • #10
                    Bedankt Stef voor een kijkje te willen nemen op mijn site.
                    groeten,
                    Bert
                    Groeten,
                    Bert
                    http://www.flickr.com/photos/bertdumont/

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by wilco v dijk
                      Stef

                      Heb jij een filter gebruikt, ik kom namelijk niet tot de gewenste stervormen.
                      diverse sluitertijden en diafragma's gebruikt maar niet dat extreme wat jij laat zien.
                      diverse objectieven gebruikt met verschillende afstanden.
                      Het zijn wel bijna allemaal straatlampen of feest verlichting bij ons in het dorp,
                      Naar Belgie komen, Wilco, WIJ hebben licht met sterretjes .
                      Prachtige en nuttige uitleg, STEF, meer van dat!
                      __Romain______________________________________________..

                      Comment


                      • #12
                        Merci voor deze uitleg, zeer interesant.
                        PS: Werkt gij soms bij Belgacom?
                        Nikon D300 ♣ Nikkor 18-70mm f3.5-4.5 ED DX ♣ Nikkor 50mm f1.8 D ♣ Nikkor 70-200mm f2.8 VR ♣ Sigma 150mm f2.8 EX DG HSM APO Macro ♣ SB-600 ♣ Kenko AF ext. tubes 12,20,36mm
                        www.bartvo.be

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by B@rT
                          Merci voor deze uitleg, zeer interesant.
                          PS: Werkt gij soms bij Belgacom?
                          Neen..ik ben beroepsbrandweerman en ambulancier....

                          Mijn vrouwke werkt bij Belgacom...

                          Stef

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Stef

                            Neen..ik ben beroepsbrandweerman en ambulancier....

                            Mijn vrouwke werkt bij Belgacom...

                            Stef
                            aha een collega !
                            welk korps?

                            ik knokke-heist
                            Panasonic dmc fz28

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by skank
                              Originally posted by Stef

                              Neen..ik ben beroepsbrandweerman en ambulancier....

                              Mijn vrouwke werkt bij Belgacom...

                              Stef
                              aha een collega !
                              welk korps?

                              ik knokke-heist
                              Het beste van gans België natuurlijk : Zaventem (niet dat van de luchthaven)

                              Stef

                              Comment

                              Working...
                              X