Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

"Meetrekken" en IS?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • "Meetrekken" en IS?

    Ik ben gisteren naar een zeepkistenrace gaan kijken en daar heb ik voor het eerst geprobeerd mijn camera mee te trekken met een bewegend voorwerp. Dat bleek niet zo simpel als ik had gedacht want bij de meeste foto's waren de zeepkisten niet al te scherp. Met een heel korte sluitertijd ging het nog OK, maar dan krijg je natuurlijk dat meetrek-effect niet zo hard.

    Vanmorgen bedacht ik mij plots "Misschien had ik de image stabilisation moeten uitschakelen!" Gaat die IS bij het meetrekken van de camera niet proberen die beweging wat te compenseren?

  • #2
    Re: "Meetrekken" en IS?

    't Staat in de handleiding dat je stabilisatie moet uitschakelen.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: "Meetrekken" en IS?

      Ja dat gaat ie idd proberen. Indien de je dergelijke foto's wil maken moet je IS of VR uitzetten.
      http://www.mariorentmeester.nl &
      http://www.hvzeeland.nl/ & http://www.zeeuwseregio.nl
      | D90 | D200 + grip | 50 1.8 | 18-105 VR | 70-300 VR | SB-600 | SB-800 |

      Comment


      • #4
        Re: "Meetrekken" en IS?

        Oorspronkelijk geplaatst door Mariosgb Bekijk bericht
        Ja dat gaat ie idd proberen. Indien de je dergelijke foto's wil maken moet je IS of VR uitzetten.
        Of op 'Active' zetten (of is dit enkel bij Nikon objectieven?).
        ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

        Comment


        • #5
          Re: "Meetrekken" en IS?

          Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
          Of op 'Active' zetten (of is dit enkel bij Nikon objectieven?).
          idd als er een active opzit, op active zetten
          nikon stuff

          Comment


          • #6
            Re: "Meetrekken" en IS?

            Aangezien je het over "IS" hebt acht ik de kans groot dat je het over Canon hebt. Die biedt vaak (altijd?) een schakelaartje op het objectief waarmee je de IS kunt instellen op volledig (mode 1) of slechts in 1 richting (mode 2). Die tweede mode is gemaakt om mee te kunnen trekken en dan haaks op de trekrichting toch nog stabilisatie te hebben... Zie de handleiding die je bij je objectief hebt gekregen.

            Comment


            • #7
              Re: "Meetrekken" en IS?

              Bij Canon is dat inderdaad mode II, maar ik zie dat Kristof gekozen heeft voor een Sony avatar, daarom vermoed ik dat hij met een Sony werkt.

              En dan kan ik niet vertellen of er dan een betere stand is voor panning.

              Misschien heb je wel voor een te lange sluitertijd gekozen, dan is het ook moeilijk om scherpe foto's te maken. Het percentage bruikbare foto's wordt dan kleiner, maar het snelheids-effect wordt dan wel groter.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: "Meetrekken" en IS?

                Ik heb inderdaad een Sony (A200) en ik heb voor de afkorting IS gekozen omdat ik dacht dat die iets gekender was dan de SSS (Super Steady Shot) van Sony.

                Black B@ndit: met de sluitertijd heb ik wat geëxperimenteerd. Die heb ik laten variëren van 1/125 tot 1/800. Misschien werd het meetrekken nog wel bemoeilijkt door de korte afstand tussen mijzelf en de zeepkisten. Ik schat dat die ongeveer 2 meter was.

                Comment


                • #9
                  Re: "Meetrekken" en IS?

                  was je in Vrolingen op de zeepkistenrace ja?

                  was ik ook aanwezig met camera maar moet de foto's nog op PC zetten.
                  Ik denk zelfs dat je een moment schuin tegenover mij hebt gestaan aan de bocht met de balen stro

                  Afin, denk dat alles ivm IS wel gezegd is... Ik had mijn 70-200 allesinds op mode 2 staan maar denk dat ik te kort op de kisten stond...
                  With Canon, I can (or at least try)
                  Photastic.be ~ Passion for the picture
                  Nieuwe site

                  Comment


                  • #10
                    Re: "Meetrekken" en IS?

                    Klopt, daar was ik! Al moet ik van mijn vriend die daar woont waarschijnlijk Kukkelberg zeggen in plaats van Vrolingen, want volgens hem is de Kukkelberg een gehucht op zich

                    De meeste foto's heb ik aan de finish genomen, maar ik moet ze ook nog op PC zetten.

                    Comment


                    • #11
                      Re: "Meetrekken" en IS?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Claes Bekijk bericht
                      Klopt, daar was ik! Al moet ik van mijn vriend die daar woont waarschijnlijk Kukkelberg zeggen in plaats van Vrolingen, want volgens hem is de Kukkelberg een gehucht op zich
                      elke straat heeft daar dan ook wel zijn eigen kermis bijna

                      ben wel eens benieuwd naar je resultaten (en naar de mijne )
                      With Canon, I can (or at least try)
                      Photastic.be ~ Passion for the picture
                      Nieuwe site

                      Comment

                      Working...
                      X