Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro en flits: schaduwen & zwarte achtergronden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro en flits: schaduwen & zwarte achtergronden

    Met mijn 180 mm macro lens is de scherptediepte zo gering dat het werken met diafragma's van f11 tot f20 onvermijdelijk is. Zelfs bij ISO800 is de sluitertijd dan dikwijls te kort om vanuit de losse hand te werken.

    Flitsen is natuurlijk de oplossing maar hoe vermijd je schaduwen bij het flitsen? Ik heb een diffusor op mijn SB-800 maar toch is het licht niet gelijkmatig genoeg bij vlinders of kevertjes.

    Daarnaast wordt de achtergrond al snel te donker waardoor het contrast met het onderwerp te groot word. Soms leent een onderwerp zich hiervoor. Meestal is het echter storend.

    Er staan zoveel fantastische macro-foto's op dit forum dat hier wel oplossingen voor moeten bestaan
    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

  • #2
    Re: Macro en flits: schaduwen & zwarte achtergronden

    een achtergrond gebruiken, straffere flits (?), tweede flits, ...
    foto als spiegel of als venster?

    Comment


    • #3
      Re: Macro en flits: schaduwen & zwarte achtergronden

      Wat bedoel je met 'achtergrond gebruiken'?
      Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

      Comment


      • #4
        Re: Macro en flits: schaduwen & zwarte achtergronden

        awel je neemt een stuk karton en je geeft dat een kleur (of patroon)

        dit hou/leg/zet je dan achter je bloem of macro-onderwerp.
        foto als spiegel of als venster?

        Comment


        • #5
          Re: Macro en flits: schaduwen & zwarte achtergronden

          Aha, dus zo maakt iedereen hier die macro's met een mooie zachte achtergrond. Camera uit focus zetten, foto maken, laten afdrukken op 20x30, achter beestje zetten en hup, mooie 'out of focus' achtergrond.

          Foei foei, het wachten is op de eerste foefelaar die zijn vlinders rendert in Maya en er dan EXIF-data aan vast plakt.
          Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

          Comment


          • #6
            Re: Macro en flits: schaduwen & zwarte achtergronden

            Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
            Aha, dus zo maakt iedereen hier die macro's met een mooie zachte achtergrond. Camera uit focus zetten, foto maken, laten afdrukken op 20x30, achter beestje zetten en hup, mooie 'out of focus' achtergrond.

            Foei foei, het wachten is op de eerste foefelaar die zijn vlinders rendert in Maya en er dan EXIF-data aan vast plakt.

            Uhhh, ik geloof niet dat dit werd gezegd. Ben je de lachebekjes vergeten?

            Groeten, Miriam

            Comment


            • #7
              Re: Macro en flits: schaduwen & zwarte achtergronden

              Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
              Uhhh, ik geloof niet dat dit werd gezegd. Ben je de lachebekjes vergeten?

              Groeten, Miriam
              nee, hij begint nu pas te beseffen dat niet alles wat hij ziet ook echt is

              Indien het mogelijk is om met een 'achtergrond' te werken is er imho niets verkeerd aan. Maar meestal is dat niet nodig. Zorg dat je voldoende afstand heb tussen je onderwerp en de achtergrond en je achtergrond zal OOF zijn afhankelijk van je begruikt diafragma.

              Voor mijn vlinders (1:3 tot 1:10) gebruik ik F5.6 tot F16 (uitzonderlijk). Voor 1:1 moet je wat meer knijpen (F11 en hoger) om voldoende DOF te houden.

              ...

              en je kartonnetje niet vergeten natuurlijk
              --
              Play Drakensang - a free online mmorpg

              Comment


              • #8
                Re: Macro en flits: schaduwen & zwarte achtergronden

                Bedankt voor de tips

                Heeft er hier eigenlijk nog nooit iemand geprobeerd om een gerenderd beeld als 'foto' te verkopen?
                Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                Comment

                Working...
                X