Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Luminatie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Luminatie

    Beste BD'ers,
    Kan iemand mij uitleggen wat luminatie betekent en wat het doet.
    Hoe gebruik ik dit goed bij PSP of Photoshop ?

    Dank u.
    Canon 400D, Canon 40D
    Canon EF-S 17-85 USM IS, Canon EF 55-250mm IS
    http://www.marcobrugmans.nl

  • #2
    Re: Luminatie

    Wat bedoel je precies met luminatie ? Kan je iets verduidelijken aub.

    Of bedoel je mss luminantie ? (eng: luminance)

    Comment


    • #3
      Re: Luminatie

      In de electronica verstaat men onder luminantie de hoeveelheid licht dat weerkaatst of uitgestraald wordt door een voorwerp. (Uitgedrukt in Candela/m2)

      In de kleurtheorie kan je luminantie vertalen als lichtsterkte, gecorrigeerd voor de selectieve gevoeligheid van onze ogen voor kleurtinten.

      Zoals je mss weet worden in de additieve kleurtheorie kleuren beschreven door hun respectievelijke Rood/Groen/Blauw waarden (R,G,B).

      Nu zijn er verschillende mogelijkheden om de lichtsterkte van een kleur te beschrijven.

      Zo heb je bv. Brightness (helderheid), deze verwijst naar de maximum waarde van de drie. ( =max(r,g,b,) )

      Een andere methode is dan de luminantie (luminance), die de r,g,b waarde corrigeert met correctiefactoren in verhouding met de gevoeligheid van onze ogen voor rood, groen en blauw.

      Photoshop gebruikt dan weer luminosity, wat vergelijkbaar is met luminance, maar dan met andere correctiefactoren.

      Dit verklaart waarom er bv. een verschil is tss het rgb-histogram en het luminosity-histogram.

      Ook kan je in PS luminosity instellen als laagmodus, wanneer je meerdere lagen gaat blenden.

      Dit zorgt ervoor dat de lichtsterkte en de tint v/d achtergrondlaag vervangen wordt door de bovenliggende laag, maar dat de saturatie behouden blijft.

      Zelf maak ik hier bv. gebruik van om tanden te witten.
      Ik schilder dan met een zacht penseel met bijna wit over de tanden, en zet de blendmodus op luminosity, zodat een realistischer beeld verkregen wordt.

      Doch dit laatste is enkel een subjectief voorbeeld, er zijn waarschijnlijk nog vele andere en mss betere methoden om dit te verkrijgen

      Experimenteren maar dus.

      Mvg,
      Last edited by fotolaria; 12 juni 2005, 15:20.

      Comment


      • #4
        Re: Luminatie

        Bedankt voor je reactie dit maakt het allemaal een stuk duidelijker. Dit is het antwoord wat ik zocht.....nogmaals
        Canon 400D, Canon 40D
        Canon EF-S 17-85 USM IS, Canon EF 55-250mm IS
        http://www.marcobrugmans.nl

        Comment

        Working...
        X