Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 25

Standaard libellen fotograferen

Hey

Ik had een vraag voor de macrofotografen van dit forum. Het zit namelijk zo dat ik al verschillende keren gaan wandelen ben in de Ravelse staatsbossen (waar er ook verschillende vennen zijn). Daar kom ik vele libellen tegen, maar ik heb nog niet de kans gehad om ze te fotograferen, want ze zitten ofwel hoog in de bomen (en ik zie het niet zitten om daar in te klimmen) ofwel zitten ze ergens op een tak in het water. Nu zie ik in de showcase van macro en close up dat sommige fotografen een reeks foto's hebben van libellen, maar ik vraag me toch af hoe ze dit doen. Daarom wou ik vragen of er geen bepaalde tips en trucs zijn om libellen te fotograferen? En welke lenzen er gebruikt worden, want ik heb zelf een 100mm macro lens, maar ik heb soms de indruk dat ik toch te dicht bij de libellen moet komen.

Hans
    canon eos 400D + 100mm macro + 70-300mm IS + 55-200mm + 18-55mm

Standaard Re: libellen fotograferen

stuur eens een berichtje naar Jackske, ze is lid van onze fotoclub en maakt pracht van macro opnamen. Maar bereid je alvast voor op VROEG opstaan, dan hebben de libellen nog geen (zonne)warmte kunnen opslaan en zijn ze veel tammer!!!
    Maar vroeg opstaan en een ijzersterk geduld hebben en meer mislukte dan goeie opnamen maken zullen tot je standaard moeten horen
    De gustibus et coloribus non est disputandum
    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Eigenlijk is het allemaal niet zo moeilijk. Veel hangt vooral af van het tijdstip waarop je fotografreert.
    Best is om 's morgens te gaan (06h00-09h00). Het is dan ook nog fris en de libellen zitten nog doodstil in het groen, bedekt met dauw. Met een echte macrolens (heb je blijkbaar al) op je camera en degelijk statief kan je dan zoveel foto's maken als je wil.
    Je kan dan op laagste iso werken, en met MLU en selftimer etc. Dit geeft dan uitmuntende resultaten en zeer hoog aantal "keepers".
    Je kan ook 's avonds laat gaan, maar dan is het meestal moelijker om ze te vinden, en bovendien heb je ook alsmaar minder licht, naarmate de avond vordert. En als het echt warm weer is, zijn de beestjes ook nog redelijk actief.
    Als je overdag gaat, heb je meestal niet zo veel aan het statief want dan zijn de libellen te actief. Je gebruikt dan ook beter een lange macro (150 - 180 mm) of zelfs een telelens (bvb 300mm), al dan niet icm teleconvertor of extension tube. Beeldstabilisatie in lens of body is dan ook mooi meegenomen.
    Overdag zie je veel libellen, maar is het het moeilijkst om echt heel goede foto's te maken: het is dan meestal warm en vochtig, beestjes zijn heel actief, hard licht, uit de hand werken, laag aantal keepers.
    Sinds dit jaar ga ik 's morgens libellen shooten en en toen ik dat de 1ste keer deed, besefte ik onmiddellijk hoe moeilijk ik het mezelf gemaakt heb in de voorgaande jaren
    door altijd in de late namiddag of vroege avond te gaan. 's Morgens is het echt veel gemakkelijker en je komt thuis met meer en betere fotos.
    David Leemans
    Canon 1000D-5D-1Ds | Nikon D5000 | Gallery - JAlbum

Op een warme dag hou je ze in het oog, meestal gaan ze na een rondvlucht weer terug op dezelfde plaats zitten. Dan heb je wel een lange macro nodig, maar de grotere libellen kan je meestal ook wel vrij goed in beeld krijgen met een gewone tele (een 70-300 of iets dergelijks).

Het is geen verplichting om de beestjes netjes beeldvullend op de foto te krijgen. Meestal zijn er betere composities te maken en dan heb je geen 1:1 vergrotingsfactor nodig voor libellen.

Bedankt voor de reacties. Als morgen het weer een beetje meezit, zal ik al jullie tips eens proberen

Ik ben deze morgen dus rond 6 uur op pad vertrokken, maar tot mijn grote spijt ben ik geen stilzittende libellen tegen gekomen. Ik heb er wel een paar zien vliegen, maar er waren er veel minder dan overdag, dus die moeten toch ergens verstopt zitten. Ik heb het na 2,5 uur rondwandelen dan maar opgegeven. Ik snap niet wat ik eigenlijk verkeerd deed. Ik heb alle zonnige plaatsen volledig uitgekamd (al waren er ook veel bomen die boven het water hingen, maar ik weet niet of er daar veel in zaten), maar ik heb er geen gevonden. Zouden ze dan zo goed verstopt zitten of zou er iets met mijn ogen zijn? Zijn er zo geen specifieke plaatsen waar ze meestal zitten ofzo? We zullen maar denken dat het de volgende keer beter zal zijn zeker

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hans400D Bekijk bericht
    Ik ben deze morgen dus rond 6 uur op pad vertrokken, maar tot mijn grote spijt ben ik geen stilzittende libellen tegen gekomen. Ik heb er wel een paar zien vliegen, maar er waren er veel minder dan overdag, dus die moeten toch ergens verstopt zitten. Ik heb het na 2,5 uur rondwandelen dan maar opgegeven. Ik snap niet wat ik eigenlijk verkeerd deed. Ik heb alle zonnige plaatsen volledig uitgekamd (al waren er ook veel bomen die boven het water hingen, maar ik weet niet of er daar veel in zaten), maar ik heb er geen gevonden. Zouden ze dan zo goed verstopt zitten of zou er iets met mijn ogen zijn? Zijn er zo geen specifieke plaatsen waar ze meestal zitten ofzo? We zullen maar denken dat het de volgende keer beter zal zijn zeker
    Meestal zitten/hangen ze vrij laag in de begroeiing (riet, gras, . . . .). Soms valt het inderdaad erg tegen om ze te vinden, ik ben ook al es naar huis gegaan zonder 1 foto.
    Blijven volhoduen.
    David Leemans

Ben vanmorgen ook op jacht geweest (in Torfbroek), en idem als bij jouw, geen libellen gevonden . Dan maar naar een ander natuurgebied vlakbij getrokken (Silsombos), en daar zaten Weidebeekjuffers .
    David Leemans

9. Standaard Re: libellen fotograferen

Ik was vandaag om 7 uur op om libellen te zoeken in de tuin. Mama keek mij al raar aan toen ze mij zag. Vandaag ben ik toch veel libellen tegen gekomen. En nu hopen op een goeie foto

In de kalmthoutse heide ben ik vandaag libellen gaan shooten, er is een bewegwijzerde libellen wandeling en langs het water dat je passeert, moet je oppassen dat je er geen doodtrapt, er zitten honderden libellen (vooral blauw/zwarte, club brugge fans)
    Ze zitten vooral tegen de grond op het gras en op de heide tegen de waterkant en blijven geregeld even uitrusten.

Ik heb nog geen libellen foto's gepost, komt later wel als ik wat meer tijd heb
    maar heb wel al andere macrofoto's gepost.

Iedereen bedankt voor de reacties. Ik ben er ondertussen ook in geslaagd om enkele libellen te fotograferen met mijn macrolens of telelens. Ik ben nog nooit naar de Kalmthoutse heide geweest, maar zo te horen is het er dan wel de moeite. Als het nog eens goed weer is, ga ik er zeker eens heen gaan

Weet iemand in de regio Brugge-Beernem-Aalter (en omgeving ) een goede plaats om libellen vast te leggen?

gr
    Yannick
    Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs, while the Universe is trying to create bigger and better idiots. So far the Universe is winning - Rich Cook

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
    Sinds dit jaar ga ik 's morgens libellen shooten en en toen ik dat de 1ste keer deed, besefte ik onmiddellijk hoe moeilijk ik het mezelf gemaakt heb in de voorgaande jaren door altijd in de late namiddag of vroege avond te gaan. 's Morgens is het echt veel gemakkelijker en je komt thuis met meer en betere fotos.
    Dat is misschien wel de belangrijkste tip. Ik heb de indruk dat de weersomstandigheden meespelen: je vindt minder libellen als het de dag voordien tot een laat uur warm is geweest. Als de warme temperatuur van de dag voordien daarentegen bruusk onderbroken is door regenval in de avond, heb je véél meer kans er in het gras te vinden.

Het loont ook de moeite een aantal vijvers in de gaten te houden. Met een beetje geluk zie je een libel uitsluipen. Op dat moment kan ze ook niet wegvliegen.

Nog een tip als je ze overdag wil fotograferen: het jachtpatroon van de kleinere heidelibellen is zeer voorspelbaar. Ze zoeken een uitkijkplaats en gebruiken die als uitvalsbasis om op rondvliegende insecten te jagen. Je zult ze dus af en toe zien opvliegen maar heel dikwijls keren ze naar dezelfde plek terug. Ze zitten trouwens liever op stevige takjes dan op buigzame grashalmen.

De grotere glazenmakers patrouilleren meer en vliegen langer, ze eten hun prooi na het vangen ook in vlucht op. Je moet daar al meer geluk hebben om ze overdag "rustend" vast te leggen.

@Yannicks: De warandeputten in Moerbrugge en tillegem bos in Brugge zijn locaties waar ik al libellen heb gefotografeerd.
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door yannicks Bekijk bericht
    Weet iemand in de regio Brugge-Beernem-Aalter (en omgeving ) een goede plaats om libellen vast te leggen?

gr
    Yannick
    En regio Halle (bij brussel)?
    ::: Flickr :::

Hou ook rekening met het "vogeleffect".

Alles wat vanboven komt wordt aanzien als een aanval en doet de libellen opvliegen.

Als je rechtstaande erop af gaat, gaan ze bijna altijd vliegen.

Hetzelfde geldt ook bij vlinders, bijen, vliegen etc....

Neem je tijd en nader heel rustig op dezelfde hoogte of lager(op de knieën), neem elke meter dat je nadert een foto zodat ze aan het geluid kunnen wennen.

Vliegt ze weg,...blijf eventjes zitten....dikwijls komen ze gewoon weer op dezelfde plaats terug zitten.

Libellen hebben ook een territorium met op bepaalde plaatsen uitkijkposten/rustplaatsen.

Probeer deze plaatsen te vinden of maak een plaats door een tak/stengel of iets dergelijks een beetje alleenstaand te plaatsen. Liefst iets hoger dan de omgeving.

Qua lens zou ik toch naar de 150mm of de 180mm gaan. Canon, sigma?????....

Ze zijn in mijn ogen beiden gelijk aan beeldkwaliteit, de prijs zal het pijnpunt zijn.

100mm is in mijn ogen te kort voor levende/bewegende beestjes.

Met een 180 mm moet je op +-45 cm afstand zitten. (scherpstelafstand)

Bij een 100 mm zal dit veel korter zijn waardoor de beestjes niet meer gerust zijn.
    Groetjes
    ----JO

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
    @Yannicks: De warandeputten in Moerbrugge en tillegem bos in Brugge zijn locaties waar ik al libellen heb gefotografeerd.
    Bedankt

gr
    Yannicks
    Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs, while the Universe is trying to create bigger and better idiots. So far the Universe is winning - Rich Cook

17. Standaard Re: libellen fotograferen

Een week geleden was ik bij een vijvertje waar echt veel van die blauwe libellen rondvlogen (geen idee welke soort want ze zoefden voorbij). Het was wel in de vroege namiddag en de zon scheen dat het niet harder kon.
    Gezien de activiteit van de libellen heb ik dan ook geen poging gedaan.

Gisterenochtend ben ik terug gekeerd naar dat vijvertje.. maar natuurlijk geen enkele libel meer te bespeuren.. . Heb heel het riet doorzocht en dacht dat ik misschien gewoon niet op de juiste plekken zocht. Maar ook op een later uur waren er geen actieve libellen te zien. Pech zeker?

Als je 's ochtends inactieve libellen wilt vinden, op wat voor plekken moet je dan zoeken? De basis van riet? Gewone lange grassprieten,..? Ik ben er nog geen enkele zo tegengekomen.. en dat vind ik wel raar. Juffers genoeg, maar geen libellen .

En weet er toevallig ook iemand een plek in de buurt van Leuven, of bereikbaar vanaf Leuven (zonder auto) waar er een deftige populatie libellen zit? Ben bereid om +- 1 à 1.5u te fietsen vanaf Leuven.

Boris, naar mijn ervaring moet je wel wat geluk hebben om ze 's ochtends te vinden, tenzij je echt een plek kent waar ze "en masse" zitten. Je moet ook weten dat libellen (zeker de grote) een behoorlijk groot territorium/vlieggebied hebben. De laatste twee die ik kon vastleggen vond ik op één ochtend, terwijl ik op diezelfde locatie zo goed als nooit libellen vind. Eén zat diep in het hoge gras, de andere vond ik op een zuringstengel. Het was de dag voordien wel erg warm geweest en om 18u was het beginnen regenen tot 's nachts. Misschien heeft dat er mee te maken...

In theorie zou je rond Leuven aan de Zoete Waters en de Doode Bemde redelijk wat libellen kunnen vinden, maar ik heb zelf geen ervaring met die locaties. Net zoals in andere takken van de natuurfotografie moet je eigenlijk veel tijd investeren in het leren kennen van je locatie.

Boris, naar mijn ervaring moet je wel wat geluk hebben om ze 's ochtends te vinden, tenzij je echt een plek kent waar ze "en masse" zitten. De laatste twee die ik kon vastleggen vond ik op één ochtend, terwijl ik op diezelfde locatie zo goed als nooit libellen vind. Eén zat diep in het hoge gras, de andere vond ik op een zuringstengel. Het was de dag voordien wel erg warm geweest en om 18u was het beginnen regenen tot 's nachts. Misschien heeft dat er mee te maken...

In theorie zou je rond Leuven aan de Zoete Waters en de Doode Bemde redelijk wat libellen kunnen vinden, maar ik heb zelf geen ervaring met die locaties. Net zoals in andere takken van de natuurfotografie moet eigenlijk veel tijd investeren in het leren kennen van je locatie.
    In de Doode Bemde zitten zeker libellen, dat weet ik uit eigen ervaring. Anders het Torfbroek in Berg (Kampenhout), maar dat is waarschijnlijk al wat ver van Leuven, toch met de fiets ?
    David Leemans

20. Standaard Re: libellen fotograferen

Bedankt Thierry en David

De Doode Bemde is wel bekend gebied voor mij waar ik al vaak ben geweest. Net zoals iets verder de vijvers van Sint-Agatha-Rode. Ik ben er al even niet geweest maar zou nog eens langs moeten gaan wanneer het de avond ervoor heeft geregend (of dat toeval of feit is laat ik in het midden).

Ook aan de "Abdij van't park" vlakbij Leuven (op 3 min fietsen van huis) heb ik vorig jaar wel libellen gespot, maar nu niets van terug te vinden.

David, gezien jouw succes in het Torfbroek wil ik daar zeker wel eens een kijkje nemen . Een afstand van 17.4km moet zeker wel binnen het anderhalf uur te doen zijn

En raden jullie aan om op een gewone zonnige ochtend te gaan, zoals ik altijd plan? Of zijn ze dan sneller weg dan op een bewolkte ochtend?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BoBo_Igor Bekijk bericht
    En raden jullie aan om op een gewone zonnige ochtend te gaan, zoals ik altijd plan? Of zijn ze dan sneller weg dan op een bewolkte ochtend?
    Op een mooie/warme zomerdag wordt kunnen ze al opgewarmd zijn tegen 8u30-9u. Gelukkig komt de zon nu al zo héél vroeg niet meer op. Je zult dus vroeg moeten opstaan.

Ideaal scenario (volgens mij) is: Dag ervoor warm (activiteit) => regen tot 's nachts (plotse inactiviteit) => Koude/bewolkte ochtend. Helaas heb je dat niet voor het kiezen.

Als het de dag voordien erg warm blijft tot laat op de avond zoeken ze allemaal een plekje in de bomen om te overnachten. Dat is mijn theorie hé

Veel succes in ieder geval!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
    stuur eens een berichtje naar Jackske, ze is lid van onze fotoclub en maakt pracht van macro opnamen. Maar bereid je alvast voor op VROEG opstaan, dan hebben de libellen nog geen (zonne)warmte kunnen opslaan en zijn ze veel tammer!!!
    Maar vroeg opstaan en een ijzersterk geduld hebben en meer mislukte dan goeie opnamen maken zullen tot je standaard moeten horen
    Of de tijd van haar camera staat niet goed ingesteld of je verhaal klopt niet.
    Ik heb regelmatig de exif bekeken van haar foto's en daaruit blijkt dat zij rond het middag uur haar foto's maakt.

In de huidige macrofotografie komt ook veel photoshopwerk aan de pas.
    Niet dat dit verkeerd is, maar het zet beginners wel op het verkeerde been.
    mvg
    Antoine

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
    Of de tijd van haar camera staat niet goed ingesteld of je verhaal klopt niet.
    Ik heb regelmatig de exif bekeken van haar foto's en daaruit blijkt dat zij rond het middag uur haar foto's maakt.
    Haar klok staat niet goed ingesteld: link
    Waarom zou je dat ook in twijfel trekken? Het is algemeen bekend dat libellen moeten opwarmen voor ze kunnen vliegen.

Wat libellen fotograferen met photoshop te maken heeft, weet ik ook niet
    Laatst gewijzigd door ThierryM; 15 juli 2009 om 08:07

Haar klok staat niet goed ingesteld: link
    Waarom zou je dat ook in twijfel trekken? Het is algemeen bekend dat libellen moeten opwarmen voor ze kunnen vliegen.

Wat libellen fotograferen met photoshop te maken heeft, weet ik ook niet
    Ik heb mij misschien niet goed uitgedrukt, ik twijfel zeker niet aan jouw oprechte reactie.
    Daar ik de foto's van Jackske altijd heel bijzonder/goed vindt, kijk ik ook naar de exif gegevens. Zodoende weet ik dat het niet klopt van die vroege uurtjes bij haar.

In de vroege uurtjes zijn de insecten tijdens het opwarmen wat rustiger.
    Toch heb ik al regelmatig libellen en vlinders laat in de middag gefotografeerd.

Mijn opmerking voorwat photoshoppen betreft, slaat op het feit dat we hier vaak macro zien waarbij bijvoorbeeld een libel van voor tot achter scherp is met een diafragma f2,8 Als je een beetje rondkijkt op BD dan zie je dat veel mensen zich af vragen of hun fotomateriaal wel goed is, zij krijgen dit namelijk niet voorelkaar.
    Ik zelf ook niet, maar dat komt omdat ik weet dat het ook niet kan.
    Stacken valt volgens mij onder het begrip photoshoppen, vandaar mijn opmerking.
    http://www.youtube.com/watch?v=fJiEw...eature=related

Op dit moment plaats ik dit wat vaker op het forum zodat de beginners in macro niet op het verkeerde been worden gezet.
    Je kunt tenslotte je geld maar een keer uitgeven.
    mvg
    Antoine

In de vroege uurtjes zijn de insecten tijdens het opwarmen wat rustiger.
    Toch heb ik al regelmatig libellen en vlinders laat in de middag gefotografeerd.
    Ja, het is best te doen bij sommige soorten.

Mijn opmerking voorwat photoshoppen betreft, slaat op het feit dat we hier vaak macro zien waarbij bijvoorbeeld een libel van voor tot achter scherp is met een diafragma f2,8 Als je een beetje rondkijkt op BD dan zie je dat veel mensen zich af vragen of hun fotomateriaal wel goed is, zij krijgen dit namelijk niet voorelkaar.
    Ik zelf ook niet, maar dat komt omdat ik weet dat het ook niet kan.
    Stacken valt volgens mij onder het begrip photoshoppen, vandaar mijn opmerking.
    http://www.youtube.com/watch?v=fJiEw...eature=related
    Ik begrijp wat je bedoelt, maar die techniek wordt even veel of zelfs meer bij andere vormen van macrofotografie gebruikt (bloemen, extreme vergrotingen met minimale DOF), daarom mijn reactie.

Het is goed dat je de mensen wil waarschuwen, maar uiteindelijk is het een techniek zoals het gebruik van een statief of flits dat zijn. Ik heb soms de indruk dat heel wat beginners niet meer zelf durven experimenteren en verwachten dat ze hier alle antwoorden krijgen. Ik ben zelf 3 jaar geleden begonnen met macrofotografie en ik durf gerust zeggen dat ik 80% van m'n kennis heb opgedaan door zelf dingen uit te proberen.

Dit forum heb ik vooral gebruikt om te kijken naar betere fotografen à la Perrush, Pendragon, Hans Van Rafelghem, Hellcat, etc, en dan dat niveau proberen te halen. Maw, ik wist wat ik qua resultaat wilde behalen. De manier waarop de foto's tot stand komen heb ik zelf uitgewerkt. Want uiteindelijk werkt iedereen anders hé.

De beste fotografie-tips die ik mensen kan geven zijn de volgende (en je kunt ze op de meeste takken van de fotografie toepassen hoor):
    - Leer je materiaal kennen.
    - Leer je onderwerp kennen.
    - Leer de omgeving van je onderwerp kennen.
    - Laat je creativiteit de vrije loop.

Zo "simpel" is het uiteindelijk, maar ik heb de indruk dat tegenwoordig de nadruk ligt op snel resultaat halen zonder al te veel inspanning
    Een scherp insect in lelijk licht met een bedenkelijke compo en achtergrond wordt al direct als succes gezien... En dan zijn we nog niet eens aan de creatieve input.
    Laatst gewijzigd door ThierryM; 15 juli 2009 om 09:42

Soortgelijke discussies

1. Verbod op fotograferen
    Door Den Door in forum Algemeen
    Reacties: 58
    Laatste bericht: 11 mei 2012, 08:59
  2. Jiujitsu fotograferen
    Door ZazKar in forum Tips & Trucs
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 13 september 2004, 14:08
  3. Vuurwerk fotograferen ... rekensommetje
    Door Catscratch in forum Tips & Trucs
    Reacties: 5