Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

libellen fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • libellen fotograferen

    Hey

    Ik had een vraag voor de macrofotografen van dit forum. Het zit namelijk zo dat ik al verschillende keren gaan wandelen ben in de Ravelse staatsbossen (waar er ook verschillende vennen zijn). Daar kom ik vele libellen tegen, maar ik heb nog niet de kans gehad om ze te fotograferen, want ze zitten ofwel hoog in de bomen (en ik zie het niet zitten om daar in te klimmen) ofwel zitten ze ergens op een tak in het water. Nu zie ik in de showcase van macro en close up dat sommige fotografen een reeks foto's hebben van libellen, maar ik vraag me toch af hoe ze dit doen. Daarom wou ik vragen of er geen bepaalde tips en trucs zijn om libellen te fotograferen? En welke lenzen er gebruikt worden, want ik heb zelf een 100mm macro lens, maar ik heb soms de indruk dat ik toch te dicht bij de libellen moet komen.

    Hans
    canon eos 400D + 100mm macro + 70-300mm IS + 55-200mm + 18-55mm

  • #2
    Re: libellen fotograferen

    stuur eens een berichtje naar Jackske, ze is lid van onze fotoclub en maakt pracht van macro opnamen. Maar bereid je alvast voor op VROEG opstaan, dan hebben de libellen nog geen (zonne)warmte kunnen opslaan en zijn ze veel tammer!!!
    Maar vroeg opstaan en een ijzersterk geduld hebben en meer mislukte dan goeie opnamen maken zullen tot je standaard moeten horen
    De gustibus et coloribus non est disputandum
    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

    Comment


    • #3
      Re: libellen fotograferen

      Eigenlijk is het allemaal niet zo moeilijk. Veel hangt vooral af van het tijdstip waarop je fotografreert.
      Best is om 's morgens te gaan (06h00-09h00). Het is dan ook nog fris en de libellen zitten nog doodstil in het groen, bedekt met dauw. Met een echte macrolens (heb je blijkbaar al) op je camera en degelijk statief kan je dan zoveel foto's maken als je wil.
      Je kan dan op laagste iso werken, en met MLU en selftimer etc. Dit geeft dan uitmuntende resultaten en zeer hoog aantal "keepers".
      Je kan ook 's avonds laat gaan, maar dan is het meestal moelijker om ze te vinden, en bovendien heb je ook alsmaar minder licht, naarmate de avond vordert. En als het echt warm weer is, zijn de beestjes ook nog redelijk actief.
      Als je overdag gaat, heb je meestal niet zo veel aan het statief want dan zijn de libellen te actief. Je gebruikt dan ook beter een lange macro (150 - 180 mm) of zelfs een telelens (bvb 300mm), al dan niet icm teleconvertor of extension tube. Beeldstabilisatie in lens of body is dan ook mooi meegenomen.
      Overdag zie je veel libellen, maar is het het moeilijkst om echt heel goede foto's te maken: het is dan meestal warm en vochtig, beestjes zijn heel actief, hard licht, uit de hand werken, laag aantal keepers.
      Sinds dit jaar ga ik 's morgens libellen shooten en en toen ik dat de 1ste keer deed, besefte ik onmiddellijk hoe moeilijk ik het mezelf gemaakt heb in de voorgaande jaren
      door altijd in de late namiddag of vroege avond te gaan. 's Morgens is het echt veel gemakkelijker en je komt thuis met meer en betere fotos.
      David Leemans
      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

      Comment


      • #4
        Re: libellen fotograferen

        Op een warme dag hou je ze in het oog, meestal gaan ze na een rondvlucht weer terug op dezelfde plaats zitten. Dan heb je wel een lange macro nodig, maar de grotere libellen kan je meestal ook wel vrij goed in beeld krijgen met een gewone tele (een 70-300 of iets dergelijks).

        Het is geen verplichting om de beestjes netjes beeldvullend op de foto te krijgen. Meestal zijn er betere composities te maken en dan heb je geen 1:1 vergrotingsfactor nodig voor libellen.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: libellen fotograferen

          Bedankt voor de reacties. Als morgen het weer een beetje meezit, zal ik al jullie tips eens proberen
          canon eos 400D + 100mm macro + 70-300mm IS + 55-200mm + 18-55mm

          Comment


          • #6
            Re: libellen fotograferen

            Ik ben deze morgen dus rond 6 uur op pad vertrokken, maar tot mijn grote spijt ben ik geen stilzittende libellen tegen gekomen. Ik heb er wel een paar zien vliegen, maar er waren er veel minder dan overdag, dus die moeten toch ergens verstopt zitten. Ik heb het na 2,5 uur rondwandelen dan maar opgegeven. Ik snap niet wat ik eigenlijk verkeerd deed. Ik heb alle zonnige plaatsen volledig uitgekamd (al waren er ook veel bomen die boven het water hingen, maar ik weet niet of er daar veel in zaten), maar ik heb er geen gevonden. Zouden ze dan zo goed verstopt zitten of zou er iets met mijn ogen zijn? Zijn er zo geen specifieke plaatsen waar ze meestal zitten ofzo? We zullen maar denken dat het de volgende keer beter zal zijn zeker
            canon eos 400D + 100mm macro + 70-300mm IS + 55-200mm + 18-55mm

            Comment


            • #7
              Re: libellen fotograferen

              Oorspronkelijk geplaatst door Hans400D Bekijk bericht
              Ik ben deze morgen dus rond 6 uur op pad vertrokken, maar tot mijn grote spijt ben ik geen stilzittende libellen tegen gekomen. Ik heb er wel een paar zien vliegen, maar er waren er veel minder dan overdag, dus die moeten toch ergens verstopt zitten. Ik heb het na 2,5 uur rondwandelen dan maar opgegeven. Ik snap niet wat ik eigenlijk verkeerd deed. Ik heb alle zonnige plaatsen volledig uitgekamd (al waren er ook veel bomen die boven het water hingen, maar ik weet niet of er daar veel in zaten), maar ik heb er geen gevonden. Zouden ze dan zo goed verstopt zitten of zou er iets met mijn ogen zijn? Zijn er zo geen specifieke plaatsen waar ze meestal zitten ofzo? We zullen maar denken dat het de volgende keer beter zal zijn zeker
              Meestal zitten/hangen ze vrij laag in de begroeiing (riet, gras, . . . .). Soms valt het inderdaad erg tegen om ze te vinden, ik ben ook al es naar huis gegaan zonder 1 foto.
              Blijven volhoduen.
              David Leemans
              Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

              Comment


              • #8
                Re: libellen fotograferen

                Ben vanmorgen ook op jacht geweest (in Torfbroek), en idem als bij jouw, geen libellen gevonden . Dan maar naar een ander natuurgebied vlakbij getrokken (Silsombos), en daar zaten Weidebeekjuffers .
                David Leemans
                Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: libellen fotograferen

                  Ik was vandaag om 7 uur op om libellen te zoeken in de tuin. Mama keek mij al raar aan toen ze mij zag. Vandaag ben ik toch veel libellen tegen gekomen. En nu hopen op een goeie foto
                  http://www.flickr.com/photos/45623104@N04/
                  http://www.facebook.com/MichelleReggersPhotography

                  Comment


                  • #10
                    Re: libellen fotograferen

                    In de kalmthoutse heide ben ik vandaag libellen gaan shooten, er is een bewegwijzerde libellen wandeling en langs het water dat je passeert, moet je oppassen dat je er geen doodtrapt, er zitten honderden libellen (vooral blauw/zwarte, club brugge fans)
                    Ze zitten vooral tegen de grond op het gras en op de heide tegen de waterkant en blijven geregeld even uitrusten.

                    Ik heb nog geen libellen foto's gepost, komt later wel als ik wat meer tijd heb
                    maar heb wel al andere macrofoto's gepost.

                    Comment


                    • #11
                      Re: libellen fotograferen

                      Iedereen bedankt voor de reacties. Ik ben er ondertussen ook in geslaagd om enkele libellen te fotograferen met mijn macrolens of telelens. Ik ben nog nooit naar de Kalmthoutse heide geweest, maar zo te horen is het er dan wel de moeite. Als het nog eens goed weer is, ga ik er zeker eens heen gaan
                      canon eos 400D + 100mm macro + 70-300mm IS + 55-200mm + 18-55mm

                      Comment


                      • #12
                        Re: libellen fotograferen

                        Weet iemand in de regio Brugge-Beernem-Aalter (en omgeving ) een goede plaats om libellen vast te leggen?

                        gr
                        Yannick
                        Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs, while the Universe is trying to create bigger and better idiots. So far the Universe is winning - Rich Cook

                        Comment


                        • #13
                          Re: libellen fotograferen

                          Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                          Sinds dit jaar ga ik 's morgens libellen shooten en en toen ik dat de 1ste keer deed, besefte ik onmiddellijk hoe moeilijk ik het mezelf gemaakt heb in de voorgaande jaren door altijd in de late namiddag of vroege avond te gaan. 's Morgens is het echt veel gemakkelijker en je komt thuis met meer en betere fotos.
                          Dat is misschien wel de belangrijkste tip. Ik heb de indruk dat de weersomstandigheden meespelen: je vindt minder libellen als het de dag voordien tot een laat uur warm is geweest. Als de warme temperatuur van de dag voordien daarentegen bruusk onderbroken is door regenval in de avond, heb je véél meer kans er in het gras te vinden.

                          Het loont ook de moeite een aantal vijvers in de gaten te houden. Met een beetje geluk zie je een libel uitsluipen. Op dat moment kan ze ook niet wegvliegen.

                          Nog een tip als je ze overdag wil fotograferen: het jachtpatroon van de kleinere heidelibellen is zeer voorspelbaar. Ze zoeken een uitkijkplaats en gebruiken die als uitvalsbasis om op rondvliegende insecten te jagen. Je zult ze dus af en toe zien opvliegen maar heel dikwijls keren ze naar dezelfde plek terug. Ze zitten trouwens liever op stevige takjes dan op buigzame grashalmen.

                          De grotere glazenmakers patrouilleren meer en vliegen langer, ze eten hun prooi na het vangen ook in vlucht op. Je moet daar al meer geluk hebben om ze overdag "rustend" vast te leggen.

                          @Yannicks: De warandeputten in Moerbrugge en tillegem bos in Brugge zijn locaties waar ik al libellen heb gefotografeerd.
                          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                          Comment


                          • #14
                            Re: libellen fotograferen

                            Oorspronkelijk geplaatst door yannicks Bekijk bericht
                            Weet iemand in de regio Brugge-Beernem-Aalter (en omgeving ) een goede plaats om libellen vast te leggen?

                            gr
                            Yannick
                            En regio Halle (bij brussel)?
                            ::: Flickr :::

                            Comment


                            • #15
                              Re: libellen fotograferen

                              Hou ook rekening met het "vogeleffect".

                              Alles wat vanboven komt wordt aanzien als een aanval en doet de libellen opvliegen.

                              Als je rechtstaande erop af gaat, gaan ze bijna altijd vliegen.

                              Hetzelfde geldt ook bij vlinders, bijen, vliegen etc....

                              Neem je tijd en nader heel rustig op dezelfde hoogte of lager(op de knieën), neem elke meter dat je nadert een foto zodat ze aan het geluid kunnen wennen.

                              Vliegt ze weg,...blijf eventjes zitten....dikwijls komen ze gewoon weer op dezelfde plaats terug zitten.

                              Libellen hebben ook een territorium met op bepaalde plaatsen uitkijkposten/rustplaatsen.

                              Probeer deze plaatsen te vinden of maak een plaats door een tak/stengel of iets dergelijks een beetje alleenstaand te plaatsen. Liefst iets hoger dan de omgeving.

                              Qua lens zou ik toch naar de 150mm of de 180mm gaan. Canon, sigma?????....

                              Ze zijn in mijn ogen beiden gelijk aan beeldkwaliteit, de prijs zal het pijnpunt zijn.

                              100mm is in mijn ogen te kort voor levende/bewegende beestjes.

                              Met een 180 mm moet je op +-45 cm afstand zitten. (scherpstelafstand)

                              Bij een 100 mm zal dit veel korter zijn waardoor de beestjes niet meer gerust zijn.
                              Groetjes
                              ----JO

                              Comment

                              Working...
                              X