|
|||||||
| Registreer | All Albums | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| Tips & Trucs Forum voor het tonen van fotografische tips & trucs, bijvoorbeeld om te laten zien wat je door het creatief gebruik van sluitertijd of diafragma bereikte, of het gebruik van invulflits, algemene tips over fotografie die het vermelden waard zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools | Weergave |
|
|||
|
Hallo allemaal, ik was vandaag vanplan om een foto te trekken waarbij een bal van de trappen rolt.
Met natuurlijk een lange shuttertijd zodat je ziet welke weg de bal aflegt. Maar wanneer ik dan shoot zie ik enkel een lichte gele streep (t'is ne gele bal), precies of er een geest voorbij is gekomen. Weet er iemand hoe het komt dat diene bal dan bijna onzichtbaar is? ik heb shuttertijd 2" gebruikt. |
|
||||
|
Citaat:
|
kan je dat ook doen met een standard flits? en zo ja, hoe stel je dat dan in :s google geeft geen nuttige info. voor 1 keer
.Moest da niet lukken met een flits zou het dan ook lukken door een of andere straffe lamp er op te zetten, soort van constante flits, maar dan handmatig. srry voor al die vragen maar kben nogal leergierig op dit vlak .
|
|
||||
|
Je krijgt een hele zwakke 'streep' te zien omdat de belichtingstijd (soort integratietijd voor het het effect van de fotonen van je bal die op de sensor terechtkomen) per positie van de bal te kort is in vergelijking met die van de omgeving (die statisch is en veeeeeel meer integratietijd krijgt). Voor het beste effect gebeurt dit soort van 'motion fotografie' dan ook meestal met een donkere achtergrond.
Door stroboscopisch te verlichten bevries je de beweging (en de omgeving) op regelmatige tijdstippen waardoor beide evenveel belichtingstijd krijgen (en de omgeving niet overbelicht wordt m.a.w.).
|
als je met "standaard flits" de ingebouwde flits bedoelt, dan kan de D80 dat. Wat is jouw model camera? Zoek in de handleiding naar woorden zoals "stroboscope" ...
Alternatief is om heel veel foto's te nemen, en ze achteraf samen te voegen... |
|
||||
|
Kan je eens beschrijven wat je juist wil zien op de foto?
Veel ballen, een volle lijn waar de bal geweest is, een bal in het begin en op het einde met een waas tussen.... Dan kunnen we makkelijker zeggen hoe je het moet doen
|
ik heb een D40
.En op die foto zie ik een lichte streep gewoon, en als ik hem 2 keer laat filtsen zie ik op het einde de bal wel goed. Maar voor de rest is het gewoon een geest precies, nauwelijks te zien dus. |
|
|||
|
Citaat:
|
|
|||
|
Als je 2 seconden sluitertijd gebruikt, dan "ziet" jouw camera de achtergrond op een bepaalde plaats veel langer dan dat hij daar de bal "ziet".
Het is dus logisch dat je bal doorzichtig en wazig wordt. Hoe donkerder je achtergrond, hoe minder hij zal doorschijnen in je bal. |
|
||||
|
Zeg eens wat je zou willen zien, dan kunnen we misschien helpen.
|
ergens zo'n goeiekoop klein stroboscoopje gaan kopen
zoiets kost nen euro of 10 denk ik! kan ook helpen mvg david
|
Het is normaal dat je die bal bijna niet ziet op de foto, want tijdens het belichten blijft die niet constant op dezelfde plaats.
Bij nachtfoto's, met een sluitertijd van 20 of 30 seconden is het ook geen probleem dat er iemand voorbij wandelt terwijl de sluiter open staat, want zolang die in beweging blijft zie je die toch niet. Dit is hetzelfde effect, de wieken van de molen draaien heel traag, maar door de lange sluitertijd lijkt het alsof ze heel snel draaien. Maar op deze manier blijft het spoor van de wieken "doorzichtig": Het zal dus niet gemakkelijk zijn om die bal zichtbaar te houden terwijl die voorbij komt. Door te flitsen (stroboscoop) zal je die bal elke keer zichtbaar maken op het ogenblik dat er geflitst wordt, en dan krijg je nog geen mooi traject. En door meer keren te flitsen zal ook de achtergrond overbelicht worden. Misschien lukt het wel met een zwarte achtergrond, maar een gelijkmatig spoor krijg je nooit, of je moet de bal netjes blijven volgen met een spot. De foto juist belichten zal dan nog een ander probleem zijn, maar met een digitale camera kan je gemakkelijk experimenteren zonder dat het geld kost .
|
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
|
|
Soortgelijke discussies
|
||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| Ruis op lange belichtingstijd D300 - D3 (FF en DX) | purlut | Camera's | 3 | 19 februari 2008 10:16 |
| SD lange wandeling langs oude spoorwegen op 21 juli (ca 20km!) - Yvoir | vanslycken | Shooting Days | 85 | 8 augustus 2007 07:40 |
| Ruis bij lange belichting. | frans_vdm | Ter Zake | 36 | 14 augustus 2006 19:54 |
| Lange sluitertijd, fel zonlicht | Morre | Tips & Trucs | 7 | 24 juli 2006 18:34 |
| Rangschikking april 2004 - Lange Sluitertijden | spooky | Challenge-of-the-Month | 12 | 2 juni 2004 09:18 |
![]() |
![]() ![]() |