Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Landschap en lucht correct belichten

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Landschap en lucht correct belichten

Hallo,

Vaak als ik me aan landschapsfotografie waag merk ik dat het heel lastig is om de lucht en het landschap beide goed te belichten. Ofwel gaat het detail in de wolken verloren, ofwel is het land overbelicht.

Hoe doen jullie dat?
    Tips?

Bedankt
    --- Panasonic FZ 50---
    ---Canon Eos 450D---

Re: Landschap en lucht correct belichten

Ik gebruik voor zulke foto's een polarisatiefilter.
    Doet echt wonderen.
    Grtz

Comment

Of een ND grad filter.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

ND grad.
        Of softwarematig door 2 foto's te mixen.
        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

De grijze verloopfilter is de ideale oplossing.

Comment

Ik had een cokin polarisatiefilter (een goedkope, omdat ik nergens een andere vond behalve die van Hama). M'n fotografiehobby heeft dan zo'n kleine twee jaar stil gelegen. Teveel andere bezigheden op dat moment die eerst moesten gebeuren.

Deze week heb ik deze besteld: B+W Circulair Polarisatiefilter MRC 52 E.

Is hier een groot kwaliteitsverschil op waar te nemen in vergelijking met de filters van Cokin?

Bij die Cokin had ik soms de indruk dat er nauwelijks verschil was, als ik zelfde foto maakte met of zonder polarfilter.

Zelf heb ik ook enorm last van die overbelichting vooral bij lucht. Als ik dan ergens naartoe ga om bv. bezienswaardigheid zoals kasteel, natuurfenomenen,... vast te leggen breekt de stress al op voorhand uit dat ik weer zo'n lelijke witte overbelichte lucht met hooguit enkele lelijke vlekken blauw (ipv wolken). (Fotograferen met -1, -2 of -3 is soms een oplossing en nadien bewerken, maar wss niet de correcte)

In verschillende tijdschriften en Nikon-handleiding las ik dat je dit kan omzeilen door eerst te focussen op een donker voorwerp (bv. grond, gras,...) en dan de belichting te vergrendelen met AE-L / AF-L, en nadien foto te nemen maar dat (vergrendelen) wil niet vlotten bij me. Ik heb hierdoor al heel wat tijd en foto's verknoeid ...

Soms valt het nog te redden met Capture NX ... maar het zou leuker zijn als alles van de eerste keer juist zat. Valt hier iets aan te doen, of moet je gewoon geluk hebben dat de weergoden je die dag goedgezind zijn en er op het juiste moment staat (zon).

Die grijsfilters & ND filters vind ik nauwelijks iets van terug (qua bestelling op internet of aanbod in winkels). Zijn die vergelijkbaar met de filters in Capture NX?

Klopt het dat je de nieuwe filters van B&W over elkaar mag plaatsen (vb. polar & uv), of kunnen die nog steeds aan elkaar vastraken? Met die van Cokin werd dat bv. afgeraden.
            Flickr: http://www.flickr.com/photos/tim-nikond40x/
            Blog: timnikondfortyx.tumblr.com/

Comment

spotmeting op de wolken 2 stops overbelichten, alles in RAW

-m-
              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ipod80gb Bekijk bericht
                Is hier een groot kwaliteitsverschil op waar te nemen in vergelijking met de filters van Cokin?
                Je hebt ze alle twee, dus die vraag kun jezelf beantwoorden.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Bedankt voor de reacties

Maar welke is nu een goede ND Grad filter? Goede prijs-kwaliteit, want ik heb maar beperkt budget

Is deze wat?

Bedankt
                  --- Panasonic FZ 50---
                  ---Canon Eos 450D---

Comment

misschien dit aanschaffen ==>>> grijze Novoflex Grijskaart & Witbalanskaart 15 x 20
                    €14.00 Prijs Incl. BTW(21%) te koop bij Grobet - Antwerpen
                    Omschrijving
                    novoflex Controlcard 15 x 20 cm grijskaart om uw belichting exact te meten en de achterzijde is een witbalanskaart voor uw digitale camera, gemaakt in waterproof kunstof
                    groetjes Ingrid

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bounty Bekijk bericht
                      Doet echt wonderen.
                      Grtz
                      Indien je een betere balans tussen de belichting vd voorgrond en de lucht zoekt heeft een polafilter totaal geen zin.Het enige filter (indien je echt een filter wenst te gebruiken) is zoals reeds gezegd een gradueel grijsfilter( grijsverloopfilter of Nd grad).
                      Je kan deze filters in verschillende sterktes vinden (1,2,3stops). In sommige situaties kan een 1stop filter reeds voldoende zijn.....in andere situaties is 3 stops nog niet voldoende en moet je de filters combineren. De reden waarom je dit filter gebruikt is om het beperkte dynamisch bereik van je camera op te vangen....soms zijn deze filters niet nodig en is de belichting correct instellen op je camera reeds voldoende.

Een andere manier om de belichting juist te krijgen wanneer het dynamisch bereik vd camera toch te beperkt is... is om meerdere foto's vanop een statief te maken maar met verschillende belichtingswaarden. Daarna voeg je deze foto's (met gelijke inhoud) samen met software. Zoek eens op het net naar "exposure blending" en je zal er toch redelijk wat informatie kunnen over terugvinden. Hier vind je reeds een simpele techniek
                      Last edited by RUPSELKOPKE; 24 mei 2009, 13:57.
                      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Je hebt ze alle twee, dus die vraag kun jezelf beantwoorden.
                        Nope, de B&W's zijn nog in bestelling, en kostten ongeveer 2 tot 3 x zoveel. Dus ik hoop dat ik waar voor m'n geld krijg

Iemand vertelde me dat alles beneden de 60€ gewoon "speelgoed" is (die gast sprak tegen z'n eigen commercie dus want hij verkocht enkel Cokin...), en nauwelijks verschil maakt. Daarmee dat ik hier m'n licht kom opsteken bij profs ...
                        Flickr: http://www.flickr.com/photos/tim-nikond40x/
                        Blog: timnikondfortyx.tumblr.com/

Comment

Even ter herinnering. Dit was het probleem van de TS:
                          Oorspronkelijk geplaatst door pdspds Bekijk bericht
                          Vaak als ik me aan landschapsfotografie waag merk ik dat het heel lastig is om de lucht en het landschap beide goed te belichten. Ofwel gaat het detail in de wolken verloren, ofwel is het land overbelicht.

Hoe doen jullie dat?
                          En daarop komen o.a. de volgende antwoorden:
                          Oorspronkelijk geplaatst door Bounty Bekijk bericht
                          Doet echt wonderen.
                          Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                          spotmeting op de wolken 2 stops overbelichten, alles in RAW
                          Oorspronkelijk geplaatst door MG-TF Bekijk bericht
                          misschien dit aanschaffen ==>>> grijze Novoflex Grijskaart & Witbalanskaart 15 x 20
                          't Is toch niet te geloven, he.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                            Even ter herinnering. Dit was het probleem van de TS:En daarop komen o.a. de volgende antwoorden:

't Is toch niet te geloven, he.
                            niet ok volgens U ??
                            groetjes Ingrid

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MG-TF Bekijk bericht
                              niet ok volgens U ??
                              Oh, jij dacht dus zelf van wel? Met het aanschafen van spullen zonder te weten waar ze voor dienen schiet je natuurlijk niet veel op.

Kijk, het probleem van de TS is dat het dynamisch bereik van de scene groter is dan het bereik dat de camera kan vastleggen. De oplossingen daarvoor zijn in deze thread al gegeven (bijv. Rupselkopke) maar een grijskaart hoort daar niet bij.

Comment

Working...
                              X