Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

kookgerechten - fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • kookgerechten - fotografie

    Hiermee wil ik graag beroep doen op de kennis van dit forum:

    Ik wil fotos maken van de gerechten die mijn vrouw klaarmaakt en zo onze eigen kookboek samenstellen. De vraag is echter hoe ik tewerk ga bij het fotograferen van de borden met eten. Best met een macrolens, of op 50mm? Wat met de belichting? Moet ik dit aanpakken als productfotografie? Welk diafragma? Scherptediepte?
    Is er iemand die hier meer over weet of een link kent naar meer informatie?
    Alle info welkom.
    Ex Oriente Lux
    www.soefisinjoor.be

  • #2
    Re: kookgerechten - fotografie

    Op www.foodportfolio.com/blog staat interessante info, ook op http://strobist.blogspot.com/2009/06...lunch-box.html en http://strobist.blogspot.com/2009/07...ignment-2.html

    Zoek op google op 'food photography' en je vindt nog veel websites op flickr.com zijn er ook enkele groepen die specifiek daarover gaan.. in hun discussies vind je ook veel info en de fototjes daar zijn interessant voor inspiratie.
    Wat recente kookboeken en magazines lezen ivm koken (bv Delicious) kan ook helpen voor inspiratie.

    Pak het aan als productfotografie.. Het licht komt meestal van achter (groot raam of softbox), met spiegeltjes, reflectors, .. om schaduwen in te vullen en highlights te creeren. Eventueel mixen met hard licht (van een flash bv met een snoot op) om extra textuur te tonen.

    Diafr en scherptediepte hangt af van wat je wil bereiken.. vaak zie je 1 gerecht vooraan in detail en achteraan nog eens hetzelfde out of focus. Soms is alles mooi scherp, soms closeup van het gerecht, soms zie je heel de tafel, ..

    Let vooral op de details.. het eten moet er echt perfect uitzien. Niet gewoon op een bord neerkwakken en denken dat je het in photoshop mooier kan maken. Saus en groentjes enzo perfect schikken, kookvocht opdeppen, ..

    Heb vorig jaar ook wat fotos gemaakt toen mijn vrouw ook een kookboek wou maken. Best leuk om te doen.

    Let er ook op dat je voldoende afwisseling in de fotos maakt. Verschillende standpunten enzo, maar ook andere accessoires.
    Gebruik verschillende borden, bestek, onderleggers, glazen, achtergronden, .. om een andere sfeer te creeren.
    Niks saaier dan een kookboek waar de helft van de fotos eten op hetzelfde bord op dezelfde tafel vanuit dezelfde hoek met dezelfde belichting toont..
    Last edited by flipperkast; 17 juli 2009, 10:56. Reden: extra link
    Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

    Comment


    • #3
      Re: kookgerechten - fotografie

      Hoi Flipperkast,

      Bedankt voor de info en links . Hier ga ik een tijdje mee zoet zijn. Het ziet er niet eenvoudig uit of zulke fotos te maken...maar het resultaat kan altijd worden opgegeten
      Ex Oriente Lux
      www.soefisinjoor.be

      Comment


      • #4
        Re: kookgerechten - fotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door Carino Bekijk bericht
        maar het resultaat kan altijd worden opgegeten
        Daar zou ik nog niet zo zeker van zijn.

        Laat je niet vangen aan wat je ziet in sommige boeken, wij hebben kennissen in Zuid-Afrika waar de dochter niets anders doet dan gerechten klaarmaken en schikken en bewerken om foto's van te maken, volgens haar zeggen zijn veel van die gerechten niet meer eetbaar na het bewerken, er worden kleurstoffen toegevoegd, sommige producten worden gespoten met antireflecterende stoffen enz.

        Daar sta je dan, te kwijlen van al die lekker uitziende gerechten die niet te eten zijn.

        Een filmpje KLIK
        Last edited by Guest42; 17 juli 2009, 16:08.

        Comment


        • #5
          Re: kookgerechten - fotografie

          Ik zou het aanpakken zoals produktfotografie en gebruikmaken van een opnametafel met een melkwit plexi blad, dan kan je ook langs onder gaan belichten, en heb je een combinatie met de verlichting boven het eten; Zo fotografeer je omzeggens schaduwloos. Ik gebruik daar normaal mijn 100 mm Macrolens voor.

          Werk steeds van statief, werk bijvoorkeur ook in Raw, Gebruik een grijskaart voor je witbalans.


          MVG, Jeff
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

          Comment


          • #6
            Re: kookgerechten - fotografie

            ik heb ooit eens gezien op "afrit 9" dat een mevrouw foto's maakte voor kookboeken en haar recept voor een smakelijk goud-bruin gebakken kip was:
            een rauwe kip insmeren met bruin schoensmeer. het zag er lekker uit

            Comment


            • #7
              Re: kookgerechten - fotografie

              Ik ben ook al een tijdje bezig met het PROBEREN van food fotografie.

              Klik Hier voor enkele voorbeelden. De mooiere versies zijn de laatst toegevoegde.

              SIte is nog in aanbouw dus er komen er zeker nog hééél veel bij.
              Iets vragen wat je niet weet, is je even schamen. Iets niet vragen, zodat je het antwoord nooit weet, is je voor altijd schamen.
              De domste mensen zijn de mensen die denken dat ze alles weten.

              Comment


              • #8
                Re: kookgerechten - fotografie

                Ik vind het toch knap die site van jou.
                Foto's en gerechten zien er goed uit

                Zeker niet stoppen

                Sorry voor de erg late post, maar ik was een beetje aan het rommelen in BD en kwam dit tegen
                Canon 450D

                Comment


                • #9
                  Re: kookgerechten - fotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Daar zou ik nog niet zo zeker van zijn.

                  Laat je niet vangen aan wat je ziet in sommige boeken, wij hebben kennissen in Zuid-Afrika waar de dochter niets anders doet dan gerechten klaarmaken en schikken en bewerken om foto's van te maken, volgens haar zeggen zijn veel van die gerechten niet meer eetbaar na het bewerken, er worden kleurstoffen toegevoegd, sommige producten worden gespoten met antireflecterende stoffen enz.

                  Daar sta je dan, te kwijlen van al die lekker uitziende gerechten die niet te eten zijn.

                  Een filmpje KLIK
                  Toen mijn pa nog zijn fotowinkel had, had hij een goede klant die op semi-professionele basis reclamefotografie voor voedingsproducten deed. Dat was zelfs geen echt voedsel. Grotendeels klei en verf. Vooral bij zaken die uitgegoten worden zoals melk of ketchup.
                  The Knight That Says Ni...kon

                  Comment

                  Working...
                  X