Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Klein diafragma=veel dieptescherpte, MAAR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Klein diafragma=veel dieptescherpte, MAAR

    ik weet dat een klein diafragma (bv. f27) resulteert in een grote scherptediepte.
    en dat een groot diafragma (bv f2.8) resulteert in wazige achtergrond ten opzichte van het object waarop je scherp steld.

    maar nu is mijn vraag in hoevere dit in verband staat met de schuttertijden ?

    als ik mijn camera instel op "AV" (Aperture value) en ik kies een groot diafragma (bv. f2.8) dan word de shuttertijd automatisch korter.
    als ik vervolgens een klein diafragma kies (bv. f27) dan word de shuttertijd langer.

    Ik dacht dus dat je met de "TV" (Time value) mode ook in staat was de scherptediepte hoog te zetten door een lange shuttertijd te selecteren omdat het diafragme samenhangt aan de shuttertijd en andersom.
    Nu is dit voor een groot deel ook wel zo.

    MAAR ....
    Ik was gisteren even aan het experimenteren met mijn externe flits (metz 48) en zag dat je in de "AV" stand de shuttertijd kunt vast zetten op 1/200 (door middel van het menu).
    met dezelfde shuttertijd heb ik 2 foto's gemaakt met diafragma f4.5 en vervolgens f27.
    Nu begrijp ik vervolgens na enkele testfoto's dat de shuttertijd NIKS te maken heeft met de dieptescherpte van de foto.
    De shuttertijd dient enkel om de juiste belichting te verkrijgen en het gewenste "bevries effect" te kunnen bepalen.

    klopt deze stelling ?
    Last edited by Franciskine; 11 oktober 2008, 07:55.
    f'oto's op:www.REKAL.be >> Canon eos 450d, Canon ef-s 18-55mm f3.5-5.6 is, Canon ef 28-105mm f3.5-4.5 2 usm, BG E5 batt clip, Metz 48 af-1

  • #2
    Re: Klein diafragma=veel dieptescherpte, MAAR

    Als je dit gelezen hebt weet je dat je, wat diafragma betreft, helemaal fout zit.
    Last edited by Jos Vanhengel; 11 oktober 2008, 02:57.
    Vriendelijke groet,

    Jos

    Comment


    • #3
      Re: Klein diafragma=veel dieptescherpte, MAAR

      Klopt Jos, ik had even een typ foutje gemaakt. (klein diafragma is een hoge F waarde, dit had ik even door elkaar gehaald)
      Het is ook al laat he,,,,

      De orginele post is veranderd.
      Last edited by Rekal; 11 oktober 2008, 03:37.
      f'oto's op:www.REKAL.be >> Canon eos 450d, Canon ef-s 18-55mm f3.5-5.6 is, Canon ef 28-105mm f3.5-4.5 2 usm, BG E5 batt clip, Metz 48 af-1

      Comment


      • #4
        Re: Klein diafragma=veel dieptescherpte, MAAR

        Je vergeet één van de belangrijkste elementen in deze kwestie, namelijk de sensor.
        Daarvan kan je de gevoeligheid instellen door de ISO-waarde te veranderen. Die ISO-waarde is de schakel tussen diafragma en sluitertijd.

        Kies jij voor "diafragma-voorkeur" dan gaat de software van de camera rekening houdend met de ISO-waarde de sluitertijd bepalen.
        Kies jij voor "sluitertijd-voorkeur" dan gaat de software van de camera rekening houdend met de ISO-waarde het diafragma instellen.
        Vriendelijke groet,

        Jos

        Comment


        • #5
          Re: Klein diafragma=veel dieptescherpte, MAAR

          Verplaatst naar geschikter forum
          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

          Comment


          • #6
            Re: Klein diafragma=veel dieptescherpte, MAAR

            Oorspronkelijk geplaatst door Rekal Bekijk bericht
            ik weet dat een klein diafragma (bv. f27) resulteert in een grote scherptediepte.
            en dat een groot diafragma (bv f2.8) resulteert in wazige achtergrond ten opzichte van het object waarop je scherp steld.

            maar nu is mijn vraag in hoevere dit in verband staat met de schuttertijden ?

            als ik mijn camera instel op "AV" (Aperture value) en ik kies een groot diafragma (bv. f2.8) dan word de shuttertijd automatisch korter.
            als ik vervolgens een klein diafragma kies (bv. f27) dan word de shuttertijd langer.

            Ik dacht dus dat je met de "TV" (Time value) mode ook in staat was de scherptediepte hoog te zetten door een lange shuttertijd te selecteren omdat het diafragme samenhangt aan de shuttertijd en andersom.
            Nu is dit voor een groot deel ook wel zo.

            MAAR ....
            Ik was gisteren even aan het experimenteren met mijn externe flits (metz 48) en zag dat je in de "AV" stand de shuttertijd kunt vast zetten op 1/200 (door middel van het menu).
            met dezelfde shuttertijd heb ik 2 foto's gemaakt met diafragma f4.5 en vervolgens f27.
            Nu begrijp ik vervolgens na enkele testfoto's dat de shuttertijd NIKS te maken heeft met de dieptescherpte van de foto.
            De shuttertijd dient enkel om de juiste belichting te verkrijgen en het gewenste "bevries effect" te kunnen bepalen.

            klopt deze stelling ?
            Sluitertijd en diafragma zullen altijd (bij gelijke ISO instelling) hetzelfde zijn (bij gelijke belichting natuurlijk ) of je nu kiest voor diafragmavoorkeuze of sluitersnelheidsvoorkeuze (voorbeeld kies f5.6 als diafragmavoorkeuze als je belichtingsmeter dan stelt dat je bijvoorbeeld 1/500 sec nodig hebt om een corect belichte foto te krijgen dan zal je als je sluitersnelheid als voorkeuze bij 1/500 sec. ook diafragma f5.6 krijgen). Waarom dan 2 instellingen? Verschillend gebruik bijvoorbeeld bij portret wens je weinig DOF dus kies je best een zo groot mogelijk diafragma (of landschap wens je een grotere DOF dus je kiest een kleiner diafragma), bij snel(ler) bewegende akties kies je best een kleinere sluitersnelheid (sport, spelende kinderen) minder controle over DOF maar aktie bevriezen is hier belangrijker.
            Waar gaat jou vergelijking in de fout wel bij het werken met een flits heb je max. (nu ja minimum) syncronisatietijd bij jou toestel Sony A200 is dat dacht ik 1/160sec. (en met beeldstabilisatie 1/125 sec.) sneller dan dat kun je niet flitsen, (trager kan eventueel wel, maar dan moet je flits/camera dit beheersen en ik weet niet of dit met jou model wel kan). Wat je echter doet door een kleiner of groter diafragma te kiezen als je flitst is de hoeveelheid licht aanpassen die je flits levert. Stel dat je flits bij F22 100% licht moet opbrengen (bij sluitersnelheid 1/200 sec.) dan wordt dit bij F16 50% en bij F11 25% ..... f2.8 1,5% dus stel dat je de camera zou instellen op F11 en de flits op 25% dan zal je camera ook 1/200 instellen als sluitersnelheid. (Want juist belichte foto is de: juiste hoeveelheid licht door de juiste opening voor juiste tijd en door 1 van deze 3 te veranderen zul je ook 1 van de anderen moeten veranderen). Bij flisten heb je dus een derde factor waar je kunt mee spelen wat je bij gewoon omgevingslicht niet hebt namelijk de hoeveelheid licht die je flits levert, hierdoor kun je in bepaalde gevallen dus spelen met zowel diafragma als sluitersnelheid (binnen bepaalde grenzen natuurlijk) en toch nog een correct belichte foto bekomen.

            Comment


            • #7
              Re: Klein diafragma=veel dieptescherpte, MAAR

              ga wel mee met ik.niet, alleen het nut van een F27(diafragma) zie ik niet.
              snap trouwens niet waarom er toestellen zijn waar dit mee kan.
              iemand een idee/uitleg waarneer een F27 nut heeft!!
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Klein diafragma=veel dieptescherpte, MAAR

                beste "ik.niet"

                Het is exact hoe jij het omschrijft dat ik het me voorstelde.
                ik snap dat als je geen flitser gebruikt de shuttertijd vasthangt aan het diafragma en iso waarde.

                om een juist belichte foto te maken heb je 3 dingen nodig.
                een bv. iso 200 (film)
                en dan vervolgens een correcte shuttertijd en correct diafragma.
                deze laatste 2 staan nu altijd in verhouding met elkaar.

                maar als ik nu mijn belichtingsterkte doormiddel van een flits zelf kan bepalen dan heb je natuurlijk wel spel.

                ik kan in princiepe de iso waarde op presies diezelfde manier gebruiken maar dit doe ik liever niet.
                ik gebruik normaal een vaste iso waarde afhankelijk van de belichting.
                iso 100 : zonnetje buiten
                iso 200 : normaal buiten
                iso 400 : binnen tijdens kersfeestje en verjaardag met normaal licht
                iso 800 : in donkere ruimte zoals disco feest of grot wandeling.
                (hoger als iso 800 durf ik niet ivm. beeldruis. ,ik ga hier wel eens mee experimenteren om bv. in theater een drama scene in zw te krijgen met beeldruis)
                weet niet of dit gebruikelijk is, maar zo werk ik momenteel.

                goede uitleg van "ik.niet" en het is me al veel duidelijker.
                dank.
                Last edited by Rekal; 11 oktober 2008, 14:15.
                f'oto's op:www.REKAL.be >> Canon eos 450d, Canon ef-s 18-55mm f3.5-5.6 is, Canon ef 28-105mm f3.5-4.5 2 usm, BG E5 batt clip, Metz 48 af-1

                Comment


                • #9
                  Re: Klein diafragma=veel dieptescherpte, MAAR

                  Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  ga wel mee met ik.niet, alleen het nut van een F27(diafragma) zie ik niet.
                  snap trouwens niet waarom er toestellen zijn waar dit mee kan.
                  iemand een idee/uitleg waarneer een F27 nut heeft!!
                  grt,bouk.
                  Grote scherptediepte bij een groot formaat camera.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Klein diafragma=veel dieptescherpte, MAAR

                    Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    ga wel mee met ik.niet, alleen het nut van een F27(diafragma) zie ik niet.
                    snap trouwens niet waarom er toestellen zijn waar dit mee kan.
                    iemand een idee/uitleg waarneer een F27 nut heeft!!
                    grt,bouk.
                    Er is geen één DSLR waarop je f27 kan instellen, wel een hoop lenzen.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Klein diafragma=veel dieptescherpte, MAAR

                      Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                      Grote scherptediepte bij een groot formaat camera.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Klein diafragma=veel dieptescherpte, MAAR

                        Ik gebruik wel f/64 op m'n Linhof.
                        Of moet ik schrijven... op de lens van m'n Linhof?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Klein diafragma=veel dieptescherpte, MAAR

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          ook mijn reactie, gezien het onderschrift van TS.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: Klein diafragma=veel dieptescherpte, MAAR

                            Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                            Ik gebruik wel f/64 op m'n Linhof.
                            Of moet ik schrijven... op de lens van m'n Linhof?
                            Lijkt me toch een unieke lens lens als je bij als je bij f/64 een groot diafragma krijgt.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Klein diafragma=veel dieptescherpte, MAAR

                              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                              Lijkt me toch een unieke lens lens als je bij als je bij f/64 een groot diafragma krijgt.
                              Dat lijkt mij ook een unieke lens.... de scherptediepte is natuurlijk wel groot!!
                              En dat schreef ik ook.

                              Comment

                              Working...
                              X