Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

kerktoren bij nacht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • kerktoren bij nacht

    Hallo allemaal,

    Ik loop al jaren, als ik mijn hond uitlaat, langs een bepaald punt van waaruit je de kerktoren in de verte bij nacht heel mooi verlicht ziet. Nu ben ik sinds gisteren de gelukkige bezitter van een Panasonic DMC-FZ20 en kan ik eindelijk die foto schieten (denk ik) die al heel lang in mijn gedachten zit. Alleen, ik ben op dit gebied nog een echte beginner. Hoe kan/moet ik mijn camera instellen om een zo mooi/scherp mogelijke foto te krijgen?

    Diafragma F2.8-F8.0
    sluitertijd 1/2000 - 8
    ISO 80-400
    Ik heb een statief

    Groetjes Marion

  • #2
    Re: kerktoren bij nacht

    Hoi Marion, ik zou beginnen met het kleinste diafragma (in jouw geval dus 8.0) en dan met sluitertijden wat spelen, begin met bijv. 3 sec. en verhoog dat dan telkens met bijv. 1 sec. later kun je in de Exif toch zien wat voor instellingen je bij de meest geslaagde plaat gebruikt hebt. (het is digitaal, dus het kost geen cent meer om meerdere platen te maken)
    Je moet natuurlijk wel werken met een statief, en zelf gebruik ik dan ook nog de zelfontspanner om elke kans op beweging te voorkomen.Het is aan te raden om eens te proberen die platen te maken als het nog niet pikdonker is zodat je toch nog iets blauw in de lucht krijgt.
    Succes ermee en laat je wel ff het resultaat hier zien.

    Groeten, Jan.
    Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
    Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

    Comment


    • #3
      Re: kerktoren bij nacht

      Zet je camera zeker niet op de automatische iso-keuze, want dan krijg je enorm veel ruis.
      Kies voor iso 100 (of de laagst mogelijke waarde), en het diafragma moet niet echt zover dicht bij een compact toestel, want je zal altijd genoeg scherptediepte krijgen. Als je sterretjes wil maken van de lichtpunten, kies dan wel voor het kleinst mogelijke diafragma (= grootste getal).
      Zet je camera op een statief, en gebruik de zelfontspanner (timer) zodat je de camera niet aanraakt tijdens het maken van de foto.

      Controleer wat de langst mogelijke sluitertijd is, want als je het diafragma bij sommige compacte toestellen te ver dichtdraait, dan maak je daardoor te donkere foto's.
      (De sluitertijd wordt langer als je het diafragma verder dichtdraait, omdat er dan minder licht op de sensor valt.)
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: kerktoren bij nacht

        Alvast bedankt voor jullie antwoorden. Nog een vraagje ivm de belichting. Heeft het zin om het histogram te gebruiken?

        Groetjes Marion

        Comment


        • #5
          Re: kerktoren bij nacht

          Je bedoeld zoiets neem ik aan.
          Ik ben ook gewoon wat gaan experimenteren, en ben erachter gekomen dat de sluitertijd wel een belangrijke rol speelt.
          Ik zou zeggen gewoon wat proberen en statief is noodzakelijk.

          Gr S

          Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

          Comment


          • #6
            Re: kerktoren bij nacht

            Da's een mooie foto van de Astense kerk Kees.
            Kom jij uit Asten?
            Ik kom uit Lierop en ben bij de fotoclub in Asten.

            Antwoord op de vraag....
            Statief gebruiken.
            Iso waarde zo laag mogelijk houden.
            Licht meten op het lichtste punt.
            plusminus1/2 stop overbelichten of later in PS de te donkere delen iets ophalen.
            Olympus E-3 + Zuiko Digital 14-54 f2.8-3.5 + Zuiko 50-200 SWD f2.8-3.5 + Zuiko 50 macro + Zuiko 7-14 f4.0
            http://petermaas.blogspot.com/

            Comment

            Working...
            X