Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

iso

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • iso

    Ben een noobje in het fotograferen maar had wel een belangrijke vraag.

    Wanneer weet je welke iso je het best instelt? diafragma heb ik al door maar iso is steeds een pure gok en is niet echt de bedoeling

    bedankt alvast
    Nikon d5100 :: 18-105mm ::

  • #2
    Re: iso

    Dat hangt van de belichting omstandig heden af. iso is namelijk de lichtgevoeligheid van je sensor. Dus hoe hoger hoe minder licht nodig voor de foto maar ook hoe meer ruis. Je kunt dus het best je iso zo laag mogelijk houden om ruis te vermijden, dit wil zeggen iso op 100 of 200 hangt van toesel af. En pas als je ziet dat je voor het gekozen diafragma en brandpuntafstand niet genoeg licht hebt, dan pas verhoog je je iso.

    Comment


    • #3
      Re: iso

      Je verhoogd je iso op het moment dat je bij het door jouw gekozen diafragma, niet meer de door de lens verlangde sluitertijd kan halen(1/[1,5]*f). Op een statief laat je de iso gewoon op de laagste stand en neem je een lange sluitertijd(niet bij actie fotografie natuurlijk).
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: iso

        Oorspronkelijk geplaatst door SteveKe86 Bekijk bericht
        Ben een noobje in het fotograferen maar had wel een belangrijke vraag.

        Wanneer weet je welke iso je het best instelt? diafragma heb ik al door maar iso is steeds een pure gok en is niet echt de bedoeling

        bedankt alvast
        Ik zie dat je met Nikon werkt D3000 ken ik eigenlijk niet zo goed, maar de meeste DSLR's van dit merk hebben een Auto-ISO functie
        Stel deze in op ISO 100-200 ngl met als bovengrens de max. ISO die voor jou aanvaardbaar is (bvb 1600) en kies ook je sluitersnelheidlimiet
        Canikon 40D - D200, D300

        Comment

        Working...
        X