Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

instellingen voetbalfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • instellingen voetbalfotografie

    Waarschijnlijk al een tig keren behandeld onderwerp, maar heel kort : ik fotografeer voetbalpartijen wekelijks met een Nikon D7100 met volgende instellingen : iso zo laag mogelijk (niet op automatisch), shutter op 1/2000 (daarrond), f 4 of 4.5 en gebruik een nikon 70-200 VRII (staat op vr active doorheen wedstrijd). Verder stel ik toestel in op Ch (5-tal beelden / seconde).
    Mijn vraag gaat echter over de scherpstellingsmodule en dewelke ik best gebruik? Nu focus ik quasi continu (ontspanknop half inhoudend bij elke beweging) en het valt me op dat er vaak onscherpe beelden bijzitten. Net zo veel scherpe overigens, maar ik vermoed toch iets fout te doen mbt scherpstellingmodus.
    Hoe stel ik die best in? Nu is scherpstelling ingesteld op 1 punt (kleine puntje, midden in zoeker...).
    Ander toestel is D800 maar je zit daar met geen cropfactor (handig nu op 7100) en frames/seconde ligt lager.
    Ik weet dat een D500 veel sneller is in beelden/sec, maar de aankoop van nog een toestel gaat de gemoederen doen oplaaien hier in huis...., dus geen optie.
    Iemand met nodige ervaring die me in simpele stappen een betere configuratie kan diets doen voor dit toestel?

    Ben geen 'pro' en mensen die ik ken en met fotografie bezig zijn, maken helaas landschappen, portretten...
    Bedankt alvast.

  • #2
    Re: instellingen voetbalfotografie

    Af op continue focus zetten en dan 3D tracking gebruiken.
    Handig is ook om back button focus te gebruiken.
    Op deze manier stel je scherp en de af volgt het onderwerp, zolang je in het kader blijft natuurlijk.
    Door de backbutton focus te gebruiken kan je met je duim continue scherp blijven stellen door deze ingedrukt te houden en wanneer je wenst klik je gewoon op de shutter.
    Groetjes,
    Dominic

    Comment


    • #3
      Re: instellingen voetbalfotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
      .... Handig is ook om back button focus te gebruiken.
      Op deze manier stel je scherp en de af volgt het onderwerp, zolang je in het kader blijft natuurlijk.
      Door de backbutton focus te gebruiken kan je met je duim continue scherp blijven stellen door deze ingedrukt te houden en wanneer je wenst klik je gewoon op de shutter.
      De ontspanknop doet toch net hetzelfde

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #4
        Re: instellingen voetbalfotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
        De ontspanknop doet toch net hetzelfde

        grts
        Sieg
        Niet helemaal.

        Wanneer je continue focus gebruikt moet je dus de shutter halfweg blijven indrukken. Wanneer je doordrukt neem je een foto, maar dan moet je weer opnieuw gaan focussen door half te gaan indrukken.
        Bij back button focus, blijf je gewoon continue focussen terwijl je fotos neemt en je moet niet herfocussen want je hebt die knop nooit losgelaten met je duim. Tijdswinst en veel minder kans op missers. Bij mij toch.

        Ik heb dat een aantal maanden geleden geprobeerd en ben nooit terug gegaan naar de shutterknop om te focussen.

        Ook voor objecten die niet bewegen, bvb landschappen of zelfde wat, gebruik ik continue focus en backbutton. Met de duim focussen, loslaten, herkadreren en foto nemen.
        Ik moet nu bijna niet meer switchen tussen de verschillende mogelijk heden van focussen.
        Groetjes,
        Dominic

        Comment


        • #5
          Re: instellingen voetbalfotografie

          OK, valt zeker es uit te proberen aangezien ik nu teveel afval heb, al zal ik moeten 'oefenen' met backbutton die ik momenteel niet gebruik....Had gelezen (tig lectuur overigens :-) ) dat 3D-tracking ook niet altijd evident is maar niet geschoten is altijd mis he

          Comment


          • #6
            Re: instellingen voetbalfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
            Niet helemaal.

            Wanneer je continue focus gebruikt moet je dus de shutter halfweg blijven indrukken. Wanneer je doordrukt neem je een foto, maar dan moet je weer opnieuw gaan focussen door half te gaan indrukken.
            Bij back button focus, blijf je gewoon continue focussen terwijl je fotos neemt en je moet niet herfocussen want je hebt die knop nooit losgelaten met je duim. Tijdswinst en veel minder kans op missers. Bij mij toch.

            Ik heb dat een aantal maanden geleden geprobeerd en ben nooit terug gegaan naar de shutterknop om te focussen.

            Ook voor objecten die niet bewegen, bvb landschappen of zelfde wat, gebruik ik continue focus en backbutton. Met de duim focussen, loslaten, herkadreren en foto nemen.
            Ik moet nu bijna niet meer switchen tussen de verschillende mogelijk heden van focussen.
            Mja Dominic,
            Nu klopt je uitleg wel maar zoals je het eerst geschreven had was dit net hetzelfde ;-)

            Zelf gebruik ik steeds de shutterknop, focus is bij mij snel genoeg om te blijven focussen.
            Zal ook wel afhankelijk zijn van het toestel.
            Met m'n 1Dx Mark I heb ik dat eens een tijdje geprobeerd, back button focus, en eigenlijk merkte ik geen verschil in het aantal keepers.
            Wat het herkadreren betreft, ik heb een knop toegewezen waarmee ik de focus vasthoud op een bepaald punt.

            Maar in ieder geval voor TS zal dat mss wel een verschil uitmaken, alhoewel ik eerder denk dat het een kwestie van oefenen en oefenen is.
            Toch begrijp ik het echter niet zo goed, aangezien hij toch wekelijks met dit genre van fotografie bezig is, dan moet er toch wel progressie zijn.
            Indien dat niet het geval is dan doet hij toch totaal iets verkeerd


            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Re: instellingen voetbalfotografie

              Ik gebruik die back button nooit.Heb het geprobeerd,maar ik verloor grip om mijn body.
              Het gaat weliswaar over twee oudere Canon's 1D en 5D.
              De knoop staat te ver opzij,en je moet je duim verplaatsen,uit de gleuf waar hij moet in rusten.Ergonomisch dus niet goed.
              Bij mijn 70d is dit euvel opgelost.De knop staat in de gleuf op de achterkant,niet meer opzij van die gleuf.Op andere toestellen is dit nu ook zo.Maar om uniform te blijven gebruik ik dit niet.
              Bij jouw Nikons is dat geen probleem.
              Zondag heb ik even een autoslalom bezocht,en ik moet zeggen dat mijn oudje op hs,8 bld/sec,slechts 2 opnames out focus gaf op ............Lenzen Canon:24-70 2.8 en 70-200 2.8
              Blijkbaar werkt dus bij HS ook nog de continue AF,gekoppeld aan de ontspanknop,goed.
              De snelheid is niet zo hoog,max 50 km/h,maar de afstand tot de auto is klein 2-4 m,door de poortjes snel wisselende afstanden,opzij,front etc.
              Bij rally zou ik die HS ook nog eens gebruiken,maar daar is de min afstand 10m (om veiligheidsreden) en zelfs meer,snelheid is veel hoger,maar een veel stabieler traject.
              Meestal gebruik ik geen HS.
              Voetbal heb ik nooit gefotografeerd,wel een aantal jaren gedaan.
              Hoe ik werk:AF op centraal af-punt,spotmeting,Tv als voorkeur,soms eens Av,continu AF;Onderwerp vangen in centrum en volgen,shutter half induwen,AF en IS even werk laten doen,en tsjack.Eventueel wat mee zwaaien.Iso naargelang omstandigheden.Belichting in het oog houden, vooraf enkele proefopnames om alles te checken.
              Wat altijd handig is,een beetje van de sport te kennen,zodat je kunt voorspellen wat er gaat gebeuren.
              Vergeet ook niet dat bij continu AF,je kunt afdrukken,ook als je onderwerp out focus is.(Althans bij Canon is dit zo).
              Maar ik kan mij voorstellen dat sommigen wel voordeel doen met back button focus.(lange shutter lag ??)
              NB:een monopod gebruik ik ook niet.Te weinig bewegingsruimte.Voor atletiek misschien nuttig,of voor zaken die altijd op de zelfde plaats gebeuren.Heb er één liggen,maar voor actie waar wat beweging inzit,niet.
              Last edited by demuro; 28 september 2017, 13:30.

              Comment


              • #8
                Re: instellingen voetbalfotografie

                Bedankt voor de tips. De 3-d levert teveel afval, aangezien vaak diverse spelers voor en door mekaar lopen. Hij geraakt de kluts kwijt :-). Ben teruggegaan naar vertrouwde instelllingen zoals hierboven al aangegeven....De afval in beelden zal niet abnormaal zijn, of mogelijks verwacht ik almaar 'meer' doorheen de tijd (een mens geraakt aan 'goed' en 'beter' snel gewoon :-) ). Toch bedankt voor de uitleg en de hints, vond ze zeker de moeite waard.

                Comment

                Working...
                X