Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ijsvogel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ijsvogel

    Hallo,

    Ik heb me net een Tamron 200_500 aangeschaft en al wat geoefend...

    1 van de reden dat ik deze lens heb aangekocht is het willen fotograferen van een ijsvogel.

    Mijn probleem is dat ik er tot op heden nog nooit 1 heb gezien. Blijkbaar komen ze wel voor in ons Belgenland, want het regent foto's van de blauwe vogeltjes hier op het Forum.
    Vandaar de vraag of iemand mij op sleeptouw wil nemen naar een plekje waar jullie weten dat deze diertjes graag komen

    Super hartelijk dank op voorhand aan iedereen die mij helpt mijn doel te bereiken!

    Cheers

  • #2
    Re: Ijsvogel

    hoi,

    je had mss beter gewacht tot je een ijsvogel had gezien,en dan de gepaste lens aan gekocht?!
    ik heb er al verschillende gezien,wel vorig jaar,en allemaal toen ik geen camera bijhad omdat ik met m'n andere hobby bezig was!(vissen)
    was een koppeltje,en kwamen de kleine visjes uit de vijver vangen!
    dit jaar heb ik ze niet meer gezien,mss met de strenge winter oid?
    maar in ieder geval kan je ze zien rondom vijvers en poelen waar ze voeden!
    succes ermee!
    grts; M

    Comment


    • #3
      Re: Ijsvogel

      er zijn er inderdaad nogal veel gesneuveld deze winter.

      Ik heb er dit jaar nog maar 2 gezien terwijl ik al een keer of 10 op een plek geweest ben waar ik vorig jaar bijna altijd wel eentje zag (behalve dan toen ik mijn camera bij had) en die 2 waren dan nog op andere plekken.


      1 van de 2 heb ik gezien aan een grachtje vlakbij Hazewinkel (Bloso domein in Willebroek). Of je daar zonder kajak kan komen weet ik wel niet. Langs de oevers is het in elk geval niet overal even aangenaam om te lopen (dorens, netels,...)

      IJsvogels zitten meestal op rustige plekken met ondiep en relatief helder water. Zorg er bij het fotograferen zeker voor dat je de diertjes niet stoort, maar ook de rest van de omgeving zo weinig mogelijk beschadigd!

      misschien ook eens gaan kijken op een forum voor natuurfotografie? (heb niet meteen een link, maar kan niet moeilijk zijn via google)
      hoe meer f**k hoe meer vreugd

      **=ol

      Comment


      • #4
        Re: Ijsvogel

        Ik wil je wel een ijsvogel laten zien
        Maar niet in Berendrecht
        Je weet toch waar je aan begint. Ik heb vandaag 100beelden gemaakt van een ijsvogel. Zaterdag op de zelfde plaats NUL. Garanties zijn er niet
        Je moet een beetje geluk hebben. Natuur fotografie is ook geduld hebben.

        Johan

        Comment


        • #5
          Re: Ijsvogel

          Ik weet plaats in west vlaanderen waar je zeker de ijsvogel een paar keer te zien zal krijgen maar dan moet je natuurlijk wel tot hier komen want anders weet ik niet waar je ze nog kan vinden.
          nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

          Comment


          • #6
            Re: Ijsvogel

            Oorspronkelijk geplaatst door dres Bekijk bericht
            Hallo,

            Ik heb me net een Tamron 200_500 aangeschaft en al wat geoefend...

            1 van de reden dat ik deze lens heb aangekocht is het willen fotograferen van een ijsvogel.

            Mijn probleem is dat ik er tot op heden nog nooit 1 heb gezien. Blijkbaar komen ze wel voor in ons Belgenland, want het regent foto's van de blauwe vogeltjes hier op het Forum.
            Vandaar de vraag of iemand mij op sleeptouw wil nemen naar een plekje waar jullie weten dat deze diertjes graag komen

            Super hartelijk dank op voorhand aan iedereen die mij helpt mijn doel te bereiken!

            Cheers
            Van welke regio bent U?

            Comment


            • #7
              Re: Ijsvogel

              Over dres

              Woonplaats
              Berendrecht
              Camera Type
              Sony
              BD Lidnummer
              BD
              Dat is de omgeving van Antwerpen als ik het goed heb
              hoe meer f**k hoe meer vreugd

              **=ol

              Comment


              • #8
                Re: Ijsvogel

                Dag Dres,

                Je hebt een zenuw geraakt!
                De ijsvogel is zowat mijn lievelingsvogeltje maar ik besef al te goed dat het fotograferen ervan enkel zal lukken met veel tijd, boterhammen, een schuilhut en minimaal een 300mm lens (heb nog kort geleden op Pbase.com foto's gezien met een 300mm dus het kàn).
                Zelf ben ik van het Gentse en bij mijn zoektocht heb ik geleerd dat het vogeltje in gans het land komt. Voor het Gentse is het vogeltje gelokaliseerd in Evergem en wat verder in Wachtebeke langs de wateren.
                Ondanks mijn (vurig) streven om zelf eens zo'n exemplaar te kunnen vastleggen vrees ik dat het voor mij pas zal lukken bij de pensioengerechtigde leeftijd, wanneer er (hopelijk) wat meer tijd is en ik kan "vissen" naar een vogeltje.
                Wordt in ieder geval vervolgd.
                Veel succes aan uw kant,

                Alain,

                Comment


                • #9
                  Re: Ijsvogel

                  Ik woon inderdaad "in" Antwerpen, tegen de grens met NL.

                  Intussen heb ik al wat bookes gegeten in een koude hut..
                  Johan (zie hierboven) heeft me mee op sleeptouw genomen.
                  Een boeiende dag: vechtende roofvogels, gewone reigers, zilverreiger,...én 1 ijsvogel die wel heel ver weg bleef. Nauwelijks met het blote oog waarneembaar op die afstand, een geluk dat het flashy diertjes zijn...
                  Resultaat: een paar foto's met een blauw stipje, die eens op 100% bekeken bewijs leveren dat ik er heb gezien. Een echte foto kan ik het niet noemen. Maar wel een super ervaring om hem te zien duiken en een visje dood te zien slaan.

                  Thx voor alle aanbiedingen!
                  De kracht van het forum is toch mooi...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ijsvogel

                    hoi allemaal,

                    ik weet in het totaal een 6-tal kopples zitten

                    2 koppeltjes in "de beemden" (landen)
                    2 koppeltjes in de weteringen (lommel aan de fosé)
                    1 kopppel op "het vinne" (zoutleeuw)
                    1 koppel op het kanaaltje (een vertakking van het kanaal bocholt herentals ter hoogte van lommel kolonie)
                    een pessimist is een optimist met ervaring.
                    Pentax K-5 en een beetje glas (door gegeven aan mijn dochter Lien)
                    Pentax k-3II en nog meer glas

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ijsvogel

                      Waarnemingen.be wil iedereen in staat stellen om waarnemingen op te slaan en te delen, om zo de kennis van de natuur te vergroten.


                      Hier kun je een hele hoop meldingen terugvinden over het hele land.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ijsvogel

                        Oorspronkelijk geplaatst door ducaudi Bekijk bericht
                        Ik weet plaats in west vlaanderen waar je zeker de ijsvogel een paar keer te zien zal krijgen maar dan moet je natuurlijk wel tot hier komen want anders weet ik niet waar je ze nog kan vinden.
                        Ducaudi, kan je wat concreter zijn aub ?

                        Ik ben van W-VL.

                        Tx.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ijsvogel

                          Oorspronkelijk geplaatst door pvz Bekijk bericht
                          Ducaudi, kan je wat concreter zijn aub ?

                          Ik ben van W-VL.

                          Tx.
                          Idem ... Hier ben ik ook wel erg benieuwd naar! Nog nooit zag ik een ijsvogel

                          Groetjes
                          Wyffels

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ijsvogel

                            Dit is wel een erg oud topic dat terug wordt bovengehaald.

                            Ik denk dat men zich in eerste instantie beter eens verdiept in de ijsvogel. Daarmee bedoel ik: doe eens wat opzoekingswerk naar dat beestje, dan kom je te weten wat dat beestje nodig heeft, en hoe zijn habitat eruit ziet, in welk soort omgeving hij dus voorkomt. Als je dat weet kan je makkelijk zèlf op zoek naar een plaats bij je in de buurt waar je kans hebt een ijsvogel te zullen zien.
                            Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ijsvogel

                              Af en toe zie je ze in 't Leuvense in de buurt van de abdij van't park, en in het overstromingsgebied rond Neerrijse in de buurt van het kasteel.

                              Er zit op dyxum.com iemand met de nickname IJsvogel - bekijk die foto's eens, en leer uit de beschrijvingen.

                              Comment

                              Working...
                              X