Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp gevraagd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hulp gevraagd

    hey iedereen,
    Ik ben een enorme sportfan. Ik rij zelf paard en speel voetbal. Ik heb nu voor m'n feestdagen een camera gekregen: een Nikon D40 met een lens van 18-55m. Ik ben een absolute leek wat betreft digitale fotografie en ik vroeg me af of jullie een aantal tips hadden wat betreft sportfotografie (of andere foto's met beweging). Als onze paarden lopen of springen en ik probeer hen te fotograferen, gaat het altijd mis. Als ik het op de automatische stand doe, trekt hij ofwel voor ofwel na de sprong, maar nooit op het moment dat ik wil. Als ik hem op de sportstand zet, zijn de foto's altijd enorm bewogen en onscherp. Kunnen jullie me verder helpen? Als ik dit bericht niet onder het juiste onderwerp heb geplaatst, sorry dan.

    Groetjes, Judith

  • #2
    Re: Hulp gevraagd

    Binnen- of buitenbak?
    Binnen is een lichtsterker objectief aan te bevelen.
    Te laat heeft volgens mij met de focussnelheid te maken.
    Vooraf focussen op de plaats waar het paard gaat lopen kan helpen.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Hulp gevraagd

      Owv het huidige weer binnenbak, vanaf februari ofzo hopelijk weer buiten....
      hoe hoog moet de focussnelheid dan zijn?
      en op welke stand van mn camera trek ik ze dan best?

      Comment


      • #4
        Re: Hulp gevraagd

        ik zou fotograferen op de "sluitertijdvoorkeuze - stand" ("A" stand)dan kan jij je diafragma zo groot mogelijk open zetten en berekend de camera zelf een sluitersnelheid. Mocht je sluitersnelheid nog niet snel genoeg zijn (voor springende paarden zou ik niet onder 1/100 gaan) moet je je ISO waarde verhogen (met meer ruis als gevolg) stel MANUEEL scherp daar waar je je foto wil maken (door vb op de springbalk zelf scherp te stellen of een keer het paard laten springen om scherp te stellen en dan de tweede keer de foto maken)
        dat lijkt me een goed begin. Van waar ben je ergens? paarden zijn altijd mooie onderwerpen.
        Groetjes,

        Tom
        De gustibus et coloribus non est disputandum
        Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

        Comment


        • #5
          Re: Hulp gevraagd

          Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
          ik zou fotograferen op de "sluitertijdvoorkeuze - stand" ("A" stand)dan kan jij je diafragma zo groot mogelijk open zetten en berekend de camera zelf een sluitersnelheid.
          Je haald (sic) wat door elk aar.

          Comment


          • #6
            Re: Hulp gevraagd

            Oorspronkelijk geplaatst door kwebbeleendje Bekijk bericht
            Owv het huidige weer binnenbak, vanaf februari ofzo hopelijk weer buiten....
            hoe hoog moet de focussnelheid dan zijn?
            en op welke stand van mn camera trek ik ze dan best?
            Volgens mij best op Auto zonder flash (die op de camera gaat zeker niet ver genoeg en kan misschien de paarden doen schrikken), heeft grootste kans op slagen denk ik.

            Als je toch zelf wil instellen, maakt niet uit of je nu voor groot diafragma gaat op de A-stand of snelle sluitertijd in de S-stand als je vooral je Iso waarde maar hoog zet, doe gerust naar 800 ofzo. Is een waarde waar ikzelf meestal nog goed met de ruis kan leven en die nog redelijk weg te werken is met lichte correcties op de computer.

            Verder, veel proberen
            Succes
            Fotografie = (kunst x wetenschap) + ervaring

            Comment


            • #7
              Re: Hulp gevraagd

              Citaat:
              Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
              ik zou fotograferen op de "sluitertijdvoorkeuze - stand" ("A" stand)dan kan jij je diafragma zo groot mogelijk open zetten en berekend de camera zelf een sluitersnelheid.
              antw van Leonidas: Je haalt (sic) wat door elkaar.

              oeps,

              idd je gebruikt natuurlijk DIAFRAGMAVOORKEUZE was precies niet goed wakker...

              Kwebbeleendje, intussen wat meer succes?
              De gustibus et coloribus non est disputandum
              Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

              Comment


              • #8
                Re: Hulp gevraagd

                Als je je toestel nog maar pas hebt zou ik in de sportstand blijven proberen. Maar je moet wel met de camera de beweging van het paard volgen , zo staat het paard er scherp op en is de achtergrond wazig waardoor de beweging nog meer tot uiting komt. Probeer te fotograferen op een bewolkte dag waar toch veel licht is. Veel oefenen! Succes !

                Comment

                Working...
                X