Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoe invulflitsen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hoe invulflitsen?

    Als je 'publiek' op een festival of party wilt fotograferen is het vaak zooo donker, dat (met iso 800 of 1600) als je kiest voor bv:

    -Tv voorkeur: een sluitertijd van 1/30 het diafragma zelfs op 1.4 te donker is en staat te pinken
    -Av voorkeur: als je kiest voor bv diafragma 1.8 zelfs dan nog het toestel zegt een sluitertijd van 1/2'' te nemen, veel te lang voor dansende mensen.

    Wat je ook kiest, toestel pinkt steeds omdat het te donker is.

    Oplossing: invulflitsen.

    Vraag 1: in zulke extreme omstandigheden met wisselende belichting, en je absoluut de kleuren van de spots wilt behouden, hoe doe je dat? Ik heb vaak voor dat op 1/30 met f 1.4 en flits 2 stops onderbelicht ik nog soms de kleuren wegflits. Tja, gewoon flitsen is niet moeilijk, maar de achtergrond kleurbehouden. Ik zie sommige partyfoto's/concertfoto's verschijnen met 1/60 op f 4 en zo. Dan moet er toch nog behoorlijk licht zijn! Hoe dus invulflitsen in zulke omstandigheden zonder veel tijd te hbb vanalles uit te proberen, zetten jullie op 'M', of ...? Want als je kiest voor M, Tv of Av houdt die geen rekening met de externe flitser.

    Vraag 2: zelfs met externe flitser (580ex) is het nog vaak moeilijk voor het toestel om scherp te stellen gezien de donkerte. Dit toont hoe donker het dan is. Wat kan je hieraan doen? Stel je bent met groep mensen buiten en het is heeeel donker. Ze vragen een foto te nemen, en je krijgt het gewoon niet (goed) scherp gesteld, zelfs met prime. Wat doen jullie?

    (gear: canon 20D, 50 f1.4)
    Thx,
    Y.

  • #2
    Re: hoe invulflitsen?

    toestel op manueel, sluitertijd en diafragma kiezen, flits op manueel en de gewenste flitssterkte kiezen.

    beetje zoeken maar 1/1 zal veel te veel zijn.

    bij F/4, 1/60ste mss flitsen op 1/32 of 1/16 ?
    foto als spiegel of als venster?

    Comment


    • #3
      Re: hoe invulflitsen?

      20d? zet dan eens op H-ISO -> 3200...
      Heb er ook een deel zo geschoten omdat te donker was en
      (oppassen voor rode spots!!! -> Ruis..., en zelfs zo moeilijk dat neatimage er last van heeft)
      Beter 1 foto dan geen hé...
      -=- Light is the key...

      Comment

      Working...
      X