Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe beginnen aan kerstfoto's?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe beginnen aan kerstfoto's?

    Ik vind het een beetje raar dat ik geen topic kon vinden wat de vraag die ik heb al besproken heeft.
    Daarom mijn excuus bij voorbaat indien dit al eens besproken is.

    Ik zou dit jaar eens graag zelf kerstkaartjes maken, waar uiteraard ook zelfgemaakte foto's zouden moeten opkomen...
    Hoe begin ik hier echter aan?
    Ik zou graag iets met mijn 3 honden doen, naast elkaar met een kerstboom erbij ofzoiets.

    Ik heb echter nog nooit in een studio gewerkt en zou dus graag wat tips hebben ivm hoe je een goed decor hiervoor opbouwd?

    Zelf had ik gedacht aan zo'n rood fleece-deken ergens gaan halen en dat omhoog te hangen, misschien nog een deken op de grond ook met wat kerst-atributen erbij...
    Is dat de goede richting in? of gaat dat dik tegenvallen??

    De bedoeling is ook om het zo goedkoop mogelijk te houden, dus een achtergrondsysteem oid hoop ik niet te moeten gebruiken.

    De belichting is ook een probleem:
    Mijn honden kunnen niet zo goed stilzitten dus zal ik waarschijnlijk met flits moeten werken.
    Ik heb een D80 en SB-600 en kan dus de flits van ergens anders draadloos aansturen (alhoewel ik dan natuurlijk de ingebouwde flitser moet gebruiken).
    Hoe kan ik het best tewerk gaan om met flitslicht de sfeer van de kersterlichting zo goed mogelijk te behouden?

    Alvast bedankt voor alle tips!!

    Edit:
    Heb trouwens ook een lumiquest softbox en zo'n omnibounce kapje voor op mijn flitser, indien deze misschien van pas kunnen komen...
    Last edited by vyruz; 24 november 2008, 09:05.
    Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
    Foto-Alex

  • #2
    Re: Hoe beginnen aan kerstfoto's?

    Niemand???

    Komaan he, er zitten er hier toch nog die hun eigen kerstkaartjes maken zeker?

    Vertel gewoon hoe je dit zelf aanpakt en ik zal al een stuk geholpen zijn.
    Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
    Foto-Alex

    Comment


    • #3
      Re: Hoe beginnen aan kerstfoto's?

      Gebruik even de zoekfunctie met trefwoord "kerstkaart", en je komt al een heel eind... zowel voor aanpak als voor voorbeeldjes...
      BD0910BE

      Comment


      • #4
        Re: Hoe beginnen aan kerstfoto's?

        Eerst zoek ik uit al mijn foto's de beste beelden (die bij elkaar passen) die ik kan gebruiken.
        Natuurlijk kan je de beelden ook speciaal voor dit kaartje schieten en dan denk ik bij het gebruik van dieren,
        geen geposeerde foto's te maken, maar echt vrije foto's, samen met de honden op stap bvb.
        Dan ga ik via fotoshop deze beelden bij elkaar brengen.

        Zal mijn kaartje posten als het klaar is.

        groeten,

        Tech8
        Last edited by Tech8; 25 november 2008, 12:42.
        www.hellinckx-foto.be
        Facebook

        Comment


        • #5
          Re: Hoe beginnen aan kerstfoto's?

          Zet je kerstboom buiten (tussen sparren bv) dan heb je geen probleem met bewegende modellen (m/v) en flitsers. Met een on camera flash zal je resultaat sowieso maar matig zijn (tip : geen grap: maak je kerstfoto's in de zomer !)

          -m-
          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

          Comment


          • #6
            Re: Hoe beginnen aan kerstfoto's?

            http://forum.belgiumdigital.com/f72/...ht-238607.html

            Deze heb ik gemaakt voor het jaareinde. Wel studio, maar thuis een decor bouwen en door de flits los van de camera te gebruiken kom je al een eind.

            Nadien worden de foto's met fotoshop in een colage op een kaartje van 10x21.5 gezet en voorzien van een tekst.

            Ik zal de ontwerpjes ook eens posten.


            Suc6!
            I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

            Comment


            • #7
              Re: Hoe beginnen aan kerstfoto's?

              Hallo,

              Zoek eens onder lessen psp daar vind je genoeg ideeen met een zeer goeie uitleg erbij

              zelf gemaakt kaart met aparte tubes en de sneeuw ook gemaakt met filter
              Nikon D4 / Nikon /Nikon D300 /Nikon 80 - 200 AFS 2.8
              Nikon / nikon 300 2.8 afs /nikon 24 -120 vr 4/ nikon 200 - 500 vr 5.6 / Flitser / SB600

              Comment


              • #8
                Re: Hoe beginnen aan kerstfoto's?

                Vyruz, enkele ontwerpjes:







                Werkwijze:

                Open een PS document in de groote dat je de kaartjes wilt.

                Open de foto's, selecteer het gedeelte dat je wilt gebruiken en "sleep" dit naar je kaartje.

                Via Edit - Tranform kan je de grootte nog aanpassen.

                Doe dit voor alle foto's

                Tekst toevoegen en klaar is kees.

                Have fun met het maken van de foto's!!
                Suc6 met de PS ontwerpjes.
                I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe beginnen aan kerstfoto's?

                  @Kpas,
                  Prachtige kaartjes, alvast bedankt
                  Ik had echter eerder gehoopt op een paar tips ivm het nemen van de foto's.
                  De kaartjes zelf maken in photoshop dat lukt nog wel.
                  Maar ik heb tips nodig ivm het opstellen van de flits, hoe wat en waar te belichten, etc.

                  Heb gisteren een probeersel gedaan maar ben er niet echt tevreden over, zal het vanavond eens posten...
                  Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
                  Foto-Alex

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe beginnen aan kerstfoto's?

                    Decor bouwen is naar je eigen zin en creativiteit.

                    Wat betreft de opstelling van de flitsers: ik heb niets spannends of creatief gedaan.
                    Eén flits aan de linkerkant en eentje rechts. Dit was studio, dus ik had de luxe van grote softboxen en paraplu's.

                    Werk je thuis met de reportageflitsers? Heb je een paraplu of softbox?
                    Indien geen plu of softbox hebt, dan kan je bouncen tegen een muur of witte plaat.

                    Let op het volgende:
                    Hoe dichter de lichtbron bij het onderwerp, hoe beter het onderwerp is uitgelicht (en hoe softer). Maar, hoe verder je onderwerp verwijderd is van de achtergrond (t.o.v. de afstand tussen flits en onderwerp) hoe donkerder die achtergrond zal worden.
                    Wil je de achtergrond licht, dan zal je de afstand van je onderwerp t.o.v de achtergrond klein moeten zijn dan die van het onderwerp t.o.v de lichtbron(nen). Nadeel, je hebt meer power nodig, en de lichtbron wordt kleiner t.o.v het onderwerp. ’t Zal dus experimenteren zijn.

                    Werk met camera en flits in manueel. Met TTL kan elke foto anders belicht worden, maar je hebt er minimaal tot geen invloed op.

                    Deze topic op mijn blog geeft een idee hoe je de belichting kan regelen: http://hondenfotograaf.wordpress.com...studio-strobe/
                    I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

                    Comment

                    Working...
                    X