Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goedkope en snelle ministudio

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Goedkope en snelle ministudio

    Oorspronkelijk geplaatst door Beecool Bekijk bericht
    Op Thijsse's Hof (heemtuin van Jac.P. Thijsse: www.thijsseshof.nl) gebruiken we de mini-studio sinds een paar weken om foto's te maken van allerlei natuuronderwerpen.
    Die foto's gebruiken we in leerbrieven voor biologieonderwijs. We hebben in het instructielokaal nu een tijdelijke opstelling met drie bouwlampen (en een spin denkt: ik span een draadje). Naast vogels fotograferen we ook vogel-eitjes uit de verzameling van Jac.P. Thijsse: "huismusch" eitjes uit 1932.
    Met dank aan TS (en JPT).





    Aanpassing: voor de niet biologen: de vogel in de box is geen huismusch, het is een "Grive musicienne".


    Sla de les over struisvogels maar best over......de eieren ga je er nog net inkrijgen......de vogel misschien , door wat meer druk te zetten.

    De resultaten mogen best gezien worden.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

    Comment


    • Re: Goedkope en snelle ministudio

      Heb ook eens een paar testjes gedaan met deze opstelling, resultaat mag er zijn vind ik.

      http://www.flickr.com/photos/kdepoorter/2111663174/

      http://www.flickr.com/photos/kdepoorter/2115926906/

      http://www.flickr.com/photos/kdepoorter/2120560071/

      Nogmaals bedankt voor het delen van deze setup !!

      @KDP
      Nikon D90 - 18-200 AF-S VR DX - 50 AF-D 1.8 - SB600
      Flickr

      Comment


      • Re: Goedkope en snelle ministudio

        Ben vandaag alvast een box gaan halen in de Ikea van Eindhoven.
        Morgen eens gaan kijken voor wat bouwlampen
        Iemand al resultaten met 300W of 150W lampen ?
        Ik denk dat ik voor 3 stuks van 150W ga gaan ... mooi verdeeld rondom toch ook 450W licht
        Life can only be understood backwards, but it must be lived forwards

        Comment


        • Re: Goedkope en snelle ministudio

          Oorspronkelijk geplaatst door @KDP Bekijk bericht
          Heb ook eens een paar testjes gedaan met deze opstelling, resultaat mag er zijn vind ik.

          http://www.flickr.com/photos/kdepoorter/2111663174/

          http://www.flickr.com/photos/kdepoorter/2115926906/

          http://www.flickr.com/photos/kdepoorter/2120560071/

          Nogmaals bedankt voor het delen van deze setup !!

          @KDP

          De resultaten mogen zeker gezien zijn.......heb je alles in die IKEA box gepropt gekregen......of heb je een groter exemplaar gevonden
          Ik veronderstel dat je hier een stuk glazen plaat als ondergrond gebruikt hebt
          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

          Comment


          • Re: Goedkope en snelle ministudio

            Ik heb drie lampen gekocht bij de Hubo, maar ik heb nog niet de juiste "softbox".

            In de eerste foto (Canon Powershot G9, uit de hand) heb ik een lege bus van ruitensproeiervloeistof (5L) gebruikt, waar ik de bovenkant heb afgesneden. Maar die bus is aleen maar geschikt voor heel kleine voorwerpen:


            Bij den Hubo hebben ze wel doorzichtige boxen (voor kerst-spullen, maar die heb ik toch niet), maar die zijn net niet "soft" genoeg:



            Voor dit onderwerp moest ik wel drie lampen gebruiken (=1500W) omdat anders de "wijzerplaat" in de schaduw zat. Bij de lamp op de driepoot heb ik wel een aluminium lat gebruikt om de lamp verder naar voor te krijgen, anders kwam het licht nog niet van de juiste kant.

            De volgende foto is gemaakt in de Hubo-box, en je ziet dat het licht niet soft genoeg is.

            Deze foto is wel met de 40D (+ statief en 150mm macro) gemaakt, en ik heb ze wel iets teveel belicht (Belichtingscompensatie op + 2/3 in plaats van +1 zou iets beter geweest zijn), het kan dus nog wel beter.

            Voor de minder moeilijke onderwerpen, die niet zoveel reflecteren, zal de Hubo-box (= Allibert) wel goede resultaten geven, een horloge met verchroomde stukken is niet het gemakkelijkste onderwerp om te fotograferen.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • Re: Goedkope en snelle ministudio

              Je hebt gelijk ivm de gebruikte box....hij is net wat te transparant. Het materiaal laat hier teveel licht door waardoor de schaduwen nog teveel zichtbaar zijn.

              De afmetingen van je gebruikte box zijn wel beter dan de soms te kleine IKEA box. De afmetingen van uwe box en mindere transparantie van de IKEA box zouden de ideale ministudio maken.
              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

              Comment


              • Re: Goedkope en snelle ministudio

                Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                Je hebt gelijk ivm de gebruikte box....hij is net wat te transparant. Het materiaal laat hier teveel licht door waardoor de schaduwen nog teveel zichtbaar zijn.

                De afmetingen van je gebruikte box zijn wel beter dan de soms te kleine IKEA box. De afmetingen van uwe box en mindere transparantie van de IKEA box zouden de ideale ministudio maken.
                We zullen een fabrikant moeten zoeken die de speciale BD-ministudioboxen op maat kan maken in het juiste materiaal (maar dan moet die natuurlijk wel goedkoper blijven dan een kant-en klare lichttent).
                Een diepere box is ook handiger om de belichting juist te krijgen, dan heb je meer speling om de lampen te verzetten ten opzichte van het onderwerp.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • Re: Goedkope en snelle ministudio

                  Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                  De resultaten mogen zeker gezien zijn.......heb je alles in die IKEA box gepropt gekregen......of heb je een groter exemplaar gevonden
                  Ik veronderstel dat je hier een stuk glazen plaat als ondergrond gebruikt hebt
                  Merci, ben blij dat je het mooi vond.

                  Alles zat wel degelijk in die ikea box, maar die flesjes zijn miniatuur, dus dat valt nog wel mee :-)
                  Voor de foto met de grotere fles, staat de box gewoon op zijn korte zijde (met de langste kant omhoog dus)
                  De ondergrond is inderdaad een stuk glas met een zwart vel papier eronder (het glas is van zo'n simpele kader met clips)
                  Nikon D90 - 18-200 AF-S VR DX - 50 AF-D 1.8 - SB600
                  Flickr

                  Comment


                  • Re: Goedkope en snelle ministudio

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    We zullen een fabrikant moeten zoeken die de speciale BD-ministudioboxen op maat kan maken in het juiste materiaal (maar dan moet die natuurlijk wel goedkoper blijven dan een kant-en klare lichttent).
                    Met het aantal dat op BD verkocht zou worden zou je van prijs beter af zijn met een echte lichttent. Een fabrikant zou voor een eigen ontwerp volgens maatwerk nooit de prijs kunnen drukken zodat het voor BD-leden goedkoop genoeg zou worden
                    Kortom, zo duur is een lichttent nu ook niet; stukken goedkoper dan de objectieven die hier dagelijks van eigenaar veranderen...

                    Mvg,
                    Frederic

                    Comment


                    • Re: Goedkope en snelle ministudio

                      Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
                      Met het aantal dat op BD verkocht zou worden zou je van prijs beter af zijn met een echte lichttent. Een fabrikant zou voor een eigen ontwerp volgens maatwerk nooit de prijs kunnen drukken zodat het voor BD-leden goedkoop genoeg zou worden
                      Kortom, zo duur is een lichttent nu ook niet; stukken goedkoper dan de objectieven die hier dagelijks van eigenaar veranderen...

                      Mvg,
                      Frederic
                      Je kan ze ook goedkoper vinden:
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • Re: Goedkope en snelle ministudio

                        Mooi hoor zo'n ministudio, een echt musthave thingy!

                        Dus ik terjust naar de lokale doe-het-zelver om een tweede bouwlamp
                        want er wacht een "kleine" collectie miniatuurautokes om gefotografeert te worden maar euhmmm.. de lamp die ik wou kopen kostte een tijdje terug 17.80€
                        (heb het kasticket bewaard ) en nu zou ik voor dezelfde lamp 28.90€urokes moeten neerleggen

                        ja deuh, dan ga ik morgen wel effe bij een andere hoe-het-zelf zaak langs.


                        alvast nog eens merci voor deze schitterende setup!
                        "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                        Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                        Comment


                        • Re: Goedkope en snelle ministudio

                          Hallo iedereen,

                          Mijn eerste post hier, zaterdag van in den Ikea een ministudioke meegebracht en hier is dan een eerste testje. Ik heb niet met bouwlampen gewerkt maar met drie 540EZ speedlights. Is dit wat en wat kan beter?



                          Ivo
                          Last edited by canovi; 31 december 2007, 13:17.
                          Canon: EOS 40D + BG-E2 |Tokina 11-16 f2.8 (IF) DX | EF-S 17-55mm f2.8 IS | EF 50mm f1.4 | EF 70-200 f2.8 IS | EF 1.4x II | 430EX

                          Comment


                          • Re: Goedkope en snelle ministudio

                            'k zal nekeer reageren zoals 80% van de BD-ers ook reageert; ik mis precies scherpte aan het uiteinde van de motorfiets.

                            Nee man, mooie foto hoor, persoonlijk vindt ik hem zeker geslaagd.
                            "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                            Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                            Comment


                            • Re: Goedkope en snelle ministudio

                              Oorspronkelijk geplaatst door canovi Bekijk bericht
                              Hallo iedereen,

                              Mijn eerste post hier, zaterdag van in den Ikea een ministudioke meegebracht en hier is dan een eerste testje. Ik heb niet met bouwlampen gewerkt maar met drie 540EZ speedlights. Is dit wat en wat kan beter?

                              Ivo
                              3 speedights? That seems an overkill for something like this.

                              Some Christmas fun with my youngest and his new model.

                              1 SB800 fitted to an EZYbox diffuser. Held directly over the top of the model and "studio"
                              Studio was a piece of A2 paper on the desk, taped to the wall.
                              + a folded piece of white paper to use as a fill reflector




                              Then a bit of trickery, 3 exposures

                              Comment


                              • Re: Goedkope en snelle ministudio

                                Oorspronkelijk geplaatst door trebs Bekijk bericht
                                3 speedights? That seems an overkill for something like this.
                                Wauuuuw, ik zal terug maar gaan experimenteren zeker.
                                Canon: EOS 40D + BG-E2 |Tokina 11-16 f2.8 (IF) DX | EF-S 17-55mm f2.8 IS | EF 50mm f1.4 | EF 70-200 f2.8 IS | EF 1.4x II | 430EX

                                Comment

                                Working...
                                X