Ga terug   Belgiumdigital forum - Digitale fotografie > Fotografie Technisch > Tips & Trucs

Goedkope en snelle ministudio

Reageren

Discussietools Weergave
  #251 (permalink)  
Oud 18 maart 2009, 19:37
Digilike's schermafbeelding
Digilike Digilike is offline
Junior Member

Standaard Re: Goedkope en snelle ministudio

Haha die kende ik niet, maar heb ze nu gekocht. Bedankt!
  #252 (permalink)  
Oud 26 maart 2009, 08:00
Peeke's schermafbeelding
Peeke Peeke is offline
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Digilike Bekijk bericht
@Peeke: hoe ik de beeldjes rechtop krijg? Die staan inderdaad fysiek rechtop. Bij gebrek aan andere hulpmiddelen en dergelijke heb ik een klein stukje kauwgom gebruik om het beeldje te ondersteunen.
Creatief! Een stukje klei zou dus ook kunnen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Digilike Bekijk bericht
De blauwgrijze achtergrond gaat als volgt (in Photoshop):

...
8. Maak de laag met de achtergrond minder transparant naar believen. Uiteraard is 100% ook prima als je dit bevalt. Ik heb de laag op 58% gezet. Dit heeft het voordeel dat je de schaduwen rond het object nog iets ziet. Dit komt natuurlijker over. Anders gaan de beeldjes zweven.

Voilá!
Ah zo, wel, je bent daar zeer goed in geslaagd, ik was even onder de indruk dat je die achtergrond zo getrokken had, mooi zo!

Ik moet ook eens weer wat gaan experimenteren met mijn lichtstudio denk ik zo.

Greetz,
Peeke
  #253 (permalink)  
Oud 27 maart 2009, 14:41
Yuu Yuu is offline
Junior Member

Yea zulke dingen verkopen ze voor € 100 (of meer) bij die 'professionele fotowinkels'.
Ik heb zelf ook iets dergelijks gemaakt, maar dit lijkt me toch beter (wel 3keer duurder ).

Deze heb ik gemaakt in de mijne:
http://farm4.static.flickr.com/3560/...79f607f96d.jpg

How to:
http://digital-photography-school.co...ive-light-tent
Met citaat reageren
  #254 (permalink)  
Oud 28 maart 2009, 15:46
diron diron is offline
Junior Member

ik ben die doos gisteren in de ikea in heerlen gaan halen vond dat een briljant idee en dacht meteen de koe bij de horens vatten en idd 4 euro voor dat bakske. nu ga ik pas echt kunen oefenen ze die bouwlampen had ik nog van 300 w elk dus dat viel wel mee zelfs met 150w heb ik resultaat maar ik weet gewoon nie hoe ik da hier kan posten .ze hebben me dat al dikwijls uitgelegd maar de ene zegt zo en de andere zo tis te moeilijk voor me. maar voor deze geweldige tip mercikes tis het begin van het oneinde voor me
mercikes daarvoor
groeten ronny
Met citaat reageren
  #255 (permalink)  
Oud 28 maart 2009, 16:58
LesC is lid van de Belgiumdigital VZW LesC's schermafbeelding
LesC LesC is offline
Moderator

Stuur een bericht via MSN naar LesC

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door diron Bekijk bericht
ik weet gewoon nie hoe ik da hier kan posten .ze hebben me dat al dikwijls uitgelegd maar de ene zegt zo en de andere zo tis te moeilijk voor me. maar voor deze geweldige tip mercikes tis het begin van het oneinde voor me
mercikes daarvoor
groeten ronny

Download het volgende bestand eens:
http://download.belgiumdigital.com/h.../PC-web-BD.pdf

daarin staat alles uitgelegd. In het kort:
1. foto op juiste maat brengen (900 px langste zijde), "gewicht" ± 250K
2. uploaden naar een hosting site zoals Photobucket. Als je nog geen account hebt, eerst een aanmaken.
3. het "adres" van de foto (met b.v. de IMG-tags erbij) kopiëren, en dat in een post plakken.

Probeer een en ander eerst in ons Testforum. D'er is vast wel iemand die voor jou kan checken of het lukt.
  #256 (permalink)  
Oud 28 maart 2009, 18:12
diron diron is offline
Junior Member

hey rupselkopke
bedankt voor de tip heb me gisteren in de ikea van heerlen zo een boxke gaan halen. en idd koste maar 4 euro. heb al een paar foto's meegemaakt. de bouwlampen van 300 watt had ik nog liggen, en ook die van 150 watt valt mee. nen dikke merci voor deze toch goedkope tip en de foto's zijn ook redelijk goed van mij ,maar ik ben nog maar aan het leren he
groeten ronny
Met citaat reageren
  #257 (permalink)  
Oud 30 maart 2009, 13:40
pthomass's schermafbeelding
pthomass pthomass is offline
Junior Member

en ik thuis maar zoeken naar vanalles om zo een effect te krijgen, en het is zo eenvoudig. straks eens zien naar die 8€ bouwlampen en dan kunnen we starten. heb zo van die bakken liggen, dus moet snel doenbaar zijn...

Canon EOS 1000D / EF-S IS 18-55mm / EF-S IS 55-250mm
Met citaat reageren
  #258 (permalink)  
Oud 17 april 2009, 17:47
vollmond vollmond is offline
Junior Member

ik heb vanmiddag eindelijk die lampen gaan halen (met de fiets is dat niet zo evident blijkbaar )
en ik had nog zo'n bak staan van de IKEA, maar dat is blijkbaar het kleiner model van 3 EUR, dus ik ondervind al wat beperkingen (ik krijg bvb. mijn 2 lampen er niet in)

Nuja, ik kan al even verder Heb al wat zitten experimenteren met kleine prullen hier in m'n kamer, hopelijk kom ik vanaf nu wat meer kleine spullen tegen die de moeite waard zijn om te fotograferen.
Met citaat reageren
  #259 (permalink)  
Oud 17 april 2009, 22:46
Black B@ndit is lid van de Belgiumdigital VZW Black B@ndit's schermafbeelding
Black B@ndit Black B@ndit is offline
Senior Member

Ik ben nog altijd niet bij IKEA geraakt, maar vandaag had ik een ministudio nodig voor een opdracht van de fotoclub. Een tijdje geleden had ik een witte plexi plaat (1 x 1,5m) meegebracht van de Gamma (voor foto's met reflecties, daar kan ze nog altijd voor gebruikt worden), en met een paar houten latten + sergeanten (lijmklemmen) heb ik daarvan een vrij grote "mini"studio gemaakt op de tafel:

Om te laten zien dat het daarmee ook lukt heb ik er even een ander onderwerp ingelegd dan de opdracht van de fotoclub (dat laat ik misschien nog wel zien als het "goedgekeurd" is):

Voor de ondergrond/achtergrond moet ik wel een betere oplossing vinden (rol papier, liefst een paar verschillende kleuren).

BD0338BE

Laatst gewijzigd door Black B@ndit; 17 april 2009 om 22:56
Met citaat reageren
  #260 (permalink)  
Oud 28 april 2009, 16:14
slingersdavey slingersdavey is offline
Junior Member

zeer tof idee ik was zelf aan het nadenken voor een mini studio te maken khad wel al gedacht aan een plastic bak maar zat dan weer te knoeien met belichting dus bij deze zeer mooi uitgelegt
Met citaat reageren
  #261 (permalink)  
Oud 30 april 2009, 01:32
gNo is lid van de Belgiumdigital VZW gNo's schermafbeelding
gNo gNo is offline
Senior Member

Gouden Tip Rupsel, gaan we zeker iets aan hebben

thakx

grtjs

jeannot
Met citaat reageren
  #262 (permalink)  
Oud 30 april 2009, 23:00
Snapshot-sr's schermafbeelding
Snapshot-sr Snapshot-sr is offline
Junior Member

Stuur een bericht via MSN naar Snapshot-sr Stuur een bericht via Skype™ naar Snapshot-sr

Dank je wel voor deze tip. Ik zal weldra al die toebehoren eens kopen en uitvoerig testen.

Stein R.
Met citaat reageren
  #263 (permalink)  
Oud 16 mei 2009, 10:00
Sappie Sappie is offline

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door trebs Bekijk bericht
"STOODIOBOKSKE" maybe???

Nice little studio solution, well done.
1 opbergbak ikea Trofast (wit) 42cm x 30cm x 36cm diep. 4 eur stuk.(Staat gewoon bovenaan in de tekst !)
Met citaat reageren
  #264 (permalink)  
Oud 16 mei 2009, 11:26
Chris-Canon's schermafbeelding
Chris-Canon Chris-Canon is offline
Junior Member

Stuur een bericht via MSN naar Chris-Canon Stuur een bericht via Skype™ naar Chris-Canon

Aan de TS: Ik zie dit nu net en wauw, binnenkort ook eens naar Ikea gaan en bij Brico binnenspringen, merciekes ^^
  #265 (permalink)  
Oud 19 mei 2009, 16:04
Missie Missie is offline

Bart, hoe groot is die studio van jou ? Want voor macrofotografie van kleine voorwerpen is die ikea-box superhandig (thx rupselkopke), maar voor grotere voorwerpen heb ik wel een grotere oplossing nodig.

Zijn er ook alternatieven voor die bouwspots die zoveel warmte afgeven ? En goedkoper dan daglichtlampen of studioflitsers ?
Met citaat reageren
  #266 (permalink)  
Oud 31 mei 2009, 12:48
smetse's schermafbeelding
smetse smetse is offline
Junior Member

met veel interesse heb ik de diverse discussies hier gevolgd omdat ikzelf ook bezig ben met het experimenteren met tabletopfotografie, een grote opnametafel en dito box heb ik zelf ineengeknutseld.
wat de box betreft, die heb ik gemaakt van een afgedankte "kleerkast", zo een met een buizenstel die als je er teveel aanging ineenzakte.
Ik heb alle buizen op maat gezaagd (70 cm) over de constructie hang je een oud laken als diffusor, zal in een volgende post een paar foto's posten van de constructie.
Ik gebruik daglicht spaarlampen van 24 w of een of twee flitsers
ook de spaarlamp set heb ik zelf gemaakt. Een oude nek-koker, zo een die je om de hals van een hond doet, buitenkant gespoten in zwart en binnenkant in zilver, als rug een rond plankje ter grootte van de opening en twee lampen erin, voldoet prima
  #267 (permalink)  
Oud 31 mei 2009, 12:59
Tep is lid van de Belgiumdigital VZW Tep's schermafbeelding
Tep Tep is offline
Junior Member

Ik heb mij een tijdje terug een softcube op ebay gekocht.H£elemaal niet duur +-25€.
En geen werk aan enkel het erug opvouwen is wat zoekwerk.
http://cgi.benl.ebay.be/Photo-Studio...3%3A1|294%3A50
  #268 (permalink)  
Oud 2 juni 2009, 23:26
bert boute's schermafbeelding
bert boute bert boute is offline
Junior Member

Prachtige voorbeelen allemaal! echt
Hier ga ik zeker iets van gebruiken om mijn eigen ontwerp te maken!
bedankt!

groet,
bert
  #269 (permalink)  
Oud 3 juni 2009, 09:24
GoYa Fo Tografie GoYa Fo Tografie is offline
Junior Member

ik heb de lage boxen genomen die ik op een houten balkje heb vast gemaakt, daardoor kan ik een groter oppervlakte gebruiken om dingen op te plaatsen, om de wit balans goed te krijgen gebruik ik filters van lee die in de standen bouw worden gebruikt om geel licht om te buigen naar daglicht...dit heb je ook in andere toonaarden waardoor je kan kiezen welke schijn je daglicht krijgt...als achtergrond hang ik doeken op (ook van ikea) daardoor krijgt je foto meer diepte...enfin dat vind ik toch...een klein lichtje (ikea led met daglicht) om extra schaduw te maken zodat je onderwerp van het papier springt....

hier is maar een halve filter gebruikt...daardoor een zacht warme gloed maar het mag niet want het is zilver

hier is de volledige filter gebruikt...

graag jullie reaktie...
Met citaat reageren
  #270 (permalink)  
Oud 4 juni 2009, 15:36
Stijn.V is lid van de Belgiumdigital VZW Stijn.V's schermafbeelding
Stijn.V Stijn.V is offline
Member

Stuur een bericht via MSN naar Stijn.V

Zie ook ministudio bij leenbakker.
  #271 (permalink)  
Oud 21 juni 2009, 14:35
eddy_uit_heist is lid van de Belgiumdigital VZW eddy_uit_heist's schermafbeelding
eddy_uit_heist eddy_uit_heist is offline
Member

idd RUPSELKOPKE een fantastisch ideetje van je .... werkelijk keigoe ... ga er me ook zo eentje aanschaffen en maken ....great man ...
Met citaat reageren
  #272 (permalink)  
Oud 21 juni 2009, 15:15
freekie2 is lid van de Belgiumdigital VZW
freekie2 freekie2 is offline
Junior Member

heb me dit weekend nog extra deksel bijgekocht om langs ene kant licht wat af te zwakken zonder lamp te moeten verzetten...

Enne btw, er zijn in IKEA Gent nog meer dan bakken genoeg voorradig :P (effe gekeke tijdens men werkuren gisteren )
Met citaat reageren
  #273 (permalink)  
Oud 25 juni 2009, 10:30
Invadoria Invadoria is offline
Junior Member

Ik kende het idee al maar nooit de perfecte doos gevonden. Voorbije weekend me er is aan gewaagd met perfect resultaat. Mijn doos (grootste model) kwam uit de IKEA Zaventem, waar er nog genoeg in stock waren. Ze waren ze zelfs aan het aanvullen.

Ik heb ondertussen ook een glazen plaat voor er in te leggen, werkt perfect. Die zijn op maat te verkrijgen bij Brico (een 4 a 5 euro voor een 4mm dikke glazen plaat voor die dozen). Die plaat is niet nodig maar met creativiteit kun je er leuke effecten mee bekomen.

Txh Rupselkopke!
Met citaat reageren
  #274 (permalink)  
Oud 21 oktober 2009, 09:39
Threesa's schermafbeelding
Threesa Threesa is offline
Member

Stuur een bericht via MSN naar Threesa Stuur een bericht via Yahoo naar Threesa Stuur een bericht via Skype™ naar Threesa

Afgelopen weekend heb ik deze 'workshop' ook eens gedaan en het resultaat kon me wel bekoren ^^ Resultaat is te vinden in de Beginnershoek.
  #275 (permalink)  
Oud 21 oktober 2009, 11:46
robbydorine's schermafbeelding
robbydorine robbydorine is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
Ik ben nog altijd niet bij IKEA geraakt, maar vandaag had ik een ministudio nodig voor een opdracht van de fotoclub. Een tijdje geleden had ik een witte plexi plaat (1 x 1,5m) meegebracht van de Gamma (voor foto's met reflecties, daar kan ze nog altijd voor gebruikt worden), en met een paar houten latten + sergeanten (lijmklemmen) heb ik daarvan een vrij grote "mini"studio gemaakt op de tafel:

Om te laten zien dat het daarmee ook lukt heb ik er even een ander onderwerp ingelegd dan de opdracht van de fotoclub (dat laat ik misschien nog wel zien als het "goedgekeurd" is):

Voor de ondergrond/achtergrond moet ik wel een betere oplossing vinden (rol papier, liefst een paar verschillende kleuren).
Dit is voor mij geen al te goed idee. Door deze plexi plaat te plooien breng je een groote spanning op deze plaat. Door de spanning zou het wel eens kunnen gebeuren dat deze plaat kapot springt. Wetende dat dit gepaard gaat met honderde vlijmscherpe stukken, is het gevaar niet gering dat men alles in het gezicht en de ogen krijgt.
Robby BB
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten