|
|||||||
| Registreer | All Albums | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| Tips & Trucs Forum voor het tonen van fotografische tips & trucs, bijvoorbeeld om te laten zien wat je door het creatief gebruik van sluitertijd of diafragma bereikte, of het gebruik van invulflits, algemene tips over fotografie die het vermelden waard zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools | Weergave |
|
|||
|
Ik heb een vraagje :
Als je mensen fotografeert in volle zon, zijn vooral de gezichten gemakkelijk nogal eens overbelicht op de foto. Is dit te vermijden met bepaalde instellingen, naast bijvoorbeeld de belichtings-instelling een paar stappen lager zetten bij fotograferen ? (dus onderbelichten..) mvg Montis |
|
|||||
|
als de mensen de zon in het gezicht hebben =>spotmeting
als de mensen de zon in de rug hebben => lichte invulflits
Book Of Fame verkrijgbaar in Poperinge en Kortrijk You're always welcome at http://www.devid.be en www.thetopofmusic.be D80 +D70IR 10-20, 17-70 f2.8, 17-50 2.8, 50 1.8 , 18-135, 70-300 VR, 70-200 f2.8, 105 f2.8, SB-600 en 26
|
|
|||||
|
Citaat:
denk nl dat je hier het omgekeerde bedoeld dan wat je schrijft. grt,bouk.
|
aan Bouk : geloof niet dat ik het omgekeerd schrijf..? Ik heb het niet over schaduwen of zo, trouwens het resultaat van een spot meting , zoals aanbevolen door Devid, komt toch ook neer op een "onderbelichting" in vergelijking met de gemiddelde lichtinschatting van de gehele foto...Dat overbelichten bij tegenlicht, dat wist ik nu ook wel al..
(Ik ben ook weer niet zo'n heeeel beginnende beginner... )groet Montis |
|
|||||
|
Citaat:
over of onderbelichten!! tis voor een ieder te weten hoor. grt,bouk.
|
ah, zo bedoel je ...
Ja, bij sneeuw moet je wat overbelichten of spotmeten op de donkerdere plaatsen, anders is je sneeuw niet mooi wit hè .. Bij volle zon moet je inderdaad overbelichten als de objecten die niet van de zon genieten (schaduw of zon van achter ) dat nodig hebben . Mij ging het initieel om de gezichten die al teveel zon krijgen - ik vroeg me af of nog andere parameters dan belichting de huid mooier van kleur konden maken - (vb wat is effect van witbalans daarop en/of diafragma ..) grtjs Montis |
|
|||
|
Citaat:
Ik vind het bijvoorbeeld makkelijk werken om mijn compensatie op +2/3 stop te zetten en te meten op een lichte middentoon binnen of buiten mijn compositie. Asfalt en kasseien zijn daar heel geschikt voor, en belichten op je huid werkt ook prima. Je huid benadert de 18% grijs namelijk heel goed. Afhankelijk van het contrast in je compositie draai je je hand dan meer of minder naar de zon. Zo wordt dat analoog heel vaak gedaan. Op die manier heb ik bijna altijd een 'rechts' histogram en dus per definitie een opname die rijk is aan alles. Think Digital, think BITS. Onderbelichten = bits voor de zwijnen, bits door het raam, over de balk of nog ergens anders, maar in ieder geval niet in je foto. Je moet er dan wel mee kunnen leven dat je foto's op het LCD van je toestel nergens op lijken. Dat verandert op de PC, en hoe!
|
Citaat:
![]() Ik dacht ergens van jou gelezen te hebben dat je altijd moet zorgen voor een juiste belichten en niet moet onderbelichten cq overbelichten. Als je dan toch een middentoon als meting neemt dan kun je deze meting ook vastzetten met bijv AE-L, of heeft jouw Canon dit niet? mvg Antoine Laatst gewijzigd door antoine200; 22 september 2008 om 14:16 |
|
|||
|
Citaat:
Het punt dat ik wil maken is dat het niet uitmaakt of je nu overbelicht of onderbelicht. Het gaat erom waarop je vervolgens je licht meet. vind je het gemakkelijker om anderhalve stop te overbelichten en dan op een donker deel te meten, of misschien vind je het simpeler om een stop lager te gaan en op een licht deel te meten: de uitkomst is potentieel dezelfde. Ieder moet zien wat ie het makkelijkste vindt. Maar zomaar zeggen dat je moet onderbelichten of overbelichten by default heeft weinig zin, omdat je dan maar de helft van het verhaal vertelt.
|
jullie hebben het steeds over stops, misschien even duidelijk maken wat dat zijn!!
we zijn nog toch lekker bezig. grt,bouk.
|
Ik vind het prachtig, de commentaren en wederzijdse aanvullingen die ontspringen uit mijn oorspronkelijke vraag. En ik heb toch ook weer wat bijgeleerd.
![]() Echter, er heeft nog niemand geantwoord op mijn later bijkomende vraag : Mij ging het initieel om de gezichten die al teveel zon krijgen - ik vroeg me af of nog andere parameters dan belichting de huid mooier van kleur konden maken - (vb wat is effect van witbalans daarop en/of diafragma ..) of is daar geen antwoord op.... of kan dat dan enkel nog bij de nabewerkingen....? mvg |
|
|||
|
Eigenlijk, als je het mij vraagt, is het niet zo'n goed idee om gezichten in volle zon de fotograferen. Vertrokken gezichten, dichtgeknepen ogen...
Je kan ze beter fotograferen waar zij niet in de zon kijken en jij het ook niet rechstreeks in je lens krijgt. En dan inflitsen. Fotograferen gaat er niet om om in alle omstandigheden een perfecte foto te kunnen maken. Dat kan namelijk niet. Het gaat er wel om om uit het aanwezige licht je voordeel te halen, ook als dat betekent dat je de mensen de andere kant op laat kijken, of bepaalde foto's gewoon niet maakt, omdat ze toch nergens op gaan lijken.
|
Citaat:
Kan je voor de verandering eens achter iemand anders aanlopen, want die keffertjes die de hele tijd achter je aan lopen moet ik niet. Dat lijken wel honden, maar eigenlijk zijn het gewoon vervelende harige worstjes op poten.
|
Citaat:
Er is geen "over" of "onder" belichten. Er is alleen juist belichten, op het stuk van de foto dat juist belicht moet zijn. Wat je lichtmeter van je dslr aanwijst hangt af van de modus waarin hij staat (spot, matrix, enz...), en in functie daarvan, enz, enz... My 2 cts Dpaul.
|
Citaat:
Nog twee cents erbij