Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's nemen tijdens feesten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's nemen tijdens feesten

    Hallo,

    Reeds geruime tijd neem ik foto's tijdens familiefeesten. Maar invallend licht van ramen zorgt meestal voor problemen. De gezichten zijn overbelicht en de buitenramen ook. Meestal doe ik het automatisch, met een optionele flitser.
    Type camera, Canon 350D met standaard lens. De flitser is een speedlite 420EX.
    Maar op welke stand fotografeer ik het best en hoe stel ik de flitser het best in.
    Groeten Wim

  • #2
    Re: Foto's nemen tijdens feesten

    Stand M.
    met de spotmeting het licht buiten meten(zonder flits), houdt rekening met de sync. speed
    flits aan en foto's maken en de EV instellen meestal in de min en indirect flitsen.
    Lukt zelfs tegen de ondergaande zon in.

    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Foto's nemen tijdens feesten

      Hallo,
      Een dezer dagen test ik het uit. Maar moet ik als ik ineen ruimte ben met veel licht inval eerst een paar foto's nemen ams test?
      Sorry, maar op dat vlak ben ik maar een leek hoor.
      Groeten Wim

      Comment


      • #4
        Re: Foto's nemen tijdens feesten

        hoe kan je het licht buiten meten,en hoe kan de camera dat onthouden?is dat door de functie van de AE-L/AF-L anders in te stellen?
        of is het voldoende om de AE vergrendeling aan te zetten?

        merciekes
        Last edited by kris99; 10 maart 2009, 12:12.

        Comment


        • #5
          Re: Foto's nemen tijdens feesten

          Oorspronkelijk geplaatst door kris99 Bekijk bericht
          hoe kan je het licht buiten meten,
          Spotmeting aan ene meten en dan een gemiddelde waarde pakken

          Oorspronkelijk geplaatst door kris99 Bekijk bericht
          en hoe kan de camera dat onthouden? is dat door de functie van de AE-L/AF-L anders in te stellen?
          of is het voldoende om de AE vergrendeling aan te zetten?
          De camera onthoudt het niet dat doe jezelf, de AE-L/AF-L gebruik ik niet, omdat die knop een andere funktie heeft gekregen op mijn camera.

          Maar moet ik als ik ineen ruimte ben met veel licht inval eerst een paar foto's nemen ams test?
          Moeten, moet niks, maar het is handig, maar je kan ook de eerste foto als testfoto gebruiken, maar ja als dat nu net de foto van het jaar is.

          Ik begin meestal met met: instelling van het licht buiten en de flits op -1 2/3 en kijk dan naar de histogrammen en stel eventueel bij. Kijk niet naar de foto, want door het hevige contrats verschil van binnen en buiten kunnen je ogen in de war raken, binnen donker, foto lijkt licht op display, maar heb je net naar buiten gekeken lijkt die weer donker, dus histogrammen gebruiken.
          En dan oefenen, oefenen en oefenen......
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Foto's nemen tijdens feesten

            Hallo,

            Hier 2 foto's in verband met mijn probleem.



            Dat ismijn probleem.
            Wim

            Comment


            • #7
              Re: Foto's nemen tijdens feesten

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Spotmeting aan ene meten en dan een gemiddelde waarde pakken


              De camera onthoudt het niet dat doe jezelf, de AE-L/AF-L gebruik ik niet, omdat die knop een andere funktie heeft gekregen op mijn camera.


              Moeten, moet niks, maar het is handig, maar je kan ook de eerste foto als testfoto gebruiken, maar ja als dat nu net de foto van het jaar is.

              Ik begin meestal met met: instelling van het licht buiten en de flits op -1 2/3 en kijk dan naar de histogrammen en stel eventueel bij. Kijk niet naar de foto, want door het hevige contrats verschil van binnen en buiten kunnen je ogen in de war raken, binnen donker, foto lijkt licht op display, maar heb je net naar buiten gekeken lijkt die weer donker, dus histogrammen gebruiken.
              En dan oefenen, oefenen en oefenen......

              Sorry,ben niet mee...spotmeting instellen,en dan...hoe meet je dan het licht?bepaald de camera het licht aan de hand van het gekozen scherpstelveld?ontspanner half indrukken?ne test foto maken?waar kan ik dan de waarde aflezen?en hoe stel ik de gemiddelde waarde in?

              sorry nog es he alst wa dom lijkt,
              maar ben ne beginner

              Comment


              • #8
                Re: Foto's nemen tijdens feesten

                Camera op A, spotmeting selecteren, bij Nikon meet die dan licht in scherpstelspot(bij andere merken weet ik dat niet) en dan over het lichte raam gaan en de sluitertijden bekijken(onder in de zoeker, denk ik wel bij de meeste camera's), die sluitertijden middelen, maar wel naar de kortste waarde gaan zitten(ervaring), flits aan, beginnen met -1 1/3 EV op de flits, klik, foto en histogrammen bekijken.

                buiten te licht: sluitertijd korter->let op sync speed
                binnen te licht of te donker-> EV aanpassen
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Foto's nemen tijdens feesten

                  Ah..,nu ben ik wel mee
                  als ik het goed begrepen heb moet ik dan wel, na dat ik de gem sluitertijd heb de camera overschakelen van A naar S?

                  Fel bedankt al
                  @ topicstarter,sorry voor hier wat komen te storen he...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto's nemen tijdens feesten

                    Ik heb gezien dat er op een canon 350D geen spotmeting zit.
                    Wel kun je lichtmeting doen.
                    Zijn er mensen die ervaring hebben met dezelfde camera voor binnenskamer foto's te nemen met invallend licht?
                    Ik wil zeker geen afbreuk doen aan al diegenen die hier al informatie aan mij gegeven hebben.
                    Bedankt bij voorbaat.
                    Wim

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto's nemen tijdens feesten

                      Met centrumgericht(of hoe dat heet) iets dichter bij het raam gaan staan en dan het licht meten, dat licht verandert niet als je dichterbij komt.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto's nemen tijdens feesten

                        Moet ik iets bedienen, of gewoon door de zoeker kijken. Waar kan ik de lichtsterkte dan aflezen?
                        Sorry voor de misschien domme vragen.
                        Groeten Wim

                        Comment


                        • #13
                          Re: Foto's nemen tijdens feesten

                          Oorspronkelijk geplaatst door deeznvandiksmude Bekijk bericht
                          Ik heb gezien dat er op een canon 350D geen spotmeting zit.
                          Nochtans staat in de handleiding blz 77 "deelmeting", deze beslaat ongeveer 9% van het midden van de zoeker.
                          Zou dit kunnen doorgaan als spotmeting.
                          Enig idee
                          350D, Sigma 18-200mm, 50mm f1.8, EX380
                          http://www.flickr.com/photos/26621328@N05/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Foto's nemen tijdens feesten

                            Oorspronkelijk geplaatst door deeznvandiksmude Bekijk bericht
                            Moet ik iets bedienen, of gewoon door de zoeker kijken. Waar kan ik de lichtsterkte dan aflezen?
                            Groeten Wim
                            Je bediend de "lichtmeter" achteraan de camera, het knopje rechts van het scherm met het "vierkantje", daar kan je de gedeeltelijke meting selecteren.
                            Probeer eens het licht dan door het raam en binnen te meten, je merkt direct het verschil in aantal stops in de zoeker
                            groetjes
                            350D, Sigma 18-200mm, 50mm f1.8, EX380
                            http://www.flickr.com/photos/26621328@N05/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Foto's nemen tijdens feesten

                              Hallo,

                              Als ik met de M stand werk en ik stel scherp op een klare plaats, dan verschuift de pijl voor het onderbelichten.
                              Moet ik dan daar effectief aanpassen, bvb onderbelichten met de stops pijl op dezelfde plaats staat?

                              Comment

                              Working...
                              X