Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's maken op een concert

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Foto's maken op een concert

    Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
    het hele punt is juist dat je op een concert weinig licht hebt. als je kan overbelichten (en voor de rest een scherpe, goede foto hebben) dan heb je géén licht te kort.
    maar op de meeste optreden, concerten heb je wél licht te kort.

    je kan dus in RAW werken en lichtjes onderbelichte foto's maken (onderbelicht maar iets snellere sluitertijd of lagere iso) en deze daarna nabewerken op de pc en dan zo 'extra licht' geven
    Voila, had het zelf niet beter kunnen expliceren.

    Comment


    • #17
      Re: Foto's maken op een concert

      Ik doe dit standaard op ISO 800, met m'n 50mm F1.8 op F2.0 (soms tot 1.8) en dan manueel (ik weet niet waarom maar ik schiet altijd volledig manueel en nooit Av of Tv) de sluitersnelheid aanpassen. Meestal tot net 1 stop onderbelicht wat je dan later (indien je RAW schoot) met je pc perfect kunt bijwerken. Nooit flitsen
      Voorbeelden op http://faan.31tigersqn.be/home.php?p...phy&cat=events (soms ging ik terug naar ISO 400 en hogere shutter als de spots mij genoeg licht gaven)
      Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
      Focaldesign

      Comment


      • #18
        Re: Foto's maken op een concert

        Concertfoto's zijn eigenlijk helemaal niet moeilijk te maken, de belichting is vrijwel steeds hetzelfde, licht , schaduw, beweging.
        Analoog: iso 800 (fuji isopress 800) instellen als 800 en 1stop pushen in labo.
        Sluitertijd, 1/30 bij genoeg licht 1/60, camera goed stilhouden, diafragma op grootste opening en shooten.
        Digitaal: iso 1600 instellen, geen automatische toestanden zoals scherpte, contrast----) daar is photoshop voor en dezelfde sluitertijd en diafragma-instellingen als analoog en shooten.

        Geen flits wel flits----) liefst altijd flits al mag het niet altijd MAAR enkel invulflits!!!

        Dit lukt altijd!! voorbeelden op http://www.carlocoppejans.tk

        het is de eerste keer dat ik dit, buiten mijn pupil, vertel maar omdat er precies veel zijn die er problemen mee hebben wou ik u dit niet onthouden.

        Veel leuke, originele, scherpe, toffe concerten gewenst!

        Comment


        • #19
          Re: Foto's maken op een concert

          Oorspronkelijk geplaatst door Faan
          Ik doe dit standaard op ISO 800, met m'n 50mm F1.8 op F2.0 (soms tot 1.8) en dan manueel (ik weet niet waarom maar ik schiet altijd volledig manueel en nooit Av of Tv) de sluitersnelheid aanpassen. Meestal tot net 1 stop onderbelicht wat je dan later (indien je RAW schoot) met je pc perfect kunt bijwerken. Nooit flitsen
          Voorbeelden op http://faan.31tigersqn.be/home.php?p...phy&cat=events (soms ging ik terug naar ISO 400 en hogere shutter als de spots mij genoeg licht gaven)
          Ik zie dat er veel met de 50mm wordt gewerkt. Ik sta op het punt een investering te doen, maar ik twijfel. Misshien kunnen de deskundigen raad geven. Mijn keuze:
          a/ canon 70-200 f2.8
          b/ primes 85mm 1.8 + 135mm 1.8 (de 50 1.4 heb ik al)

          Uit de tutorials op het net wordt vaak meldig gemaakt dat diafragmas voor concert/optredenfotografie groter dan 2.8 vaak 'te' groot zijn omwille van beperkte scherpte, en dus beter de iso optrekken.

          Tweede vraag? Welke lichtmeting nemen jullie meestal? Spotmeting, zonemeting,...?

          Dank

          Comment


          • #20
            Re: Foto's maken op een concert

            Ivm de lenskeuze kan ik niet antwoorden, ben zelf nog maar een goed jaar bezig met fotografie.

            Ivm de lichtmeting, ik zou spotmeting verkiezen, met m'n 300D kan je dat niet, maar als je op de AE-lock (sterretje) duwt krijg je iets gelijkaardigs, daarmee kan ik toch nauwkeuriger meten of de persoon al dan niet correct belicht is.
            Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
            Focaldesign

            Comment


            • #21
              Re: Foto's maken op een concert

              Oorspronkelijk geplaatst door ccf
              Concertfoto's zijn eigenlijk helemaal niet moeilijk te maken, de belichting is vrijwel steeds hetzelfde
              bij kleinkunst zeker, waar er iemand op een stoel zit

              de belichting verandert voortdurend ! (ook verschillende kleuren)

              en bij metalconcerten is er lots of movement :-)
              Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
              Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

              Comment


              • #22
                Re: Foto's maken op een concert

                Oorspronkelijk geplaatst door Faan
                Ivm de lenskeuze kan ik niet antwoorden, ben zelf nog maar een goed jaar bezig met fotografie.

                Ivm de lichtmeting, ik zou spotmeting verkiezen, met m'n 300D kan je dat niet, maar als je op de AE-lock (sterretje) duwt krijg je iets gelijkaardigs, daarmee kan ik toch nauwkeuriger meten of de persoon al dan niet correct belicht is.

                Bij D70 werkt AE-lock anders en (zou me verwonderen indien Canon anders dan Nikon): druk je op deze knop, wordt de aktuele toestand bevrozen wat betreft diafragma/focus. Zet toestel 's op continufocus, druk half in terwijl je scherpstelt op de muur vlak voor je en beweeg nu langzaam nr L en R: focus en licht veranderen. Doe dit opnieuw en druk AE-lock nadat je scherp stelde op de muur vlak voor je .... focus en licht veranderen niet.

                Deze functie = bijna = aan "knop half in" bij single-focus
                Last edited by VANCAMPENHOUTDIRK; 15 juni 2005, 08:54.
                DVC

                Comment


                • #23
                  Re: Foto's maken op een concert

                  Oorspronkelijk geplaatst door VANCAMPENHOUTDIRK
                  Bij D70 werkt AE-lock anders en (zou me verwonderen indien Canon anders dan Nikon): druk je op deze knop, wordt de aktuele toestand bevrozen wat betreft diafragma/focus. Zet toestel 's op continufocus, druk half in terwijl je scherpstelt op de muur vlak voor je en beweeg nu langzaam nr L en R: focus en licht veranderen. Doe dit opnieuw en druk AE-lock nadat je scherp stelde op de muur vlak voor je .... focus en licht veranderen niet.

                  Deze functie = bijna = aan "knop half in" bij single-focus
                  Daarheb je gelijk in, de AE lock dient om de diafragma en shutterspeed te bevriezen. Maar ik heb gemerkt dat wanneer je gewoon scherp stelt, en daarna de AE lock inhoudt, dat de lichtmeter verplaatst en zich meer berekent op de plaats van je focuspunt. Dit heb ik al meerdere malen gedaan hoor. Een object met schaduw en belichte kant: autofocus op om het even welke kant, krijg je een soort gemiddelde--> veel kans op onderblichte of overbelichte kant; dan ae-lock op bvb lichtkant, en de lichtmeter zal stijgen, hetzelfde op de schaduwkant en de lichtmeter zal dalen
                  Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
                  Focaldesign

                  Comment


                  • #24
                    Re: Foto's maken op een concert

                    Het zou mij eerlijk gezegd toch nogal verbazen moest bij nikon de AE-lock ook de focus locken hoor Waarom noemen ze het dan AE lock.

                    Voor de andere vragen met je 20D iso1600 of 3200 gebruiken. Met 10D iso1600 Ze zijn nog steeds goed te doen hoor in die omstandigheden.

                    En als je het mij vraagt zo snel mogelijke lenzen. Want flash verpest toch meestal de sfeer op de foto of je zou het enkel als fill flash moeten gebruiken.

                    Het grote probleem is ook nog genoeg DOF overhouden vandaar dat ik meestal probeer niet onder F2.8 te gaan. Maar soms is dat ook echt niet genoeg en dan ben je blij van toch nog wat te kunnen zakken naar F2.5 of zo. Het is mijn inziens nog steeds beter een gedeelte onscherp door te kleine dof dan een volledig blurry foto wegens max opening f2.8 of meer. Meestal zal ik dus wel proberen tussen F2.8 tot F4 te zitten.

                    Ik doe het dus met mijn primes anderen zullen liever een snelle zoom hebben.

                    En oh ja partial of spot metering gebruiken is het handigste. En raw natuurlijk niet vergeten.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Foto's maken op een concert

                      Kan volledig mee akkoord gaan, al doe ik het toch op ISO 800 en 1 stop onderbelicht, na testen gaf dit minder ruis dan iso 1600 en correct belicht.
                      Ivm de te kleine DOF, als ik foto's nam op 1.8 en 2.0 was ik verbaasd van de redelijke scherptediepte hoor! Hier zie je enkele foto's, waarvan de meerderheid op 1.8 of 2.0 (exif staat telkens bij de foto) en daar was ik toch aangenaam verrast van.
                      Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
                      Focaldesign

                      Comment


                      • #26
                        Re: Foto's maken op een concert

                        ja je kan zeker de 1.8 van de 50mm gebruiken !
                        Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                        Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                        Comment


                        • #27
                          Re: Foto's maken op een concert

                          Dat is ook wat ik juist zeg de grotere diafragma's zijn in mijn ogen het grote voordeel van primes en de reden waarom ik primes gebruik. Anderzijds alhoewel F1.8 of F2.0 nog kan genoeg zijn kan ik toch ook foto's tonen waar F2.8 niet genoeg was. Dat hangt van veel af he.En juist omwille van onze aps-size sensor is dat ook al minder kritiek.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Foto's maken op een concert

                            Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
                            Het zou mij eerlijk gezegd toch nogal verbazen moest bij Nikon de AE-lock ook de focus locken hoor Waarom noemen ze het dan AE lock.
                            Juist nog 's uitgeprobeerd met D70; alles (focus/diafragma/snelheid) wordt geblokkeerd met AE-lock.. op dat knopje staat ook... 'AF-lock' . Welke functie(s) je kiest kan je instellen in een menu.

                            Vandaar de focus.
                            Lichtmeting blijft bij D70 onveranderlijk staan.
                            DVC

                            Comment


                            • #29
                              Re: Foto's maken op een concert

                              In Foto Idee # 2/2005 staat een reportage over popfotograaf Rob Verhorst.
                              Zijn technische tips zijn eerder karig, maar dit is wat hij verkondigt :

                              "Ik kies zelf de sluitertijd maar laat mijn camera het diafragma bepalen. De camera's zijn tegenwoordig goed uitgerust. Ze kunnen veel overbodig werk uit handen nemen. Ik werk ook met spotmeting - een voordeel van spiegelreflexcamera's - zodat je precies het juiste veld qua licht meet. Laat de camera nooit het totale beeld zelf meten want dan is de foto snel overbelicht. Daarna is het nog een kwestie van concentratie en timing." - einde citaat.
                              T.i. : momenteel werkt hij met een Nikon D100 en een Nikon D1X.

                              Meer echt bruikbare informatie geeft hij echter niet prijs.
                              En nu ga ik nog wat foto's proberen maken...

                              Comment


                              • #30
                                Re: Foto's maken op een concert

                                Concertfoto's zijn eigenlijk helemaal niet moeilijk te maken, de belichting is vrijwel steeds hetzelfde, licht , schaduw, beweging.
                                Analoog: iso 800 (fuji isopress 800) instellen als 800 en 1stop pushen in labo.
                                Sluitertijd, 1/30 bij genoeg licht 1/60, camera goed stilhouden, diafragma op grootste opening en shooten.
                                Digitaal: iso 1600 instellen, geen automatische toestanden zoals scherpte, contrast----) daar is photoshop voor en dezelfde sluitertijd en diafragma-instellingen als analoog en shooten.

                                Geen flits wel flits----) liefst altijd flits al mag het niet altijd MAAR enkel invulflits!!!

                                Dit lukt altijd!! voorbeelden op http://www.carlocoppejans.tk

                                het is de eerste keer dat ik dit, buiten mijn pupil, vertel maar omdat er precies veel zijn die er problemen mee hebben wou ik u dit niet onthouden.

                                Veel leuke, originele, scherpe, toffe concerten gewenst!

                                Comment

                                Working...
                                X