|
|||||||
| Registreer | All Albums | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
|
|
Discussietools | Weergave |
|
||||
|
Hallo iedereen.
Ben gevraagd door een vriend om bij zijn huwelijk wat sfeerfoto's te maken in het stadhuis waar hij trouwt. Daar ik zoiets nog nooit gedaan heb vroeg ik me af hoe ik hier best aan begin. Qua sluitertijden, ISO's ,.. De lenzen die ik zou gebruiken zijn: Tamron 17-50mm F 2,8 II VC en m'n Canon 10-22 breedhoek. Camera is een 450D Maar, zou ik extra belichting kiezen ? Heb een 580 EX II desnoods. Want m'n flitslampen opzetten zou wat storend zijn niet ? De bedoeling zou dus zijn voor random foto's en close-ups. Alvast bedankt voor de hulp. Groeten. Tom
|
Flitsen opstellen, dus off-camera, lijkt me niet echt een optie. De plechtigheid in het stadhuis is vaak (afhankelijk van gemeente tot gemeente) over op 15 minuten max. Vergeet ook niet dat het vaak "bandwerk" is, dus het ene koppel na het andere. Even op voorhand binnenspringen om een opstelling te maken is dus vaak niet mogelijk.
Als je flitst, probeer dan zeker te bouncen. Beter is het denk ik om niet te flitsen en met aanwezig licht te werken, ook met het oog op mogelijke kleurtemperatuurproblemen. Gebruik je lens vol open als de kwaliteit dit toelaat (niet te soft, ik ken deze objectieven niet) en dan de ISO de hoogte in indien nodig. Altijd correct belichten in hoge ISO's (en lage ook natuurlijk) en niet rekenen op de mogelijkheden van RAW-formaat om "achteraf wat op te trekken" want dan creeer je onnodig ruis in veel gevallen... Hopelijk is dit wat nuttig, Roeland |
|
|||||
|
Ik zou er een paar dagen, of een weekje of zo, op voorhand eens binnen springen en zien
wat de (licht)omstandigheden zijn, waar het gebeuren zich precies afspeelt, zodat je alvast positie kunt kiezen. Meestal maken ze daar geen probleem van en weet je zo ongeveer wat je te wachten staan, of je moet flitsen, enz. |
|
|||||
|
Citaat:
|
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
|
|
![]() |