Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's bekijken bij fel zonlicht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's bekijken bij fel zonlicht

    Ik ben een studiofotograaf en had gisteren een opdracht buiten in de harde zon. Ik ben het niet gewend om buiten te shooten, maar de shoot is uiteindelijk wel gelukt. Ik ben dus niet op zoek naar tips om buiten te shooten. Het enige waar ik constant tegenop liep, was het reviewen van mijn foto's. De zon was zo hard dat mijn scherm bijna zwart was. In het beste geval zocht ik een plekje schaduw op hiervoor, maar zelfs dan kon ik nauwelijks iets zien op mijn scherm. Ik heb een Nikon D7000. Ik zie wel "iets" op mijn scherm, maar niet genoeg detail om te weten of er overbelichte delen zijn en de nuances van contrast te bekijken op mijn scherm. Hoe lossen jullie dit op als jullie op een zonnige dag buiten gaan shooten?
    http://www.dennisclaes.be

  • #2
    Re: Foto's bekijken bij fel zonlicht

    Streng religieuze islamitische vriendin, buurvrouw, ... meenemen en om de foto's te evalueren even onder haar nikaab duiken ...

    Of knoeien met zo'n opzetstukjes voor je lcd scherm.



    Comment


    • #3
      Re: Foto's bekijken bij fel zonlicht

      Ik gebruik al jaren een LCD viewfinder om buiten mijn schermpje te kunnen zien.

      Vroeger waren deze pokkeduur maar tegenwoordig vind je deze in goedkopere uitvoeringen.
      http://www.fotoshopaalten.com/nl/vid...der-3inch.html
      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

      Comment


      • #4
        Re: Foto's bekijken bij fel zonlicht

        Ik werk met een goede lichtmeter.
        Nazicht op over of onderbelichting is nooit nodig. Vroeger in het analoog tijdperk ging dat even goed.

        Comment


        • #5
          Re: Foto's bekijken bij fel zonlicht

          Bedankt voor de tip ivm de LCD viewfinder, dat lijkt me perfect wat ik zoek. ;-)

          Uiteraard gebruik ik ook een lichtmeter. Echter, waar meet ik? Meet ik mijn model? De boom naast haar? Het huis dat 20 meter achter haar staat? De lucht? Ik moet kunnen zien waar mijn highlights zitten en of ik geen detail verlies. ik kan mijn model perfect uitmeten en alle detail verliezen op de achtergrond. Bij een dag zoals gisteren (hard zonlicht) stoot je zowieso op het beperkt dynamisch bereik van je camera. Dus is het belangrijk om te zien wat je fotografeert. In het analoge tijdperk had men ook hulpmiddelen om een foto te bekijken voor je de feitelijke foto nam.
          http://www.dennisclaes.be

          Comment


          • #6
            Re: Foto's bekijken bij fel zonlicht

            Je histogram geeft je een indicatie van de belichting van je foto, het schermpje van je camera is sowieso geen goeie referentie (ook in niet-buiten omgeving of donkere omgeving).

            Comment


            • #7
              Re: Foto's bekijken bij fel zonlicht

              Maar als je in de schaduw al niet goed kan zien, waarom zou een LCD Viewfinder je dan wel helpen? Heeft volgens mij bijna hetzelfde effect als in de schaduw staan.
              Het meest logische is idd kijken naar het Histogram denk ik.
              1x Nikon D4s, 1x Nikon D4, Nikkor 14-24 F2.8, Nikkor 24-70 F2.8, Nikkor 70-200 F2.8 VRll, Nikkor 300 F2.8 VRll.

              Comment


              • #8
                Re: Foto's bekijken bij fel zonlicht

                Ik kijk altijd naar het histogram. Het is essentieel.

                Comment


                • #9
                  Re: Foto's bekijken bij fel zonlicht

                  Hard zonlicht:niet het ideaal
                  Dynamic range:de beperkende factor van digitale fotografie.Waarom bestaat er HDR??
                  Als je model wilt uitlichten,hierop je lichtmeting afstellen.Achtergrond buiten DNR pech.
                  Wat baat het als je een Ferrari (vb1Dx) hebt,maar geen wielen (beperkte dynamic range) en je wilt 240km/h rijden?
                  Histogram is inderdaad de oplossing.Maar je gaat zien dat in die grote contrasten, de beperkingen van digitale fotografie,zijnde de dynamic range,maar gedeeltelijk zullen op te lossen zijn .
                  Bijflitsen van je onderwerp is dan de oplossing,en als studiofotograaf,zul je daar geen problemen mee hebben denk ik.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto's bekijken bij fel zonlicht

                    Klein addendum:
                    Dit gaat je probleem van je schermpje niet oplossen.
                    Maar ik heb persoonlijk een hekel aan mensen die een foto nemen,en dan direkt gaan kijken of hij er wel op staat.
                    Je kunt dit doen om een controle over je instellingen te hebben,maar nadien schiet je je foto's met die instellingen,en heb je normaal toch genoeg ervaring om te weten waar je uitkomt.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto's bekijken bij fel zonlicht

                      Yep, dat doe ik dus, bijflitsen. Maar hoe je shoot in die omstandigheden weet ik wel. Het is gewoon dat ik niet wist hoe ik mijn foto's accuraat kan reviewen tijdens de shoot in die omstandigheden. Histogram is op zich geen oplossing, want ik zie praktisch niets op mijn scherm, dus het histogram ook niet. Maar de oplossing is me reeds gegeven door empe en zunoel Toch bedankt voor de tips. ;-)
                      http://www.dennisclaes.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto's bekijken bij fel zonlicht

                        Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                        Klein addendum:
                        Dit gaat je probleem van je schermpje niet oplossen.
                        Maar ik heb persoonlijk een hekel aan mensen die een foto nemen,en dan direkt gaan kijken of hij er wel op staat.
                        Je kunt dit doen om een controle over je instellingen te hebben,maar nadien schiet je je foto's met die instellingen,en heb je normaal toch genoeg ervaring om te weten waar je uitkomt.
                        Mijn gedacht.

                        TS is ook niet goed bezig. Overbelichting gaan controleren op je schempje heb ik zo een beetje mijn bedenkingen bij.
                        Weet je dan niet waar je mee bezig bent het ogenblik dat je de opname maakt? Heb je geen ogen om de hooglichten in je beeld al op voorhand in te schatten?
                        Ik denk dat een goede cursus je meer deugt zou doen.

                        Het enige waarvoor ik mijn schermpje gebruik is om aan mijn modellen te tonen hoe hun pose in beeld komt. Als feedback.
                        Voor de rest heeft het schermpje geen enkel waarde en van mij mogen ze het er zelfs af halen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Foto's bekijken bij fel zonlicht

                          @buurmanbert Ik vind het jammer dat je steeds zo denigrerend reageert. Ik heb idd ogen die op voorhand bepaalde situaties kunnen inschatten. Echter, zoals jij ongetwijfeld weet, heeft het menselijk oog een dynamisch bereik van ongeveer 15 stops. Een camera heeft een dynamisch bereik van ongeveer 4,5-5 stops. Op een zonnige dag, zonder wolken en extreem harde schaduw, is het dus onmogelijk om heel je beeld op zicht in te schatten. Bij een simpele achtergrond, bijvoorbeeld een muur kan je dan beginnen te meten. Echter, bij een complexe achtergrond, zou het zeer tijdrovend zijn om een spotmeting te doen op elk stukje van je achtergrond. Het is daarom veel efficiënter om op je scherm te zien hoe je contrasten zitten en of er highlights uitgebrand zijn. Wat ik doe is een spotmeting op een paar punten van mijn achtergrond en ik haal daar een gemiddelde uit bij een bepaald diafragma (meestal F5.6 als ik buiten werk). Daarna bepaal ik met een flitsmeter hoe hard mijn flits moet staan om F5.6 te halen op mijn model. Echter, mijn scherm is belangrijk om te zien of er problemen zijn die opgelost moeten worden, een reflectief oppervlak dat teveel licht weerkaatst bijvoorbeeld. Ik ben perfectionistisch hierin en wil niet thuiskomen en DAN zien dat ik iets over het hoofd gezien heb. Dat heeft niets te maken met "fout bezig zijn" of "een cursus moeten gaan volgen", dat is gewoon kwalitatief met je werk bezig zijn.
                          http://www.dennisclaes.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Foto's bekijken bij fel zonlicht

                            Oorspronkelijk geplaatst door s5034454 Bekijk bericht
                            Yep, dat doe ik dus, bijflitsen. Maar hoe je shoot in die omstandigheden weet ik wel. Het is gewoon dat ik niet wist hoe ik mijn foto's accuraat kan reviewen tijdens de shoot in die omstandigheden. Histogram is op zich geen oplossing, want ik zie praktisch niets op mijn scherm, dus het histogram ook niet. Maar de oplossing is me reeds gegeven door empe en zunoel Toch bedankt voor de tips. ;-)
                            Zet het eens op het helderste, ik heb gemerkt dat dat bij mijn toestel wel enorm helpt om buiten je scherm te zien (normaal uit de felle zon zet ik die veel lager gezien ik merk dat dat het beste beeld geeft qua belichting, al zet ik wel altijd die histogramweergave op om het betrouwbaarste beeld te hebben, maar dan zie ik ook niks meer in de felle zon).

                            Comment


                            • #15
                              Re: Foto's bekijken bij fel zonlicht

                              stomme vraag mss, maar je bekijkt toevallig je foto's niet met een gepolariseerde zonnebril op?

                              Comment

                              Working...
                              X