Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotografie in stadhuis (huwelijk)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotografie in stadhuis (huwelijk)

    Hoi,

    ik ben gevraagd geweest door een koppel om hun 'fotograafje' te spelen op het stadhuis tijdens hun huwelijk.
    Zijn er mensen die hier reeds ervaring mee hebben en die mij tips kunnen geven?
    Waar moet ik vooral op letten?
    Wat zijn leuke dingen om te fotograferen?

    Alle tips zijn welkom!
    Alvast bedankt!

    Groetjes Kelly

  • #2
    Re: Fotografie in stadhuis (huwelijk)

    ze noemen het niet voor niets een trouw-reportage. Dus moet je het ook aanpakken als een reportage: 80% is voorbereiding.
    Er is een scenario, of dat nu expliciet is of niet. Zorg dat je weet wat er gaat gebeuren.
    Spreek met het koppel af wat ze zeker willen. En daar zijn ook consequentie aan verbonden.

    Stel je wilt een foto van buiten als ze naar binnen gaan en een foto als ze binnen komen. Dan zullen ze natuurlijk even op je moeten wachten tot je binnen bent. Dat klinkt allemaal logisch maar als het niet afgesproken is mis je een foto. Een eventuele ceremoniemeester moet je grootste vriend zijn. Als je op voorhand met hem een gesprek kan hebben samen met het koppel is ideaal.
    Als je onervaren bent en zenuwachtig denkt te zijn, ga dan op voorhand in trouwzaal een kijkje nemen in dezelfde condities als de trouwdag zelf. Kijk welke instellingen je nodig hebt binnen. Schrijf ze eventueel op. De dag zelf kan je dan razendsnel overschakelen van de buiten naar de binnen situatie.
    Waarschijnlijk is er een wit plafond dan kan je al makkelijk “bouncen”

    Weet ook wie waar gaat staan en zitten. (getuigen, ouders…)

    Zo te horen is er enkel een ceremonie in het stadhuis.

    Enkele mooie momenten:
    De aankomst van koppel met hun ouders en familie. De ringen die aangedaan worden
    De kus, het tekenen van de documenten (ook de getuigen) een foto van het “publiek”
    …..

    Hopelijk ben je hier iets mee

    Groetjes Erwin
    D300, wat nikor lenzen, plaats voor een studio.

    Comment


    • #3
      Re: Fotografie in stadhuis (huwelijk)

      Is misschien wel logisch, maar ik heb al vervelende dingen gezien, zoals:
      - fotograaf die constant tussen het koppel en de schepen loopt. Op zo'n moment denk ik dat een fotograaf quasi onzichtbaar moet zijn. Mr Bean als fotograaf, die overal staat waar hij net niet moest staan.
      - idd, het draaiboek even doornemen met de ceremoniemeester. En dan vooral ruimschoots op tijd klaar staan op de juiste plaats voor de belangrijkste momenten:
      - de ringen.
      - bekijk vooraf eens vanuit welk standpunt je het signeren kan vastleggen. Een krabbelke zetten duurt niet echt lang, klaarstaan is de boodschap. Ook de getuigen niet vergeten. Een foto van hoe de pen wordt opgeborgen zegt niet veel.
      - de kus.

      Nog tips:
      Hoeveel foto's kan je toestel na elkaar aan? Te enthousiast fotograferen, en plots zien dat je camera nog bezig is met het wegschrijven van het vlotte serietje dat je net schoot. En dan ...
      'Kuch, momentje, mijn toestel kan nie volgen.'
      'Kuch, kaartje vol. Kunnen we even overdoen?'
      'Kuch, eeuh, platte batterij oppompen.'
      'Kuch, rolleke ten einde.'
      'Kuch, mijn flitser kan nie volgen'

      ...en dan is er nog altijd Vicks Blue...

      Succes!

      Comment


      • #4
        Re: Fotografie in stadhuis (huwelijk)

        Alle raadgevingen hierboven zijn waardevol.

        Maar bovenal: zorg voor een fallback. De wetten van Murphy zijn speciaal voor huwelijken ontworpen. Als er met je toestel iets misgaat en je hebt geen tweede apparaat, dan heb je een serieus probleem.

        Een tweede toestel heeft nog een ander voordeel: je kan er een andere lens opzetten, zodat je én groothoek én tele, of een lichtsterke prime en een zoom hebt. Tussen beide schakelen gaat dan bliksemsnel.

        Maar een flitser die het laat afweten en geen tweede flits bij.... kan het einde van een mooie vriendschap zijn.

        Op een huwelijksreportage zie ik er zowat uit als een pakezel. Maar ik mis geen enkele foto, omdat toevallig de batterijen het laten afweten of mijn geheugenkaartje vol zit. Nietvoor niets dat er in sommige professionele toestellen twee geheugenkaartjes zitten!

        Nog beter: zorg ook voor een vervangpersoon! Een goede assistent is nooit weg. Desnoods laat je hem je tweede toestel bedienen, een reflectiescherm vasthouden of kaartjes wisselen. Je zal op het moment van het jawoord maar zeer dringend naar het toilet moeten (al weet iedere fotograaf dat hij hier vooraf zijn voorzorgen had moeten nemen!).
        Fullator
        Fotostudio Candela Zone
        website: http://www.chronax.be
        website: http://www.marquisemodels.eu

        Comment


        • #5
          Re: Fotografie in stadhuis (huwelijk)

          vertrek met te veel batterijen en een back up body als het kan ( al is het een verouderd model of zelfs een compacte )

          een hot shoe flits voor fill en een back up flits om gerust te zijn, als de ruimte te donker is flits je maar hard, liver een niet optimale shot dan geen shot.

          probeer een lichtsterke lens mee te pakken, boost je iso naar 1600 en trek handheld sfeerbeelden, ga voor de mensen voor flash, schaduwen flatteren meestal niet, best op AV mode zodat je flash niet alles ruineert, maar als je sluitertijd toch te traag is, ga dan voor P-mode als je handheld moet doen.The key is ambient light met flash light te mengen op een goede manier ( naar mijn mening )

          vraag of ze formele of eerder candid shots willen , concentreer je op hun keuze, shoot toch de 2

          ga eens kijken of je flash kan bouncen op voorhand

          op het moment supreme ga je desnoods naast de leider van de viering staan *1, liever wat in de weg en een kickass shot, dan braaf in de hoek en geen goede beelden.Achteraf zal niemand klagen als het beeld goed is, integendeel.Ga er van uit dat je vrij bent, anticipeer wat er gaat gebeuren, en loop gewoon zo weinig mogelijk in de weg tenzij het écht moet.

          je hebt slechts enkele seconden tijd, dus wat ik doe is een zoomlens gebruiken en dan zoom in tot de ring, zoom out tot het koppel, zoom out naar een breder beeld

          zoek kinderen *2, die zorgen vaak voor onschuldige beelden en achteraf is iedereen tevreden hen ook te zien en niet slechts het koppel en entourage.

          ga voor zowel breedhoek voor de sfeer, als close up tele voor de emoties


          just me



          *1





          *2




          saludos,

          Pablo

          Last edited by Guest57; 30 november 2006, 19:47.

          Comment


          • #6
            Re: Fotografie in stadhuis (huwelijk)

            Wees zeker van jezelf en je kunnen, als je twijfels hebt is het misschien geen slecht idee het over te laten aan iemand met meer ervaring of misschien zelfs een kennis ofzo van jou vragen mee te gaan, dit vermindert de kans dat je iets mist.
            Een trouw is een once in a lifetime gebeurtenis en alles gebeurt razendsnel.
            De kans is groot dat je bepaalde key-moments gaat missen gewoon omdat het je eerste keer is.

            Ik weet niet wat je fotografie ervaring is maar zorg ervoor dat je camera op zijn minst voor jou geen geheimen meer heeft. Je hebt namelijk niet de tijd even rustig de settings van je toestel te veranderen, even te testen en dan nogmaals een fototje te nemen.
            De bedoeling is dat je onzichtbaar bent, je moet alles vastleggen & zo weinig mogelijk gezien worden.

            Zorg zoals fullator al zei zeker voor backup materiaal, Murphy is everywhere
            ikzelf heb bv 2 camera's & 3 flashes bij, een ganse resem batterijen (reserve voor elke camera + flits), een memoriekaartje in m'n zak, klaar om het in de camera te rammen, etc)
            Zorg dat je memorycard niet vol is halverwege de ceremonie, een burgerlijke ceremonie duurt 10 minuten, dus veel tijd om kaartjes te wisselen heb je niet.

            Denk dat de voornaamste momenten al aangehaald zijn
            -uistappen van de bruid
            -betreden van het stadhuis
            -tekenen van het trouwregister
            -tekenen van het trouwregister door de getuigen (let op, dikwijls gaat de ceremonie gewoon door terwijl het register door de getuigen getekent wordt, dus be fast & ready)
            - als er geen kerkelijk huwelijk aan te pas komt zit ook het overhandigen van de ringen in het burgerlijk huwelijk, dit mag je in dat geval zeker niet missen
            - de kus
            - voor de rest, laat uw verbeelding de vrije loop (ik denk bv aan trouwboekje scherp met in de achtergrond het koppel, foto van de emotionele ouders, ...

            Waar gaat het juist door (misschien kan ik wat tips geven ivm het stadhuis waar het doorgaat) ?

            Comment


            • #7
              Re: Fotografie in stadhuis (huwelijk)

              Hoi,

              ik wil even iedereen bedanken die me geholpen heeft met zijn/haar tips. Het is best wel goed gelukt hoor... Al de momenten die vastgelegd hoorden te worden, zijn vastgelegd en ook nog op een goed manier!! Hier en daar kan ik misschien iets bijleren, maar dat doe je toch altijd...

              Nogmaals bedankt en wie weet toon ik het resultaat eerdaags nog!

              Greetzzz

              Comment

              Working...
              X