Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotografie bij het wielrennen.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotografie bij het wielrennen.

    Ik zou graag wat meer informatie hebben over foto's trekken op wielerwedstrijden

    Voornamelijk bij de Nieuwelingen(daar rij ik zelf bij)

    De koersen worden ongeveer gemmideld aan een 39à40 Km per uur gereden.


    Welke sluitertijd,Diafragma en ISO zou ik het beste pakken
    en welke lens.

    Alvast Bedankt

    MVG,

    Michaël

  • #2
    Re: Fotografie bij het wielrennen.

    Dit is allemaal afhankelijk van de lichtomstandigheden, je afstand tot het onderwerp, hoe je je onderwerp wilt fotograferen, …

    Ik denk dan ook dat het beste advies is om gewoon veel uit te proberen. Camera bovenhalen en met veel verschillende instellingen fotograferen en zien wat naar jou smaak en de omstandigheden op dien moment de beste resultaten geeft.
    http://www.mimoza.be/

    Comment


    • #3
      Re: Fotografie bij het wielrennen.

      Oorspronkelijk geplaatst door dengregg Bekijk bericht
      Dit is allemaal afhankelijk van de lichtomstandigheden, je afstand tot het onderwerp, hoe je je onderwerp wilt fotograferen, …

      Ik denk dan ook dat het beste advies is om gewoon veel uit te proberen. Camera bovenhalen en met veel verschillende instellingen fotograferen en zien wat naar jou smaak en de omstandigheden op dien moment de beste resultaten geeft.
      Oke ik zal het is proberen.


      Merci

      Comment


      • #4
        Re: Fotografie bij het wielrennen.

        Ga je dat vanaf de fiets doen
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Fotografie bij het wielrennen.

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Ga je dat vanaf de fiets doen
          leuke peloton shoot
          nikon stuff

          Comment


          • #6
            Re: Fotografie bij het wielrennen.

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Ga je dat vanaf de fiets doen
            nene maar mijn ouders en ik ga ook foto's trekken van Aspiranten,Juniors,Elites Z.C. etc...

            Comment


            • #7
              Re: Fotografie bij het wielrennen.

              Oorspronkelijk geplaatst door RAFC1880 Bekijk bericht
              nene maar mijn ouders en ik ga ook foto's trekken van Aspiranten,Juniors,Elites Z.C. etc...
              Zaterdag is er hier ook weer een koers (ik denk de elite zonder contract, dat was vorig jaar ook rond deze tijd), en dan ben ik er weer bij om er een fotoreportage van te maken.

              Hoe ik de camera instel, dat hangt af van het weer, maar ook van hoe ik wil dat de foto's er uitzien (scherptediepte, bewegingsonscherpte of niet...).
              Voor een panning-foto gebruik je een heel andere instelling (vrij lange sluitetijd, 1/100sec of zelfs nog langer) dan voor foto's waarbij de wielrenners naar je toe komen gereden aan een hoge snelheid (veel kortere sluitertijd, meestal in combinatie met een eerder beperkte scherptediepte om er één of meerdere wielrenners "uit te halen"...).

              Bij de panning-foto's gebruik ik de sluitertijdvoorkeuzestand, voor bijna alle andere foto's kies ik de diafragmavoorkeuzestand om de gewenste scherptediepte te krijgen.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Fotografie bij het wielrennen.

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Zaterdag is er hier ook weer een koers (ik denk de elite zonder contract, dat was vorig jaar ook rond deze tijd), en dan ben ik er weer bij om er een fotoreportage van te maken.

                Hoe ik de camera instel, dat hangt af van het weer, maar ook van hoe ik wil dat de foto's er uitzien (scherptediepte, bewegingsonscherpte of niet...).
                Voor een panning-foto gebruik je een heel andere instelling (vrij lange sluitetijd, 1/100sec of zelfs nog langer) dan voor foto's waarbij de wielrenners naar je toe komen gereden aan een hoge snelheid (veel kortere sluitertijd, meestal in combinatie met een eerder beperkte scherptediepte om er één of meerdere wielrenners "uit te halen"...).

                Bij de panning-foto's gebruik ik de sluitertijdvoorkeuzestand, voor bijna alle andere foto's kies ik de diafragmavoorkeuzestand om de gewenste scherptediepte te krijgen.
                En waar is hier? als ik dat mag vragen misschien gaan er van mijn ploeg rijden

                Comment


                • #9
                  Re: Fotografie bij het wielrennen.

                  Oorspronkelijk geplaatst door RAFC1880 Bekijk bericht
                  En waar is hier? als ik dat mag vragen misschien gaan er van mijn ploeg rijden
                  Sint-Jozef Rijkevorsel.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotografie bij het wielrennen.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Sint-Jozef Rijkevorsel.
                    Daar was dit jaar mijn 1ste koers van het sezoen

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fotografie bij het wielrennen.

                      Oorspronkelijk geplaatst door RAFC1880 Bekijk bericht
                      Daar was dit jaar mijn 1ste koers van het sezoen
                      Dat is toevallig, het was ook de eerste wielerkoers waar ik dit jaar foto's heb gemaakt

                      Misschien sta je wel op een van de foto's:

                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fotografie bij het wielrennen.

                        RAFC1880, je geeft wel erg weinig informatie over de apparatuur die je gebruikt. Stel je hebt een lens met een grootste lensopening van f/4. Om scherpe opnamen te krijgen, is het gewenst dat je dan een diafragma kiest die 2 à 3 stop kleiner is dan je grootste diafragma. Dat betekent bij die lens van f/4 een diafragma van f/8 of f/11. Zet je camera op diafragmavoorkeur en stel de gewenste waarde in (in dit voorbeeld dus f/8 of f/11).

                        In het begin zal het moeilijk zijn om bij de beweging die je moet maken (meetrekken van de camera), scherpe opnamen van een wielrenner te krijgen. Probeer in eerste instantie een sluitertijd van 1/125 sec. Zodra je echt scherpe opnamen gaat krijgen, is het gewenst om langzamere sluitertijden te gebruiken. Doe dat geleidelijk. Dus eerst 1/60 sec en misschien lukt het om uiteindelijk op 1/30 sec te komen.
                        Voor het vervolg gaan we uit van die 1/125 sec. Stel je camera in op ISO 100 en richt je camera op het punt waar de je de foto wilt nemen. Kijk naar de sluitertijd die de camera kiest (bij een diafragmavoorkeur van f/8 of f/11). Pas nu je ISO waarde aan tot je (voor het gekozen punt) een sluitertijd krijgt van 1/125 sec.

                        Ga nu stevig staan met je camera. Zelf sta ik onder een hoek van 45 graden met de plaats waar ik de foto wil nemen (ik neem de opname meestal links voor mij). Ik kies het kader en zet mijn camera scherp op de plek waar ik de foto wil nemen (automatische scherpstelling uit). Ik pak de te fotograferen wielrenner met mijn camerazoeker op zodra hij rechts van mij is en volg hem met mijn camera tot hij links achter mij is. Zodra de wielrenner de door mij gekozen plek passeert (in mijn geval dus linksvoor), druk ik af. Daar stop ik niet met de camerabeweging, maar maak hem af tot de wielrenner links achter mij is. Die camerabeweging moet je afmaken. Doe je dat niet dan heb je een bewogen wielrenner.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fotografie bij het wielrennen.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Peterdep Bekijk bericht
                          RAFC1880, je geeft wel erg weinig informatie over de apparatuur die je gebruikt. Stel je hebt een lens met een grootste lensopening van f/4. Om scherpe opnamen te krijgen, is het gewenst dat je dan een diafragma kiest die 2 à 3 stop kleiner is dan je grootste diafragma. Dat betekent bij die lens van f/4 een diafragma van f/8 of f/11. Zet je camera op diafragmavoorkeur en stel de gewenste waarde in (in dit voorbeeld dus f/8 of f/11)..
                          Bij de meeste objectieven is één stopje dicht draaien wel voldoende om scherpe foto's te krijgen. Bij de 70-200 f4 L IS maakt dat eigenlijk niet veel uit, die mag je gerust op f4 gebruiken als je dan voldoende scherptediepte hebt.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Peterdep Bekijk bericht
                          Ga nu stevig staan met je camera. Zelf sta ik onder een hoek van 45 graden met de plaats waar ik de foto wil nemen (ik neem de opname meestal links voor mij). Ik kies het kader en zet mijn camera scherp op de plek waar ik de foto wil nemen (automatische scherpstelling uit). Ik pak de te fotograferen wielrenner met mijn camerazoeker op zodra hij rechts van mij is en volg hem met mijn camera tot hij links achter mij is. Zodra de wielrenner de door mij gekozen plek passeert (in mijn geval dus linksvoor), druk ik af. Daar stop ik niet met de camerabeweging, maar maak hem af tot de wielrenner links achter mij is. Die camerabeweging moet je afmaken. Doe je dat niet dan heb je een bewogen wielrenner.
                          Waarom zou je de autofocus uitschakelen voor panning-foto's?
                          Als je de Servo-AF (continu-AF) gebruikt, dan blijft de camera constant scherpstellen op het onderwerp (ontspanknop half ingedrukt houden), bij panning kan dan bijna elke lens wel volgen. Het komt er dan nog op aan om het juiste scherpstelpunt te kiezen, maar bij de 1D MKIII gebruik ik alle scherpstelpunten, en dat werkt gewoon perfect. Bij de 40D is het beter om het juiste scherpstelpunt vooraf in te stellen, want daar wordt de AF trager als je alle scherpstelpunten gebruikt.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fotografie bij het wielrennen.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Waarom zou je de autofocus uitschakelen voor panning-foto's?
                            Als je de Servo-AF (continu-AF) gebruikt, dan blijft de camera constant scherpstellen op het onderwerp (ontspanknop half ingedrukt houden), bij panning kan dan bijna elke lens wel volgen. Het komt er dan nog op aan om het juiste scherpstelpunt te kiezen, maar bij de 1D MKIII gebruik ik alle scherpstelpunten, en dat werkt gewoon perfect. Bij de 40D is het beter om het juiste scherpstelpunt vooraf in te stellen, want daar wordt de AF trager als je alle scherpstelpunten gebruikt.
                            RAFC1880 is een beginner en ik wilde het niet al te moeilijk maken. Daarbij komt dat ik geen idee heb wat de mogelijkheden van de camera van RAFC1880 zijn. Hetzelfde geldt voor de lens. Bij goede lenzen (meestal dure lenzen) kun je inderdaad dichter bij de grootste lensopening gaan zitten.

                            Comment

                            Working...
                            X